پنجشنبه ۳ خرداد ۱۴۰۳ |۱۵ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 23, 2024
کد خبر: 325738
۹ دی ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۳

کرسي ترويجي با عنوان «دینداری و سبک زندگی زنان» با حضور اعضاي هيات علمي مرکز تحقیقات زن و خانواده وابسته به مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، در اين نشست، خانم زینب زادسر، عضو هيئت علمي مرکز تحقیقات زن و خانواده ديدگاه‌های خود را پيرامون «دینداری و سبک زندگی زنان» در پژوهشی که با همین موضوع صورت داده است، بيان کرد و دکتر وحید شالچي، عضو هيئت علمي دانشگاه علامه طباطبائي، به عنوان کارشناس جلسه به نقد و بررسي موضوع پرداخت.

زادسر درباره دلیل پژوهش و مطالعه در اين حوزه و بررسي عوامل تاثیرگذار آن،  گفت: با توجه به ظهور انواع سبك­هاي زندگي که از اجزای سازنده تحولات مدرنيته است و بسیاری از فرایندهای فرهنگی و اقتصادی مدرن را شکل می‌دهد و حتی بازنمودی از جستجوی هویت فردی است و شيوه­هاي ارتباط و پيوند اجتماعي را نیز تحت تاثیر قرار داده است، شاهد توجه روزافزون به سبک زندگی در بین جامعه‌شناسان هستیم. به همین دلیل مطالعه آن و عوامل تاثیرگذار مهم بر آن، مانند دینداری افراد در پژوهش حاضر به عنوان مسئله تحقیق مورد نظر قرار گرفته است.

وي در ادامه با اشاره به اخذ روش تحقيقي بنیادی در اين پژوهش، ابراز داشت: اساس نظري تحقيق بر نظريه كنش وبر، استوار است. براساس مدل سنجش دينداري گلاك و استارك، چهار بعد براي سنجش دينداري در نظر گرفته شده است كه عبارت‌اند از ابعاد اعتقادي، عاطفي، پيامدي، مناسكي و آگاهي. هم‌چنين به منظور سنجش سبک زندگی افراد، سه شاخص مدیریت بدن، روابط بین شخصی و هنجارهای مصرف در نظر گرفته شده است.

کارشناس مطالعات زن و خانواده ادامه داد: یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که از میان متغیر‌‌‌های مستقل تحقیق که وجود رابطه آنها با متغیر وابسته در حد ضعیف تایید شد، مانند دینداری، سرمایه فرهنگی و سن، بیشترین میزان همبستگی میان دینداری و سبک زندگی وی وجود دارد. همچنین فرضیه‌های رابطه میان سبک زندگی زنان، مدیریت بدن و هنجارهای مصرف اثبات شد.

عضو هيئت علمي مرکز تحقيقات زن و خانواده از جمله مهم‌ترین دستاوردهای اين پژوهش را به ارتباط میان دینداری و سبک زندگی افراد برشمرد و افزود: در واقع با كم‌رنگ شدن اقتدار نهادهاي سنتي ديني و رواج انتخابگري فردي در حوزه دين و تركيبي شدن اصول فكري و عقيدتي افراد، ديگر تنها عامل اثرگذار بر واكنش افراد نسبت به مسائل مختلف اجتماعي، تصميم‌گيري‌ها و نظرات سخنگويان نهاد دين نیست.

وی نتیجه‌گیری کرد: در کنار گزاره‌های دینی، كنش‌هاي انتخابگرايانه افراد در حوزه سبک زندگی از الگوهاي فرهنگي نیز تاثير مي‌پذيرد. بنابراين درکنار اقتدار الگوي فرهنگي ديني، بررسي اين مطلب كه امروزه الگو يا الگوهاي فرهنگي دیگر در جامعه ايران كدامند مسئله مهمي است كه لازم است در آينده مورد بررسي و سنجش قرار گيرد.

در ادامه اين نشست، دکترشالچي، با اشاره به نقاط قوت و مثبت صورت گرفته، نظرات خود را در اين مورد ارائه کرد.

 براساس اعلام حوزه های علمیه خواهران،در پایان این نشست، اعضای هیئت علمی مرکز تحقیقات زن و خانواده به بیان دیدگاه‌های خود در مورد مسئله مطرح شده پرداختند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha