شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۵ شوال ۱۴۴۵ | May 4, 2024

فهم دین و اجرای تعالیم آن ممکن است گاه با انحرافاتی در برخی جوامع همراه شود به گونه ای که دین با همین چهره انحرافی در جامعه ظهور پیدا کرده و معرفی شود و در این هنگام چنین نسلی باید با مراجعه به منابع اصیل و دست اول خود به بازنگری و بازخوانی میراث دینی خود از گذشتگان بپردازند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین حسن الصفار در نهمین کنفرانس انجمن فرهنگی الزهراء در شهر سیهات عربستان با عنوان «اخلاق الهی.. میثاق فراموش شده» گفت: تدین سنتی جوامع ما بر دو جنبه اعتقادات و عبادت ها و شعائر دینی استوار است و در این میان به اندازه کافی به اخلاق و رفتار اجتماعی توجه نمیشود.

وی افزود: برخی افراد متدین به ایمان و اعتقادات خود و دین و مذهب خود افتخار میکنند و مراقب انجام عبادت های دینی خود مانند نماز و روزه و حج هستند تا جایی که این مراقبت و دقت آنها گاهی به مرحله وسواس هم میرسد و گاهی نیز حتی با وجود فشار و تهدیدها به انجام شعائر دینی و مذهبی خود میپردازند، اما همین انسان متدین گاهی پیش می آید که توجهی به رشد و ارتقای توانایی های خود ندارد و در انجام مسؤولیت های خود جدیت لازم را ندارد و وظیفه خود را به درستی انجام نمیدهد.

شیخ صفار گفت: دین عبارت است از نگرش انسان نسبت به زندگی و ارزش هایی که خداوند متعال برای هدایت بندگان خود و خوشبختی آنها فرستاده است. تدین، التزام به دین از طریق ایمان به ارزش های دینی و انجام قوانین آن میباشد. فهم دین و اجرای تعالیم آن ممکن است گاه با انحرافاتی در برخی جوامع همراه شود به گونه ای که دین با همین چهره انحرافی در جامعه ظهور پیدا کرده و معرفی شود و در این هنگام چنین نسلی باید با مراجعه به منابع اصیل و دست اول خود به بازنگری و بازخوانی میراث دینی خود از گذشتگان بپردازند.

وی افزود: عمل به فهم و سیره دینی گذشتگان به خاطر اعتماد به آنها درست نیست، زیرا آنها معصوم از اشتباه میستند و تقدم تاریخی آنها و تحولات زندگی و تفاوت شرایط ممکن است موجب تغییر در فکر و فهم یا اختلاف برنامه و روش بشود و بر همین اساس است که اجتهاد در فهم و استنباط احام دین بر اهل هر عصر و دوره و جامعه ای واجب شده که باید افرادی به میزان کفایت به امر اجتهاد بپردازند.

شیخ صفار خاطر نشان کرد که اعتقادات و عبادت های دینی هر دو برای تقویت ارزش های اخلاقی در انسان هستند تا بر رفتار و کردار او تاثیر بگذارند و از این رو شایسته است ما به این برنامه عبادی خود ببالیم و افتخار کنیم زیرا بخشی جدا نشدنی از دین است.

وی افزود: اشکالی که در این زمینه وجود دارد این است که فرهنگ سنتی ما به میزان کافی به مسایل اخلاقی توجه ندارد و به جایگاه مسایل اخلاقی در بنای شخصیت انسان متدین توجه نشده است و نصوص و متونی که درباره اهمیت مسایل اخلاقی و فضیلت و ثواب آنها وارد شده بررسی و واکاوی نشده است.

شیخ صفار در پایان سخنان خود گفت: نصوص دینی زیادی وجود دارد که برخی مسایل اخلاقی را بر بسیاری از عبادت ها ترجیح میدهد و اجر و پاداش فراوانی برای صاحبان اخلاق پسندیده و نیکو ذکر میکند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha