جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 10, 2024
کد خبر: 329695
۳۱ فروردین ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۰
حجت‌الاسلام عالم زاده

یک کارشناس حوزوی گفت: راه ارتقا سطح فرهنگ دینی در گرو پرورش انسان‌های عالم و متقی است.

به گزارش سرویس استان‌های خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام عالم‌زاده نوری در جمع کارگاه آموزشی پژوهشی معاونین تهذیب مدارس علمیه به تبیین مراقبت دائمی از طلاب در مدارس علمیه پرداخت.

وی افزود: بر اساس توجه به زندگی مردمی که در جامعه اسلامی زندگی می‌کنند ا نتظار می‌رود مفاسد و مشکلات اخلاقی و محرمات به حداقل رسیده معرفت دینی فراگیر باشد.

*ارتقاء فرهنگ در گروه پرورش است

این کارشناس مذهبی تصریح کرد: ارتقا سطح فرهنگی دینی در گرو پرورش انسان‌های عالم و متقی است همان‌طوری‌که امام زمان‌(عج) هم برای قیام خود نیازمند نیروی انسانی پرورش یافته است به طوری ‌که اگر 313 یار به کمال رسیده داشته باشند حرکت و قیام ایشان آغاز خواهد شد.

وی یادآور شد: البته پرورش چنین انسان‌هایی به خودی خود تحقق نمی‌یابد بلکه نیازمند اقدامی جدی برای پرورش چنین انسان‌هایی هستیم.

حجت‌الاسلام عالم‌زاده نوری، حوزه را متکفل پرورش انسان‌های عالم و متقی عنوان کرد و گفت: اگر بنا باشد برای فردای جامعه انسان‌های متناسب و رشد یافته پدید آیند، حوزه‌های علمیه باید بار سنگین مسئولیت فرهنگ را بر دوش گرفته  و متکفل تربیت افراد توانمند و مهذب شود.

*به حداقل‌ها اکتفا نشود

وی با اظهار تاسف از توقع اندک از تربیت و اکتفا کردن به حداقل‌ها یادآور شد: انسان‌های ممتاز و برجسته را نباید استثنایی تلقی نمود و رسیدن به جایگاه آنان را کاری نشدنی قلمداد کنیم در حالی‌که این کار  شدنی است.

این استاد حوزه بیان  داشت: آماده‌ترین افراد برای پرورش و رسیدن به قله‌های معرفتی، طلاب هستند.

*دو شیوه تبلیغ دین

حجت‌الاسلام عالم‌زاده نوری در بخش دیگر از سخنان خود به شیوه‌های تبلیغی در میان طلاب اشاره کرد و گفت: طلاب علوم دینی به دو شیوه متمرکز و منتشره به تبلیغ معارف اهل‌بیت‌(ع) می‌پردازند که در تبلیغ منتشر طلاب در مناسبت‌ها با مراجعه به مراکز اعزام به مناطق مختلف اعزام می‌شوند و در هر مناسبتی به منطقه‌ای متفاوت سفر می‌کنند.

وی افزود: در شیوه دوم تبلیغی که به تبلیغ متمرکز معروف است، طلاب مبلغ به طور مداوم و مستمر در یک منطقه و مکان به فعالیت می‌پردازند.

*نقاط ثوت و ضعف شیوه‌های تبلیغی

این کارشناس حوزه تصریح کرد:‌هر کدام از دو نوع تبلیغ دارای نقاط ضعف و قوت است که به نظر می‌رسد یک مبلغ موفق باید ترکیبی از دو مدل را برای خود برگزیند.

حجت‌الاسلام عالم‌زاده نوری، با اشاره به فواید تبلیغی منتشر گفت: کسب تجربه، آشنایی با رسم  و رسوم اقوام مختلف و ملکه شدن مطالب ارائه شده در مناطق از مهم‌ترین فواید این نوع از تبلیغ است، اما این شیوه آفت‌هایی دارد که عدم نیازمندی به مطالعه و ارتقا بر سطح معلومات از آفات آن است.

وی افزود: در تبلیغ متمرکز نیز میزان شناخت و آشنایی با مردم و آداب و رسوم آنان بیشتر است و به جهت حضور مستمر در آن منطقه برخود لازم می‌داند که مطالعه او نیز به روز شود و مطالب جدید ارائه نماید البته این شیوه نیز ممکن است آفاتی داشته باشد که تکراری شدن چهره‌ها برای مبلغ و نوع بیان مبلغ برای مردم از جمله آفات تبلیغ متمرکز است.

حجت‌الاسلام عالم‌زاده نوری یادآور شد: البته نوع تبلیغ متمرکز موثرتر است، زیرا مبلغ در این مدت با میزان آشنایی مردم با مباحث دینی آشنا می‌شود و سلسله‌وار مطالب را برای مردم تبیین می‌کند و آرام آرام این نوع  تبلیغ حالت تربیت به خود می‌گیرد، یعنی دیگر وارد مرحله رشد شده نه اطلاع‌رسانی صرف.

این استاد حوزه تصریح نمود: مبلغ متمرکز خودش را متولی تحول انسان‌ها می‌داند در حالی‌که این حالت در تبلیغ منتشره حاصل نمی‌شود.

*رسالت معاونان تهذیب

وی با اشاره به وظیفه خطیر معاونین تهذیب در مدارس گفت: تربیت و شخصیت دادن به انسان‌ها به صورت انبوه و گروهی صورت نمی‌گیرد، بلکه نیازمند ارتباط چهره به چهره است، زیرا هر چه رسیدگی خصوصی‌تر باشد نتیجه بخشی‌تر خواهد بود.

حجت‌الاسلام عالم‌زاده نوری تاکید نمود: تربتی نباید همت پایین باشد و فقط مواظب باشیم، زیر صفرها را به صفر برسانیم و مهم‌ترین دغدغه ما این باشد که مواظب باشیم، طلاب مرتکب فساد اخلاقی نشوند و تمام وقت خود را صرف پیگیری آن مطلب پیش امده کنیم.

*ضرورت ساختارسازی

این استاد حوزه خاطرنشان ساخت: اگر بناست انسان‌ها را به صورت ویژه تربیت نماییم، باید هم خود زحمت بکشیم و همت بلند داشته باشیم و هم آنان بنابراین راحت طلبی و تعارفات در این مسیر نمی تواند موثر و راهگشا باشد.

وی بیان داشت: از جمله معضلات معاون تهذیب، رسیدگی به امور کل طلاب مدرسه است و این کار از عهده یک نفر خارج است، اما به عنوان متولی امر می تواند از میان آنان انسان‌های خوبی تربیت نمایند که این نیازمند ساختار است.

حجت‌الاسلام عالم‌زاده نوری افزود:مرحله اول ساختارسازی استفاده از وجود اساتید و طلاب مهذب و تربیت شده مقاطع بالاتر است به طوری‌که رسیدگی به هر گروهی از طلاب را به یک استاد بسپارد البته در رسیدن به نتیجه بهتر لازم است،ش خود معاون تهذیب وارد گود شده و عده‌ای از طلاب را زیر چتر خود قرار دهد که نتیجه آن درگیر شدن خود معاون تهذیب در فرآیند است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha