شنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ |۲۴ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | Jun 1, 2024
کد خبر: 329775
۱ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۹:۲۱
حجت‌الاسلام حاتمی سازمان اوقاف

معاون اوقافی، حقوقی و امور مجلس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور با انتقاد از تصویب قانون اخذ مالیات از موقوفات، گفت: در هیچ زمانی، از موقوفات مالیت اخذ نمی شده است.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تبریز، حجت الاسلام محمد مهدی حاتمی، عصر امروز در جمع خبرنگاران، با اشاره به میزان موقوفات حوزه های علمیه، تصریح کرد: حوزه های علمیه موقوفات قابل توجهی دارند؛ البته برخی موقوفات، صرفا به حوزه اختصاص دارد، اما در برخی، تنها سهمی از موقوفات برای حوزه وقف شده است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه قدم های خوبی در استان آذربایجان شرقی برای احیای موقوفات برداشته شده است، خاطرنشان کرد: فرهنگ وقف پیش از انقلاب اسلامی به فراموشی سپرده شده بود، اما بعد از انقلاب در راستای احیای موقوفات قدم های خوبی برداشته شد.

معاون اوقافی، حقوقی و امور مجلس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور در بخش دیگری از سخنان خود، با انتقاد از تصویب قانون اخذ مالیات از موقوفات، تصریح کرد: از زمان های گذشته هیچ دولت و حکومتی از موقوفات مالیات نمی گرفت و پیش از این نیز در جمهوری اسلامی موقوفات مشمول مالیات نبودند.

وی افزود: قانون جامع مالیاتی که اخیرا مورد بررسی قرار گرفت، یک قدم هم جلوتر رفته  و برای تمام موارد معافیت مالیاتی نرخی نیز تعیین کرده و این مسئله با فرهنگ وقف همخوانی ندارد.

حجت الاسلام حاتمی همچنین، تعداد موقوفات جدید در سال 92 را بیش از 2 هزار مورد عنوان کرد و گفت : این مهم  در حالی است  که میانگین وقف جدید تا سال 1388 سالیانه 200 مورد بوده است.

به گفته وی، هم اکنون  یک میلیون  و 400 هزار ملک وقفی  در کشور وجود دارد.

احیای مقبره آیت الله شهیدی(ره)

حجت الاسلام سید شهاب الدین حسینی، مدیر کل اقاف و امکور خیریه آذربایجان شرقی نیز در این نشست خبری، با اشاره به برخی از برنامه های این اداره کل، اظهارداشت: یکی از اقدامات اصلی، تبدیل پارک مفاخر شهر تبریز به پردیس قرآنی و دانشکده علوم قرآنی است.

وی افزود: به دنبال اجرای این طرح، مقبره آیت الله شهیدی یکی از مفاخر آذربایجان شرقی نیز در این پارک، احیا می شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان آذربایجان شرقی در ادامه از افزایش میزان درآمد موقوفات این استان خبر داد و گفت: حداقل درآمد موقوفات استان آذربایجان شرقی به سه برابر افزایش پیدا کرده است.

حجت الاسلام حسینی خاطرنشان کرد: ما دنبال بروز رسانی اجاره موقوفه های استان آذربایجان شرقی هستیم و درآمد 17 میلیارد تومانی در سال 93 برای استان پیش بینی می شود.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha