چهارشنبه ۲ خرداد ۱۴۰۳ |۱۴ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 22, 2024
سرباز طلبه

اختصاصی/ با تصویب شورای عالی حوزه و موافقت ستاد کل نیروهای مسلح، ماموریت‌های فرهنگی، تبلیغی و تدریسی حوزویان، با ضوابط و شرایط خاصی به عنوان دوره خدمت سربازی محاسبه شده و کارت پایان خدمت برای آنان صادر می شود.

به گزارش خبرگزاری حوزه، براساس مصوبه 232 شورای عالی حوزه‌های علمیه و با موافقت ستاد کل نیروهای مسلح، طلاب و فضلایی که‌ از 24 اردیبهشت ماه 1374 به بعد، به ماموریت‌های فرهنگی، تبلیغی و تدریسی اعزام شده اند، می‌توانند مدارک خود را به اداره مشمولین معاونت امور طلاب و دانش‌آموختگان حوزه های علمیه تحویل داده تا پس از بررسی‌های لازم، در قالب طرح "کفیل" نسبت به احتساب دوره خدمت ضرورت اقدام و کارت پایان خدمت برای آنان صادر گردد.

سازمان ها و نهادهای دارای مجوز

بر اساس اعلام معاونت امور طلاب و دانش آموختگان حوزه، طلاب و فضلای متقاضی استفاده از طرح "کفیل" می بایست مأموریت خود را در سازمان‌ها و نهادهای دارای مجوز از ستاد کل نیروهای مسلح شامل مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه (طرح هجرت و امور اساتید)، دفتر تبلیغات اسلامی، نمایندگی مقام معظم رهبری در وزارت جهاد کشاورزی، نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه، نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، سازمان های عقیدتی سیاسی نیروهای مسلح(آجا، ناجا، وزارت دفاع)، شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه، بنیاد فرهنگی مهدی موعود(عج)، ستاد احیای زکات، مجمع جهانی اهل‌بیت‌(ع)، سازمان اوقاف و امور خیریه، موسسه آینده روشن (مهدویت)، دادگاه ویژه روحانیت، سازمان تبلیغات اسلامی، ستاد اقامه نماز، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مسجد مسجد مقدس جمکران گذارانده باشند.

شرایط استفاده از طرح

دارا بودن کد فعال در مرکز مدیریت حوزه‌، قبولی سطح یک «کتبی و شفاهی»، گذراندن دوره آموزش نظامی و داشتن برگ سبز دوره تکمیلی آموزش نظامی و نیز ارائه گزارش انجام ماموریت‌ فرهنگی، تبلیغی، تدریسی که در هر نوبت کمتر از سه ماه مستمر نباشد با تایید عالی‌ترین مقام مسئول سازمان و یا نهاد، از شرایط اصلی استفاده از این طرح اعلام شده است.

براساس ابلاغیه ستاد کل نیروهای مسلح هزینه آموزش نظامی مشمولین امریه (حتی افرادی که برگه سبز دارند) از ابتدای سال 1393 بر عهده دستگاه بکار گیرنده گذاشته شده، که پرداخت آن بر عهده فرد متقاضی می‌باشد و مبلغ آن متعاقباً اعلام خواهد شد.

مدت ماموریت

مدت فعالیت‌های تبلیغی و فرهنگی می‌بایست دو برابر مدت خدمت فعلی باشد. در حال حاضر براساس مصوبات ستاد کل نیروهای مسلح، مدت خدمت سربازی با احتساب آموزش نظامی در مراکز غیرنظامی به مدت 24 ماه و در مراکز نظامی 21 ماه می باشد و به طور مثال اگر طلبه‌ای در مراکز غیرنظامی سابقه فعالیت داشته است باید 48 ماه و در مراکز نظامی 42 ماه، مدرک انجام ماموریت ارائه نماید.

البته در صورتی که مدت ماموریت برابر با مدت خدمت وظیفه عمومی نباشد، فرد متقاضی می تواند به یکی از مراکز دارای مجوز، مراجعه و در صورت اعلام نیاز، مابقی خدمت خود را بر اساس مقرارت نیروهای مسلح سپری کرده و پس از اتمام، نسبت به صدور کارت پایان خدمت اقدام خواهد شد.

محاسبه کسر خدمت

همچنین مدت فعالیت در پایگاه‌های بسیج و گذراندن دوره آموزش نظامی، با ارائه مدرک معتبر، طبق مقررات از دوران خدمت سربازی کسر می‌گردد.

طلابی که مشمول طرح نمی شوند

براساس اعلام اداره مشمولین حوزه، طلابی که دارای معافیت دائم اعم از کفالت، پزشکی، ایثارگری، سه برادری و... هستند، طلاب متولد قبل از سال 1354 که شامل عفو مقام معظم رهبری شده‌اند و طلابی که در حال حاضر به طرح پایان خدمت اعزام و مشغول خدمت هستند، نمی توانند در این طرح شرکت کنند.

مدارک و نحوه ثبت نام

طلاب و فضلای متقاضی شرکت در طرح "کفیل" می توانند مدارک خود را شامل فتوکپی تمام صفحات شناسنامه 3 سری، فتوکپی کارت ملی 3سری، آخرین مدرک تحصیلی و یا برگ ارزیابی، سه قطعه عکس 4*3 معمم و شش قطعه عکس نظامی «با لباس خاکی» زمینه سفید، کارت گروه خون و یا کپی کارت گروه خونی و همچنین گزارش انجام ماموریت‌ فرهنگی، تبلیغی، تدریسی خود را به اداره مشمولین معاونت امور طلاب و دانش آموختگان حوزه به نشانی قم، خیابان معلم، معلم 12، پلاک 14 تحویل دهند تا این اداره پس از اخذ گزارشات لازم مبنی بر فعالیت فرد متقاضی براساس محورهای اعلام شده، مراتب را در کمیته‌ای بررسی و نتیجه را به وی اعلام ‌کند.

خط ارتباطی با امور مشمولین

برپایه این گزارش، طلاب و فضلای حوزه می توانند برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره‌های تماس: 37745248-025 داخلی (126) اداره امور مشمولین معاونت امور طلاب و دانش آموختگان حوزه های علمیه تماس حاصل نمایند.

انتهای پیام 3/313

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • رضا IR ۲۳:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۳
    0 0
    چرا از سال ۹۲به بعد اجرا نمی شود