چهارشنبه ۲ خرداد ۱۴۰۳ |۱۴ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 22, 2024
آیت‌‌الله حائری

تفاوت روش ها در ارائه متون آموزشی فعلی با زمان سابق، بدین صورت است که در گذشته پژوهش محوری اصل بود، اما در حال حاضر حافظه محوری مرسوم است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت الله محی الدین حائری شیرازی، عصر روز گذشته، در سومین جشنواره انتخاب پژوهشگر برتر موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) قم، با گرامیداشت یاد و خاطره استاد مطهری و هفته معلم، گفت: تربیت علمای بزرگی همچون شیخ مفید ها و علامه حلی ها در حوزه های علمیه، از توفیقات الهی و افتخارات حوزه است.

وی با طرح این سئوال که چرا الان هشام بن حکم ها و سعدی ها را تربیت نمی کنیم؟، تصریح کرد: تفاوت روش ها در ارائه متون آموزشی فعلی با زمان سابق، بدین صورت است که در گذشته پژوهش محوری اصل بود، اما در حال حاضر حافظه محوری مرسوم است.

عضوخبرگان رهبری، با تاکید بر ضرورت توجه به آموزش پژوهش محور، گفت: امروز باید در کنار ارائه روش های نوین آموزشی، پژوهش محوری در در اولویت قرار دهیم؛ زیرا این مسئله شرط موفقیت طلاب است.

روش تدریس استاد آیت الله العظمی مکارم

این استاد حوزه با تاکید بر این که نباید روش های آموزشی استعماری در حوزه رسوخ کند، به نحوه درس خواندن آیت الله العظمی مکارم شیرازی در دوران طلبگی اشاره کرد و ادامه داد: ایشان طی پنج سال در شیراز، سطح حوزه را پایان رساند، در حالی که استاد ایشان، جناب آیت الله شیخ محمدعلی موحد، در آن زمان یک استاد گمنام بود، اما روش تدریس این استاد به گونه ای بود که شاگرد عالم تربیت می کرد.

آیت الله حائری شیرازی با بیان این که "ما در شاگرد شدن مشکل داریم"، یادآور شد: علمای گذشته برای دریافت پاسخ سئوالات خود از شهری به شهری دیگر می رفتند.

ارکان اساس فعالیت پژوهشی

وی در ادامه، مدیریت و نظم را دو رکن اساسی پژوهش دانسته و بیان داشت: کسی که می خواهد یافته های علمی خود را تقویت نماید، باید پژوهش محققانه انجام دهد؛ البته کارهای پژوهشی باید بصورت اجتهادی انجام شود.

عضوخبرگان رهبری با اشاره به ویژگی های پژوهشی شهید مطهری، افزود: یکی از ویژگی های این استاد شهید، محقق بودن ایشان بود، به طوری که  بارها در سر کلاس درس اشکال می کرد و تا جواب را دریافت نمی کرد، دست بردار نبود.

تربیت 6 ماهه امام جماعت!!!

آیت الله حائری شیرازی در پایان با اشاره به جنایات تکفیری ها، تصریح کرد: تکفیرها تابع دستورات اربابان خود هستند که بدون پشتوانه علمی، شش ماهه امام جماعت تربیت کرده و فتوای کشتن شیعه ها را می دهند!

انتهای پیام 16/313

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha