جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۹ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 17, 2024
آیت‌الله مصباح

عضو خبرگان رهبری با تاکید بر این که برای پاسخ به شبهات به فلسفه زنده و پویا نیاز داریم، گفت: شهید مطهری با آگاهی از زمان و تسلط بر اصول و معارف، مبانی فکری نظام را پایه ریزی کرد و به خوبی در مقابل هجمه ها ایستاد.

به گزارش خبرگزاری حوزه،آیت الله مصباح یزدی، شامگاه دوشنبه 29 اردیبهشت ماه، در دیدار اعضای بنیاد علمی و فرهنگی شهید مطهری، به تبیین اهمیت نشر آثار و اندیشه های این استاد شهید در جامعه اسلامی پرداخت.

ایشان با بیان این که برای شناخت و درک عمق کار شهید مطهری باید به خوبی نسبت به اوضاع و شرایط آن زمان شناخت داشته باشیم، گفت: در آن زمان اوضاع فرهنگی کشور چنان به سوی انحطاط پیش می رفت که اگر شرایط به همان منوال ادامه می یافت، امروز معلوم نبود از معارف اسلامی چیزی برای عرضه به جامعه بشری باقی می ماند، مخصوصا جوانان و نوجوانان که آماج حملات دشمنان اسلام قرار گرفته بودند و در معرض سقوط فکری و دینی بودند.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) خاطرنشان کرد: برکات و آثار شهید مطهری تنها منحصر به چارچوب کشور نماند و درخارج از مرزهای ایران اسلامی نیز گسترش یافت و برای تشنگان حقیقت قابل استفاده است.

آیت الله مصباح یزدی، شهید مطهری را یک نعمت بزرگ و قابل ستایش برای کشور اسلامی ایران دانست و افزود: ما فقط نعمت های مادی و قابل مشاهده را می شناسیم و از نعمت های معنوی غافل هستیم؛ نعمت وجود و برکات این شهید والامقام بسیار ارزشمند است و باید همه ابعاد وجودی ایشان را بشناسیم و به جامعه معرفی کنیم

عضو خبرگان رهبری ادامه دادند: حتی بعد علمی شهید مطهری نیز خود وجوه متعددی دارد که یکی از برجسته ترین آن وجوه تسلط ایشان بر مباحث فلسفی و عقلی بود.

آیت الله مصباح یزدی تصریح کرد: در زمان شهید مطهری هجمه های گسترده ای به معارف دینی اسلام وارد می شد و در مجامع حوزوی نیز یک روحیه ناامیدی وجود داشت، اما ایشان با آگاهی کامل از زمان و تسلط کافی بر اصول و معارف اسلامی، توانست به خوبی در مقابل هجمه ها بایستد و پاسخ شبهات آنان را بدهد. امروز نیز برای پاسخگویی به شبهات نیاز به یک فلسفه زنده و پویا داریم.

ایشان با اشاره به گستره فعالیت حوزه های علمیه در زمان طاغوت، گفت: در رژیم سابق، فعالیت حوزه تنها منحصردر پاسخگویی به مسائل فقهی روزمره مردم بود و از تمامی ابواب فقه تنها طهارت، صلاه و گاهی هم صوم و زکات تدریس می شد و از سایر ابواب فقهی خبری نبود و فلسفه نیز جایگاهی نداشت، در این اوضاع نیاز به یک روشن بینی اعجاز گونه وجود داشت که شهید مطهری به خوبی وارد این عرصه شد.

عضو خبرگان رهبری ادامه داد: در زمان طاغوت تصور این که در ایران، دین اسلام رواج یابد، یا این که یک حکومت دینی برسر کار بیاید، خواب و خیال محسوب می شد، در این شرایط انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی(ره) به وقوع پیوست و شهید مطهری با درک کامل از شرایط زمان، مبانی فکری نظام اسلامی ایران را پایه ریزی کردند.

آیت الله مصباح یزدی خطاب به مسئولان بنیاد علمی و فرهنگی شهید مطهری گفت: کاری که شما شروع کرده اید و متصدی اجرای آن هستید، بسیار بزر، مقدس و در خور تقدیر است و بیشترین قداست آن را در شکر گزاری می بینم چرا که آن شخصیت عظیم، نعمت بزرگی بود و نیاز به شکر گزاری به درگاه خدای متعال دارد.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha