چهارشنبه ۲ خرداد ۱۴۰۳ |۱۴ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 22, 2024
خبر گزاری حوزه

نشست علمی بررسی« شعر مقاومت در ایران و جهان» امروز در موسسه زبان و فرهنگ‌شناسی وابسته به جامعةالمصطفی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه،  عضو هیات علمی جامعة‌المصطفی در این نشست علمی به بررسی شعر مقاومت و نقش آن در اصلاح جامعه و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و مقاومت در جامعه پرداخت.

دکتر محمد رضا یوسفی گفت: شعر مقاومت، شعری متعهد و ملتزم است و هرگاه مشکلی برای جامعه پیش آید و از سوی خارج مورد تجاوز قرار گیرد مردم مقاومت می‌کنند و این مقاومت مردم،  بر ادبیات نیز شکل می‌گیرد که نمونه‌های آن در طول تاریخ زیاد مشاهده شده است.

عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی با بیان این که  حمله مغول‌ها به ایران تا جنگ‌های ایران و روس و اوج آن در زمان انقلاب اسلامی و دفاع مقدس از این نمونه هاست  خاطرنشان کرد: دوران دفاع مقدس بهترین مقاطع شعر مقاومت بوده است و ادبیات مقاومت در این دوران به اوج شکوفایی خود رسید که نقش زیادی در ترویج جوانان به سمت حضور در جبهه‌های نبر حق علیه باطل داشت.

یوسفی خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامی ایران با پیروزی یک الگوی خوب و موفق را برای جهانیان به نمایش گذاشت و مانند یک سونامی در سایر کشورها اثرگذار بود که دشمنان با مشاهده این موفقیت‌ها تمام تلاش خود را در جهت توقف و نابودی انقلاب اسلامی به کار گرفت و مقاومت در همان روزهای اول جنگ شکل گرفت که نمونه بارز فتح خرمشهر می‌باشد.

وی افزود: شعرهای مقاومت در اوایل جنگ بیشتر شعارگونه بود که اثرات بسیار زیادی در بر داشت و مضامینی همچون ایثار و شهادت، رهبری و ولایت فقیه، لزوم ایستادگی در برابر دشمن و مطالب بلند مقاومت در آن زیاد به چشم می خورد.

عضو هیأت علمی المصطفی در پایان اظهار امیدواری کرد شعرا در عرصه شعر مقاومت و حماسی با نگاه به اهداف نظام مقدس جمهوری اسلام ایران در جهت افزایش بصیرت و آگاهی‌های دینی جوانان و لزوم مقاومت در برابر زیادی‌های استکبار قرار بگیرند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha