دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۷ شوال ۱۴۴۵ | May 6, 2024
کد خبر: 331210
۷ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۸:۴۸
dd

پیامبر اکرم (ص) با مدیریت دینی و اخلاقی خود توانست شرایط نابهنجار آن زمان را سامان دهد و بهترین انسان های تاریخ چون امیرالمومنین (ع) را تربیت نماید و به حق می توان امیرالمومنین (ع) را معجزه تربیتی بعثت پیامبر (ص) دانست.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، همزمان با سالروز بعثت فرخنده پیامبر بزرگوار اسلام حضرت محمد مصطفی (ص) مراسم با شکوهی با حضور جمعی از مسلمانان مقیم شهر هامبورگ برگزار گردید.

این مراسم شامل برنامه های متنوعی از جمله : تلاوت قرآن، اجرای توشیح، پخش کلیپ، مسابقه کتبی، مداحی، سخنرانی و اهداء جوایز بود.

در این مراسم حضرت حجت الاسلام والمسلمین رمضانی، امام و مدیر مرکز اسلامی هامبورگ با تبریک این عید خجسته به ایراد سخنرانی پرداخت.

* آیا تکنولوژی، انسان را از آموزه های نبوی بی نیاز می کند؟

وی در بخشی از سخنان خود از عید مبعث به عنوان بزرگترین و مهم ترین رویداد تاریخ مسلمانان یاد کرده و افزود: بعثت روز احیای کرامت انسان و آشنایی با آموزه های وحیانی خداوند است. شناخت مکتب و دانشگاه پیامبر اکرم (ص) برای همه مسلمانان لازم و ضروری است. در طول تاریخ علماء، دانشمندان، فلاسفه و حکمای فراوانی بوده اند که سخنان و تعالیم بسیار زیاد و چه بسا خوبی داشته اند. اما سوالی که امروزه مطرح است این است آیا با وجود این تعالیم و سخنان ما نیاز به پیامبر و آموزه های ایشان نداریم؟ افزون بر این امروزه علم و تکنولوژی هم بسیار پیشرفت کرده است. آیا این همه پیشرفت نمی تواند به بشر کمک کند و انسان ها را از آموزه های پیامبر (ص) بی نیاز گرداند؟ البته این حرف را نیز برخی زده اند که امروزه دیگر نیازی به دین و تعالیم انبیاء نداریم، بلکه وقتی به این مسائل نیاز بود که بشر هنوز نابالغ بود و علم، تکنولوژی، فرهنگ، هنر و ... تا این حد پیشرفت نکرده بود، اما اکنون که دوران بلوغ و رشد و بالندگی بشر است، دیگر نیازی به تعالیم انبیای الهی نیست.

رئیس مرکز اسلامی هامبورگ ادامه داد: برای پاسخ به این نوع شبهات ما باید راز و حکمت بعثت را مرور کنیم و بررسی کنیم که پیامبران و به خصوص پیامبر اسلام (ص) برای چه هدفی مبعوث شدند؟ اگر آن اهداف همچنان مدّ نظر باشد، قطعاً نیاز به پیامبران و آموزه های وحیانی ایشان هنوز وجود دارد؟ خداوند انسان را با یک سری امکانات و ظرفیت های وجودی ویژه آفرید و هرچه مورد نیاز بشر بود از عقل، قدرت، اختیار گرفته تا عواطف و احساسات و ...، همه را در اختیار او قرار داد؛ چنانکه در حدیث قدسی آمده است که : « جعلت الاشیاء لکم و جعلتک لاجلی ». و درآیه شریفه آمده است: « انّا خلقنا الانسان فی احسن تقویم » ما انسان را در بهترین حالت آفریدیم.

وی خاطر نشان کرد: خدای متعال بعد از اعطای امکانات مختلف به انسان، او را به دنیا منتقل کرد تا با استفاده از امکاناتی که در اختیار دارد راه و مسیر صحیح زندگی و بندگی خدای متعال را طی نماید. برخی متاسفانه گمان می کنند خوشبختی با امکانات مادی فراوان و لذت بیشتر در دنیا فراهم می شود. در این رابطه در حوزه های فکری نیز تشتت آراء و اختلافات فکری بسیار وجود دارد. ما باید به دنبال معلم و مکتبی باشیم که حرف هایش برای ما اطمینان آور باشد و هیچ نقد و نقصی نداشته باشد. ما برای رسیدن به مقصد آفرینش باید مسیر را به درستی از معلم راه یاد بگیریم. لازمه تحقق هدف آفرینش تکمیل همه شرایط است و بدون راهنمای الهی و مشخص کردن مسیر توسط ایشان، رسیدن آدمی به مقصد نهایی آفرینش محال است. خداوند در آیه 151 سوره بقره می فرماید: پیامبر(ص) به شما حقایقی را می آموزد که شما در هیچ جای دیگری نمی توانید یاد بگیرید. لذا پیامبر (ص) می خواهد به بشر آن چیزی را بیاموزد که در تشخیص راه درست زندگی متحیر نمایند. لذا باید گفت: علم و تحقیقات، بشر را به آنجا رسانید که می تواند امکانات بسیار زیادی مانند هواپیما، فضاپیما و ... را برای در خدمت بودن انسان درست کند. اما آیا این امکانات، بشر را به لحاظ فضائل و ملکات نفسانی نیز به درجات بالای انسانی میرساند. پاسخ این سؤال روشن است؛ به طور قطع امکانات مادی دنیا به تنهای برای رسیدن به سعادت حقیقی کافی نیست، زیرا جایگاه آدمی به قدری بالاست که فقط خدا می تواند معلّم انسان باشد و دست او را گرفته و به مقصد برساند. (اقْرَ‌أْ بِاسْمِ رَ‌بِّكَ الَّذِي خَلَقَ ﴿١﴾ خَلَقَ الْإِنسَانَ مِنْ عَلَقٍ ﴿٢﴾ اقْرَ‌أْ وَرَ‌بُّكَ الْأَكْرَ‌مُ ﴿٣﴾ الَّذِي عَلَّمَ بِالْقَلَمِ ﴿٤﴾ عَلَّمَ الْإِنسَانَ مَا لَمْ يَعْلَمْ )

* راز بعثت پیامبر(ص) در کلام امیرالمومنین(ع)

رئیس اتحادیه اروپایی اسلامی علما و تئولوگ های شیعه در بخش دیگری از سخنان خود به تشریح راز بعثت پیامبر (ص) از کلام امیرالمؤمنین (ع) در نهج البلاغه پرداخت و افزود: حضرت امام علی (ع) راز بعثت را در نهج البلاغه به صورت کامل مطرح می کنند. در خطبه 47 آمده است که: خداوند پیامبر (ص) را به حق مبعوث کرد تا بشر از عبادت بتها بیرون آید و به عبادت خداوند بپردازد. در تعبیر دیگری می فرمایند: تا انسان از اطاعت شیطان بیرون آید.

وی بیان داشت: یکی از شیوه های پیامبر (ص) دعوت مردم به حق با بهترین روشهاست. خداوند پیاپی انبیاء خودش را برای ارتقاء بشر فرستاد. چرا به دلایل زیر: 1. برای اینکه انسان یک پیمان الهی بر اساس همان فطرت دارد و فطرت باید احیاء شود و پیامبر (ص) باید لازمه آن را فراهم آورد. 2. انسان ها در دوران های مختلف اگر تذکر دهنده و یادآوری نداشته باشند از خودشان غافل می شوند و لذا پیامبر (ص) مذکِّر است. ( انما انت مذکِّر ) 3. خداوند به پیامبر (ص) می فرماید: در امر تبلیغ دین، به انسانها دلیل و برهان روشن نشان بده تا به رسالت خودشان آگاه شوند. 4. عقل نقش مهمی در هدایت انسان دارد و کسی نمی تواند بگوید که عقل من کامل است. ولی پیامبر (ص) عقل کل است و فهم او به لحاظ ادراکات کامل ترین فهم و درک است. به واسطه عقل کل بودن پیامبر (ص) حتی غیر مسلمانان وقتی زندگی پیامبر (ص) را می خوانند به پیامبر (ص) احترام می گذارند.

رئیس مرکز اسلامی هامبورگ یادآور شد: وقتی از خانم آنه ماریا شیمل، اسلام شناس معروف آلمانی، می پرسند آیا مسلمانی یا نه می گوید: نمی دانم فقط می توانم بگویم من به پیامبر و صاحب این شهر (مدینه) احترام می گذارم.انسان نیاز به معلّم، مربی و آیه شناس دارد و پیامبر (ص) معلم و آیه شناس است. پیامبر (ص) آمد و راه ها را برای بشریت باز کرد تا انسان بتواند با دنیایی فراتر از این دنیا انس بگیرد. قرآن معجزه قولی پیامبر (ص) است و او مبعوث گردید تا انسان درست تربیت شده و هدایت شود و بتواند در زندگی موفق باشد. همه مسلمانان باید توجه داشته باشند که الگوی ما بهترین بشر روی زمین است و باید با این الگو به خوبی آشنا شویم. وظیفه ما این است که ادب و حسن خلق پیامبر (ص) را به مردمان جهان بیاموزیم. در این جلسات باید معرفت خود را نسبت به پیامبر(ص) بیشتر کنیم و ادب، صبر و حسن خلق را از زندگی آن حضرت بیاموزیم و در زندگی خود عملی نماییم.

وی افزود: پیامبر اکرم (ص) با مدیریت دینی و اخلاقی خود توانست شرایط نابهنجار آن زمان را سامان دهد و بهترین انسان های تاریخ چون امیرالمومنین (ع) را تربیت نماید و به حق می توان امیرالمومنین (ع) را معجزه تربیتی بعثت پیامبر (ص) دانست.

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha