دوشنبه ۱۴ خرداد ۱۴۰۳ |۲۶ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | Jun 3, 2024
ب

این سایت امکانات و ویژگی های قابل توجهی دارد از جمله اینکه با بیش از 11000 مقاله، بزرگترين بانک مقالات قرآنی در شبکه جهانی اینترنت است و اینکه مقالات این سایت به صورت تمام متن در اختیار مخاطبان قرار می گیرد.

خبرگزاری حوزه/ یکی از سایتهای قابل توجه در حوزه مقالات پژوهشی قرآنی که مجموعه ای از مطالب متنوع و قابل تأمل را عرضه نموده است پايگاه دانشنامه موضوعي قرآن است.  پایگاهی اینترنتی به آدرس:

www.maarefquran.org

این پایگاه از جمله بخش هایی است که زیر نظر مدیریت فناوری اطلاعات مرکز فرهنگ و معارف قرآن تشکیل شده است.

سایتی که متشکل از مقالات قرآنی به دو زبان فارسی و عربی است.

آغاز به کار این سایت در سال 1385 بوده و در طول این سالها نیز تعداد قابل توجهی از مقالات قرآنی به مجموعه مطالب این پایگاه اینترنتی افزوده شده است.

در طول سالهای اخیر یکی از اتفاقاتی که در حوزه مباحث شبکه جهانی اینترنت رخ داده افزایش حجم کمی و کیفی داده ها و خروجی ها و مخاطبان این شبکه جهانی است و پايگاه دانشنامه موضوعي قرآن نیز بر همین اساس تشکیل شده تا برای آسان تر نمودن فعالیتهای پژوهشی قرآن پژوهان و کاربران اینترنتی فرصت مغتنمی پدیدآورد و آنها را در جهت دسترسی سهل و آسان به منابع مختلف یاری نماید.

این سایت امکانات و ویژگی های قابل توجهی دارد.

از جمله آنکه این سایت با بیش از 11000 مقاله، بزرگترين بانک مقالات قرآنی در شبکه جهانی اینترنت است.

نکته دیگر اینکه مقالات این سایت به صورت تمام متن در اختیار مخاطبان قرار می گیرد.

امکان چاپ مقالات هم برای آنها وجود دارد و امکانات دیگری همچون جستجو براساس موضوع، عنوان مقاله، متن مقاله، نام نويسنده، از امكانات موتور جستجوي پايگاه دانشنامه موضوعي قرآن است.

از جمله ویژگی های دیگر این سایت این است که مقالاتش دارای طبقه بندی موضوعی است و مخاطبان می توانند در کمترین زمان، با استفاده از درخت موضوعی مقالات مورد نظر را در موضوعی که طالبند به دست آورند.

آنچنانکه آمارهای این سایت گواهی می دهد این پایگاه اینترنتی از جمله پربازدیدترین پایگاه های کشور است و ماهانه در آن بیش از 100،000 مقاله مورد بازدید قرار می گیرد.

مجموعه موضوعاتی که در این سایت قرار دارد تحت عناوینی همچون علوم قرآن ، معارف قرآن ، ترجمه قرآن و تفسیر قرآن است که به موضوعات فرعی ذیل این عناوین هم تقسیم بندی می شود.

در میان موضوعات اصلی می توان به حوزه علوم قرآن اشاره کرده که شامل عناوین ذیل می شود:

1. مباحث کلی علوم قرآن 2. قرآن شناسي 3. اعجاز قرآن 4. تاريخ قرآن 5. فهم و زبان قرآن 6. قرائت و تجويد 7. قرآن پژوهي 8. وحي

*در بخش  معارف قرآن هم موضوعات عبارتند از:

1. مباحث کلی معارف قرآن 2. خدا شناسي 3. پيامبر شناسي 4. امام شناسي 5. آخرت شناسي 6. انسان شناسي 7. جهان شناسي 8. اخلاق 9. دين شناسي 10. عرفان 11. فقه واصول فقه 12. حقوق 13. فلسفه و منطق 14. ادبيات و زبان شناسي 15. زن و خانواده 16. علوم تربيتي 17. روان شناسي 18. هنر 19. علوم سياسي 20. مباحث اجتماعي 21. اقتصاد 22. تاريخ وجغرافيا 23.علوم طبيعي و رياضي 24. اعلام قرآن.

*در عرصه ترجمه قرآن هم این عناوین به چشم می خورد:

1. مباني و کليات ترجمه قرآن 2. ترجمه ها و مترجمان

در بخش تفسیر قرآن نیز عناوین مورد توجه قرار گرفته عبارتند از:

  1. مباني و کليات تفسير قرآن 3. روش هاي تفسير قرآن 3. گرايش هاي تفسير قرآن 4. سبک هاي تفسير قرآن 5. تفاسير کامل قرآن 6. تفاسير بخشي قرآن 7.طبقات مفسران 8. تأويل قرآن 9. مكاتب تفسيري

از جمله جدید ترین مقالات این سایت می توان به عناوینی همچون کنترل جمعیت در جوامع اسلامی از منظر فقه امامیه، بررسی نفقه های واجب در قرآن، نبرد مخفی از منظر قرآن کریم با نگاهی به واژهی «سریّاً»، نقد عدالت کيفری ترميمی در گفتمان جرم شناسی غربی از منظر سياست جنايی قرآن کريم، بررسی بنیادی برخی از الفاظ قریب المعنی در قرآن کریم (دلالتها - کاربردها) مباني و پيش فرض هاي رويکرد تفسير ترتيب نزولي قرآن، مقبولیت دانش پژوهی اروپایی- آمریکایی در باب قرآن و تفسیر، گفت وگوهاي توحيدي خداوند با پيامبران، تفسير نفخ صور با تأکيد بر آيه 68 سوره مبارکه زمر، گذری بر زیباشناسی اسلوب ندا در قرآن کریم و دیگر مقالات ارزشمند پژوهشی در موضوعات و قالبهای مختلف قرآنی اشاره نمود.

لازم به ذکر است پايگاه دانشنامه موضوعي قرآن از سوی «مركز فرهنگ و معارف قرآن» دفتر تبليغات اسلامى حوزه علميه قم ایجاد شده است. مرکزی که در سال 1366 با هدف گسترش فرهنگ و معارف قرآن و دفاع ازحقانيت آموزه‌هاى آن شكل گرفت و با نگاهى كاملاً نو به عرصه‌هاى تفسير، ترجمه و موضوعات قرآنى، به جهت‌دهى فعاليت‌هاى قرآنى در حوزه علميه قم، بسيار يارى می رساند.

در اين مركز مباحثی همچون تأمين منابع و اسناد قرآنى، طبقه‌بندى و سازماندهى معارف قرآنى، تدوين فرهنگ‌نامه‌ها و دائرة المعارف‌هاى متنوع قرآنى، پديدآوردن تفاسير گوناگون، پاسخگويى به سؤالات و شبهات و شناسايى خلأها و نيازها در عرصه فرهنگ قرآنى دنبال می شود.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha