چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۲ شوال ۱۴۴۵ | May 1, 2024
ملکدار

معاونت امور طلاب و دانش آموختگان حوزه، تدوین آیین‌نامه های پرداخت شهریه، بهداشت و سلامت، اجرای طرح اختصاص "کد غیر تحصیلی"و صدور 46 هزار کارت هوشمند طلاب را بخشی از اقدامات این معاونت برشمرد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمود ملک‌دار در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با اشاره به برنامه‌های معاونت امور طلاب و دانش آموختگان حوزه در سال جاری، گفت: آیین نامه جامع بهداشت و سلامت طلاب و روحانیون تدوین و  به تصویب رسیده و از مهرماه اجرایی می شود.

*طرح جامع شهریه

وی، تدوین آیین‌نامه جامع پرداخت شهریه را یکی دیگر از اقدامات معاونت امور طلاب و دانش آموختگان برشمرد و  ادامه داد: این آیین‌نامه انشاءالله بعد از تصویب نهایی، از اول مهرماه ابلاغ و اجرایی خواهد شد.

معاون امور طلاب و دانش آموختگان حوزه های علمیه همچنین با اشاره به طرح جدید پرداخت شهریه به طلاب، افزود: اجرای آیین‌نامه جدید پرداخت شهریه بسیار مفید و یقینا مورد استقبال طلبه‌ها قرار خواهد گرفت.

*صدور 46 هزار کارت هوشمند

حجت‌الاسلام والمسلمین ملک‌دار، صدور کارت شناسایی هوشمند برای حوزویان را یکی دیگر از اقدامات معاونت امور طلاب و دانش آموختگان ذکر کرد و گفت: صدور کارت هوشمند یکی از طرح‌های جامعی بود که این معاونت انجام داد و هم‌اکنون بیش از 46 هزار کارت برای طلاب 10 استان صادر و در اختیار آنان قرارگرفته است.

وی با اشاره به ویژگی های کارت شناسایی هوشمند، ابراز داشت: اطلاعات وضعیت نظام وظیفه طلاب و  ارائه خدمات آموزشی، پژوهشی و رفاهی ، احراز هویت طلاب تحت پوشش مراکز آموزشی حوزه‌‌، ثبت‌نام و شرکت در امتحانات، حضور غیاب در انواع جلسات، کلاس‌های درس، همایش ها و کنفرانس‌ها، قابلیت اتصال به شبکه شتاب بانکی، امکان واریز شهریه به حساب طلاب، تسهیل در خدمات‌رسانی به طلاب ایثارگر و شاهد، تهیه فیش غذا و استفاده از سلف‌سرویس مدارس علمیه، خدمات اردو‌های زیارتی و غیر زیارتی، هتل‌ها و خدمات سلامت بدنی و ورزشی، از قابلیت های این کارت است.

معاون امور طلاب و دانش آموختگان حوزه های علمیه تاکید کرد: کارت هوشمند دارای ضریب امنیتی بالا و مورد تایید نیروی انتظامی و نیز غیر قابل جعل است، همچنین احراز وضعیت نظام وظیفه طلاب، معافیت تحصیلی، درخواست صدور گواهینامه و درخواست گذرنامه  از طریق کارت هوشمند امکان پذیر خواهد بود.

*ارائه مشاوره های حقوقی

وی، تصویب آیین‌نامه مشاوره حقوقی به طلاب را نیز از دیگر برنامه‌های معاونت امور طلاب و دانش آموختگان حوزه در سال تحصیلی جاری عنوان کرد و گفت: این آیین‌نامه از اول سال تحصیلی 94-93 در سراسر کشور اجرایی        می گردد و مشاوره های دقیق حقوقی به طلاب ارائه خواهد شد.

*اختصاص "کد غیر تحصیلی"

حجت الاسلام والمسلمین ملک دار در ادامه اجرای طرح اختصاص "کد غیر تحصیلی" به طلاب و روحانیونی که با اتمام پایه شش حوزه، فاقد کد هستند را از دیگر اقدامات معاونت امور طلاب و دانش آموختگان برشمرد و افزود: تعدادی از طلاب فاقد کد تحصیلی هستند که همین امر موجب شده تا از خدماتی که مرکز خدمات حوزه ارائه می‌کند، محروم باشند، لذا با اجرای این طرح، طلاب و روحانیون فاقد کد تحصیلی نیز مشمول خدمات حوزه‌های علمیه خواهند شد.

*آموزش غیرحضوری روحانیون شاغل

وی، آموزش غیرحضوری طلاب و روحانیون شاغل در دستگاه‌ها را از دیگر برنامه‌های معاونت امور طلاب و دانش آموختگان در سال جاری ذکر کرد و یادآور شد: یکی دیگر از برنامه‌های این معاونت، برگزاری دوره‌های مهارت افزایی طلاب و روحانیونی است که می‌خواهند در ادارات و نهادها مشغول به کار شوند؛ شرکت در این دوره ها

برای طلابی که می‌خواهند در ادارات شاغل شوند اجباری و برای روحانیونی که در ادارات مشغول فعالیت می باشند، اختیاری است.

* ساماندهی مؤسسات خدمات رفاهی

معاون امور طلاب و دانش‌آموختگان حوزه های علمیه با بیان این که «آیین‌نامه ساماندهی مؤسسات خدمات رفاهی» نهایی شده است، خاطرنشان کرد: ساماندهی مؤسسات خدمات رفاهی که مرتبط با حوزه و روحانیت فعالیت می‌کنند، ضروری به نظر می رسد و با این اقدام، جلوی بسیاری از سوءاستفاده‌های اقتصادی که با نام حوزه انجام می شد و آسیب هایی را متوجه طلاب و روحانیون می کرد، گرفته می‌شود.

*شهید سال حوزه

وی با اشاره به نامگذاری امسال(شهید سال حوزه) به نام شهید شاه‌آبادی، افزود: به مناسبت هفته بسیج و به‌ منظور ارائه راهکارهای اساسی همکاری بسیج و حوزه‌های علمیه، هم‌اندیشی مدیران استانی حوزه‌ با مسئولین سازمان بسیج طلاب و روحانیون کشور، روزهای 29 و 30 مردادماه، در مشهد مقدس برگزار خواهد شد.

معاون امور طلاب و دانش آموختگان حوزه های علمیه در پایان خاطرنشان کرد: تجلیل از ایثارگران و خانواده های شهدا، برگزاری کنگره شعر دفاع مقدس و همچنین یادواره شهدای روحانی در سه استان، از دیگر برنامه‌های این معاونت در سال جاری به شمار می رود.

انتهای پیام 16/313

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha