جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 10, 2024
حج

مدیر بخش چند رسانه مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی از رونمایی جدیدترین نرم افزار چند رسانه ای این مرکز با همکاری نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت در هفته حج خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام عبدالحمید مرتضوی منش روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگاران ضمن تبریک فرارسیدن دهه کرامت و هفته حج اظهارداشت: نرم افزار فاخر و گرانسنگ چند رسانه ای دانشنامه حج (لبیک 1) به همت مرکز نور و مشارکت نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت پس از سه سال تلاش تولید و به زودی رونمایی خواهد شد.

مدیر پروژه  دانشنامه حج (لبیک 1) افزود: این نرم افزار با بکارگیری جدیدترین تکنیک های برنامه نویسی و امکانات و قابلیت های منحصر به فرد، نسل جدیدی را در تولیدات نرم افزاری رقم زده است بطوریکه در طرح های گرافیکی تلفیقی از سبک اسلامی – ایرانی و سبک مترو و همچنین در برنامه نويسی اين نرم افزار از محیط توسعه کیوتی ( Qt ) استفاده شده است.

این پژوهشگر علوم اسلامی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه اطلاعات این نرم افزار در هشت موضوع پیرامون مکه و مدینه دسته بندی شده است، ادامه داد: قرآن، زندگانى پيامبر‏ و اهل بيت (ع)، معارف حج (آداب زیارت،اسرار و معارف‏ حج)، اماكن، مناسک حج، كتابخانه، پرسش های رايج و نگارخانه از جمله موضوعات این نرم افزار می باشد.

وی عموم زائران و روحانیون کاروان های حج و عمره را مخاطبین این نرم افزار دانست و بیان داشت: این نرم افزار حاوی متن كامل قران كريم به دو رسم الخط عثمان طه و خط ايرانى با اتصال به دو قرائت، 3 ترجمه منتخب و 8 تفسير منتخب همچنین ارائه آیات مرتبط با مکه و مدينه همراه با دسته بندى آيات و بر قراری ارتباط آيات با ترجمه ها، تفاسير و کتاب با قرآن در مکه و مدينه می باشد.

حجت الاسلام مرتضوی منش با بیان اینکه این نرم افزار دارای تعداد زیادی فیلم، عکس و صوت می باشد، اضافه کرد: محققان و پژوهشگران می توانند با مراجعه به بخش کتابخانه اين نرم افزار به بیش از 400 عنوان کتاب عربی و فارسی دسترسی داشته باشند.

مدیر بخش چند رسانه ای مرکز نور ادامه داد: در این نسخه از دانشنامه حج (لبیک 1) "95ساعت صوت قرآن به صورت ترتیل و تحقیق"، "324ساعت فایل صوتی در قالب 735تراک"، " بیش از 6 ساعت فیلم در قالب 58 قطعه"، "ارائه 53 پاورپوینت تولیدی"، " نمایش بیش از 8هزار و 460 تصویر و نقشه" و "73 تصویر سه بعدی پارانوما" بخشی از محتویات ارائه شده در این نرم افزار گرانسنگ می باشد.

این محقق حوزه علمیه در ادامه به برخی از قابلیت ها و امکانات این محصول جدید اشاره کرد و گفت: "ارائه ليست کليه کتاب های مرتبط با حج بصورت کاملا گزينشی با توجه به فهرست موضوعی و با در نظر گرفتن سطوح مختلف"، "ارائه متون مقالات مجله ميقات و سفرنامه‏هاى حج نمايش متون كامل به همراهى پاورقى‏ها، تصاوير "، " رنگى كردن، چاپ و خروجی به فایل"، " امكان جستجوهاى ساده و تركيبى به همراه فهرست واژگان‏" و.. از جمله این امکانات می باشد.

وی توضیحات تکمیلی را به روز رونمایی این محصول ارزشمند موکول کرد و گفت: این نرم افزار  قرار است، ساعت 9 صبح روز یکشنبه 9شهریور ماه همزمان با اختتامیه جشنواره فرهنگی و هنری دیدار در تالار علامه امینی دانشگاه تهران با حضور و سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین سید علی قاضی عسگر (نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی) و حجت الاسلام و السلمین دکتر حمید شهریاری (رییس مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی) رونمایی شود.

انتهای پیام   313/17

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha