سه‌شنبه ۱۵ خرداد ۱۴۰۳ |۲۷ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | Jun 4, 2024
ایمانی

نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز با اشاره به مظلومیت و بی‌توجهی به فریضه امر به معروف و نهی از منکر در طول تاریخ، گفت: احیای امر به معروف و نهی از منکر بزرگ‌ترین جهاد در شرایط کنونی است.

به گزارش خبرگزاری حوزه از شیراز، آیت‌الله اسدالله ایمانی در همایش آمرین به معروف و ناهیان منکر با اشاره به حساس بودن مسلمانان نسبت به فریضه امر به معروف و نهی از منکر در گذشته تاریخ اسلام، اظهار کرد: در دورانی تفکری خاص مبنی بر بی‌تفاوتی نسبت به پدیده‌های خوب و بد توسط خواص رفاه طلب در صدر اسلام در جامعه به وجود آمد.

وی با بیان اینکه فریضه امر به معروف و نهی از منکر در جامعه فراموش شده و این درحالی است که در طول تاریخ این فریضه الهی در غربت و مهجوریت قرار داشته است، افزود: این تفکر اشتباه موجب شد امر به معروف و نهی از منکر به انزوا کشیده شود و این تفکر و فراموشی این فریضه تا به امروز نیز جریان داشته باشد.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه مهم‌ترین دلیل مهجوریت امر به معروف و نهی از منکر در طول تاریخ اسلام ناسازگاری با منافع مادی برخی افراد بوده است، افزود: حکومت وظیفه دارد برای احیای این دو فریضه الهی سرمایه گذاری و از آمران به معروف و ناهیان از منکر حمایت کند.

آیت‌الله ایمانی، احیای فریضه امر به معروف و نهی از منکر در جامعه را سبب جلوگیری از انحراف آن عنوان و خاطرنشان کرد: امر به معروف و نهی از منکر فریضه فراموش شده‌ای در دنیای اسلام است حال آنکه که امام خمینی (ره) توجه ویژه‌ای به احیای امر به معروف و نهی از منکر در آغاز پیروزی انقلاب اسلامی از خود نشان دادند.

وی با ابراز تأسف از بی توجهی به اجرای امر به معروف و نهی از منکر علی رغم وجود اصولی برای احیای این فریضه الهی در اصول قانون اساسی، گفت: تاکنون فصل ها، آیین نامه ها و قوانین برای اجرایی شدن اصول مرتبط با امر به معروف و نهی از منکر تصویب نشده است و برای این منظور مجلس شورای اسلامی باید این فرایض الهی را ساماندهی کند.

وی با بیان اینکه احیای امر به معروف و نهی از منکر بزرگترین جهاد در شرایط کنونی است، تصریح کرد: امر به معروف و نهی از منکر یک جهاد بزرگ است که باید در جامعه احیا شود که در صورت احیایش در جامعه، خدمت بزرگی به دین اسلام می‌شود.

آیت‌الله ایمانی از مشخص نبودن قالب اجرایی امر به معروف و  نهی از منکر در جامعه پس از گذشت 35 سال از پیروزی انقلاب اسلامی خبر داد و خاطرنشان کرد: ترک این دو فریضه فساد را در بخش‌های مختلف جامعه جاری خواهد کرد و متاسفانه امروز گاهی تصور می شود که در صورت انجام این دو فریضه الهی در جامعه، مردم فرد را ملامت می کنند که این بدترین حالت جامعه اسلامی است.

وی با بیان اینکه امر به معروف و نهی از منکر از برترین فرایض است که آثار و برکات فراوانی برای جامعه دارد، خواستار توجه بیشتر به امر به معروف و نهی از منکر در جامعه شد و گفت: امروز جای خالی امر به معروف و نهی از منکر به شدت در جامعه احساس می شود و ایجاد حرکت هایی در جهت احیای و جاری شدن این فرایض الهی در جامعه ضروری است.

آیت‌الله ایمانی با اشاره به جنایات اسرائیل در سرزمین‌های اشغالی، این اتفاقات ناهنجار را ناشی از ترک امر به معروف و نهی از منکر دانست و اظهار کرد: اگر امر به معروف و نهی از منکر در جوامع اسلامی رایج بود، اسراییل چنین جنایاتی را انجام نمی داد.

نماینده ولی فقیه در فارس با تأکید بر تذکر لسانی به‌دور از خشونت برای تأثیرگذاری این عمل، از ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر استان  خواست تا با راه اندازی گروهی متشکل از آمران و ناهیان به فعالیت مشغول شود و ضمن ارائه دستاوردها در سطح جامعه بر اثرگذاری خود بیفزاید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha