چهارشنبه ۹ خرداد ۱۴۰۳ |۲۱ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 29, 2024
آیت الله جوادی

حضرت آیت الله جوادی آملی با اشاره به جایگاه خیر در کلام خداوند گفتند: راه رسیدن به حق و خیر در گرو تدبر در نظام هستی است و زندگی متمدنانه نیز در سایه همین تدین میسر می شود.

به گزارش خبرگزاری حوزه، این مرجع تقلید در دیدار اعضای شورای هماهنگی جشن های دهه کرامت و مسئولان ستاد عالی کانون های مساجد کشور که  در محل روستای احمد آباد دماوند برگزارشد، طی سخنانی اظهار داشتند: امروز باید بیشتر از قبل مراقب باشیم و از تجربه های تاریخی خود پند بگیریم چراکه در وقایعی مانند جنگ جهانی اول و دوم و نیز کودتای ننگین 28 مرداد ایرانیت منهای اسلام مطرح بود اما کاری از پیش برده نشد لذا این پرچم خودش و کشور را به تنهایی نمی تواند حفظ کند.

ایشان ادامه دادند: اما در دفاع مقدس پرچم یا علی(ع)،‌ یا حسین(ع)، یا زهرا(س) همراه عزیزانی بود که به جبهه می رفتند و ما شاهد آن بودیم که گویی رزمندگان ما با همراه داشتن این پرچم های مقدس بر زمین و زمان مسلط اند.

حضرت آیت الله  جوادی آملی با اشاره به آیاتی از کلام الله مجید تصریح کردند:‌ چیزی در جهان نیست که انسان قادر به فهم اش نباشد،‌ خداوند در قرآن فرمود: ( سیروا فی الارض) یعنی بروید آسمان و زمین را بررسی کنید، ‌خداوند زمین و آسمان را مسخر انسان کرد،‌ بعد چه طور می شود که انسان به آن مراحل عالی نمی رسد؟

معظم له خاطرنشان کردند: ‌اگر ملتی مسیر هدایت الهی را گم کند و از آن منحرف شود دیگر فرشته نخواهد شد، بلکه ‌مواظب است ببیند کجا راه باز است که اختلاس کند. لیکن آنها که راه فلسفه و حکمت را طی کرده اند می گویند در شان ما نیست که درباره آسمان و زمین فکر کنیم بلکه ما در مورد ملکوت آسمان ها وزمین فکر می کنیم، چرا که هنر انسان ملکوتی شدن است.

مفسر بزرگ قرآن کریم گفتند: مرحوم ابن بابویه نقل کرده است که امام صادق(ع) فرمود: ذات اقدس اله به حضرت آدم فرمود:‌ من خیر دنیا و آخرت را در چهار کلمه جمع کرده ام:‌ یکی حق اختصاصی من است،‌ یکی حق اختصاصی شما(بندگان)،‌ یکی حق مشترک بین من و شما(بندگان) است، یکی حق مشترک تو بر سایر مردم است.

ایشان در این راستا ادامه دادند: خداوند به حضرت آدم(ع) فرمود: حق اختصاصی من توحید است که باید موحدانه به سَر بَری و بدانی کل عالم را خدا آفرید و خدا تدبیر می کند و کارها دست اوست و به دیگری مربوط نیست،‌ این اولین حقیقتی بود که ذات اقدس اله به ادم(ع) آموخت،‌ دوم این که حق مسلم توست که در برابر اعمال ات به تو پاداش می دهم و برای هر کار خیری که کردی پاداشی داری منتهی تا کار خیر تو چه باشد،‌ اما آنچه که بین من و تو مشترک است دعا است، تو دعا می کنی و از من چیزی می خواهی و من اجابت می کنم، اصل چهارم هم آنچه که بین تو و مردم است یعنی چیزی که برای خود نمی پسندی بر دیگران هم مپسند و آنچه که بر خود می پسندی بر دیگران نیز بپسند.

حضرت آیت الله جوادی آملی بیان داشتند: در حال حاضر سیزده میلیون پرونده در دستگاه قضایی کشور وجود دارد چون این اصل چهارم رعایت نشده است،‌ قسمت مهمی از این دعواها و تجاوز ها و خلف وعده کردن ها به این علت است که به این اصل عمل نکرده ایم در حالی که از بدیهیات و اولیات دین ماست.

معظم له با اشاره به حدیثی از امام رضا(ع) افزودند: امام هشتم فرمود:‌ به زیارت یکدیگر بروید،‌ یکدیگر را تحمل کنید و به سراغ یکدیگر بروید،‌ چرا که شما شیعیان ما هستید و زمانی که دور هم جمع شدید حرف ما را نقل کرده و از ما می گویید و احادیث ما برای شما گرایش و محبت ایجاد می کند.

حضرت آیت الله جوادی آملی تصریح داشتند: امام صادق(ع) فرمود: خداوند خیر دنیا و آخرت را به آدم(ع) گفت تا به بنی آدم منتقل کند که شامل چهار عنصر بود،‌یکی توحید،‌دیگری اعتقاد به معاد،‌ دیگری مساله دعا و نیایش و دیگری رابطه اجتماعی،‌ فرمود رابطه اجتماعی تان را با مردم درست کنید و نه به بیراهه روید و نه راه کسی را ببندید؛‌ این سخن حضرت بیانگر آن است که زندگی متمدنانه در سایه تدین است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha