جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۹ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 17, 2024
جواد فاضل

یکی از اساتید برجسته الازهر با حضور در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) و ابراز شگفتی از فعالیت های علمی این مرکز، گفت "باورش نمی شود در قم چنین فعالیت های علمی باعظمت و طبقه بندی وجود داشته باشد".

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، استاد جواد فاضل لنکرانی، پیش از ظهر امروز در مراسم آغاز سال تحصیلی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)، توسعه فقه حکومتی را یکی از مهمترین برنامههای این مرکز اعلام کرد و گفت: خوشبختانه مقام معظم رهبری نیز توجه بسیاری به این موضوع دارند و در این مرکز مصمم به ایجاد حرکت علمی قوی در این حوزه هستیم.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) افزود: البته تعریف فقه حکومتی بسیار مهم و تعیین کننده است و حتما باید این مسیر با حضور علمای برجسته سطح خارج و مراجع عظام مشخص و طی شود و هر کسی نباید به خود اجازه دهد با علم جزیی، به سخنرانی و قلم زنی بپردازد؛ زیرا این حوزه بسیار حساس است.

*هرکسی صلاحیت اظهار نظر در فقه را ندارد

وی با تاکیید بر این که حوزه مسئول این بحث است و نباید این مسیر به دست کسانی بیافتد که از فقه چیزی نمیدانند، یادآور شد: برخی افراد که مدتی در حوزه حضور یافته اند و امروز در مقاطع دیگر فعالیت می کنند به خود اجازه می دهند تا حوزه را مورد نقد قرار دهند و خود را در زمینه فقه حکومتی صاحب نظر اصلی بدانند.

عضو جامعه مدرسین حوزه خطاب به این افراد گفت: شما با چه درجه علمی به خود جرأت می دهید چنین حرف هایی بزنید، در حالی که کوچکترین سررشتهای از این مباحث ندارید؛ کسی که اطلاعی از چگونگی مسیر تفقه ندارد، در رسانه و دانشگاه ها می گوید که فقه حکومتی یعنی نامه امام علی(ع) به مالک اشتر؛ این مساله بسیار باعث تاسف است.

*حوزه در مقابل بی صلاحیت ها بایستد

استاد فاضل لنکرانی با بیان این مطلب که حوزه باید در مقابل این افراد بایستد و خط مشی را برای همگان مشخص کند، تصریح کرد: قطعا این مسیر باید با حضور اساتید سطح خارج طی شود؛ بزرگان هستند که تنها افراد صلاحیت دار برای طی این مسیر و نظر دادن در این حوزه هستند.

*ابراز شگفتی استاد الازهر

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) در ادامه حضور علمای برجسته جهان اسلام در قم را نشانهای امیدبخش برای حوزه برشمرد و گفت: چند روز قبل که یکی از اساتید برجسته الازهر با تلاش قابل تحسین مدیریت و معاونت بین الملل حوزه به قم آمد و از این مرکز دیدن کرد و گفت که "باورش نمی شود در قم چنین فعالیت های علمی با عظمت و طبقه بندی وجود داشته باشد".

*تحقق پیش بینی آیت الله العظمی فاضل(ره)

وی ادامه داد: وقتی استاد الازهر این سخنان را می گفت، به یاد مرحوم والد افتادم که در روزی که سخن از ایجاد این مرکز بود و برخی می گفتند به جای چنین مرکزی، چند مدرسه در کوچه پس کوچه های قم ایجاد کنیم، فرمودند "من در چه فکری هستم و اینها کجا را می بینند؟ من در فکر آن هستم که اگر روزی پای علمای الازهر به قم باز باشد با دیدن این مرکز، عظمت شیعه را درک کنند و متوجه شوند که شاگردان امام صادق(ع) در چه درجه ای هستند"؛ آن روز متوجه شدم که مرجعیت ما چگونه موجب عظمت و مجد اسلام هستند و این چنین شیوخ الازهر را تحت تاثیر قرار می دهند.

*تاکید بر لزوم ایفای نقش حوزه در معادلات جهانی

عضو جامعه مدرسین حوزه، همچنین هدف حوزه را همراهی با نظام اسلامی در تاثیرگذاری در حیطه و هندسه جهانی دانست و گفت: حوزه در این مسیر نقش بسیار مهم و فعالی به عهده دارد؛ زیرا امروز معادلات بسیار جدید و جدی در سطح جهان در حال انجام است که ما هم باید نقش فعالی در این مسیر ایفا کنیم.

*آماری قابل توجه

استاد فاضل لنکرانی تصریح کرد:  410طلبه در رشته فقه، 98طلبه در رشته کلام و 156طلبه در رشته تفسیر در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) مشغول به تحصیل هستند و 797 مقاله علمی و تخصصی نیز در این مرکز تولید شده است.

*توصیه ای به طلاب

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) در پایان، تهذیب و اخلاق را از ملزومات طلبگی دانست و بر لزوم رعایت اصول معنوی و حفظ زی و اخلاق طلبگی تاکید کرد.

 انتهای پیام

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha