چهارشنبه ۲ خرداد ۱۴۰۳ |۱۴ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 22, 2024
5

عضو خبرگان رهبری گفت: اگر کسی به خدا توکل کرد قطعا پیروز خواهد شد وگرنه تکیه به آمریکا و دوستی با انگلیس ما را به جایی نمی رساند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» آیتالله مصباح یزدی ظهر امروز در مراسم آغاز سال تحصیلی مدرسه علمیه معصومیه(س)، توکل به خدا را مهمترین عامل پیروزی بر مشکلات دانست و بیان داشت: اگر کسی به خدا توکل کرد قطعا پیروز خواهد شد وگرنه تکیه کردن به آمریکا و دوستی با انگلیس ما را به جایی نمی رساند.

ایشان افزود: خداوند در قرآن می فرماید؛ من که خالق زمین و آسمان و مخلوقات هستم، آیا برای بندگانم کفایت نخواهم کرد که شما به دنبال مخلوقات دیگر من هستید که مشکلاتتان را رفع کنند؟ باید یاد بگیریم که اگر توکل می کنیم تا انتها باید از خدا بخواهیم نه دشمنانمان.

عضو خبرگان رهبری تصریح کرد: در واقع سود و ارزش، مصداق بارز دنیا و آخرت است؛ مظهر دنیا سود است و مظهر اخلاق و آخرت، ارزش است؛ باید به دنبال ارزشها باشیم که اگر به دنبال آن باشیم در دنیا هم ضرر نخواهیم کرد، زیرا این وعده ای است که خداوند به ما داده است.

این استاد حوزه خاطرنشان کرد: انگیزه های طلاب نباید تضعیف شود و این مساله نیازمند آن است که در ابتدا طلاب انگیزه های خود را از طریق دانش و معرفت و عوامل شناختی بالا ببرند.

شاگردی که  بر اثر  ضعف عوامل شناختی و انگیزه ها گمراه شد

ایشان گفت: چهل سال پیش شاگردی داشتم که بی نهایت در درس موفق بود  و در تهذیب و اخلاق هم مثال زدنی بود و در ابتدای هر درس تا دست اساتید خود را نمی بوسید نمی نشست؛ ولی در اداره کلاس هم همیشه یار من بود، ولی همین ضعف در عوامل شناختی و انگیزه ها باعث شد که امروز حرف هایی بزند که نزدیک به الحاد است؛ چنین افرادی باید عبرت دیگران باشند تا بدانند که چگونه ممکن است یک انسان از این همه پاکی و تقوا به چنین جایی برسد.

 

یافتن پاسخ تمام شبهاتی وظیفه طلاب است

رییس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی بیان کرد: یکی از وظایف طلاب علاوه بر مطالعه مداوم و دقیق و عمیق، یافتن پاسخ تمام شبهاتی است که در ذهن او در خصوص دین وحوزه شکل می گیرد.

ایشان گفت: تحصیل در حوزه نیز دقیقا بر اساس همین دو عامل شکل میگیرد، ولی در ادامه ممکن است شناخت و انگیزه ومیل نیز به نسبت هم تغییر کنند و باعث تغییر در عمل اختیاری فرد شود؛ مثل اینکه ما اسلام را با تحقیق و علم پذیرفتیم و امروز باید انگیزه های آن را نیز در خود تقویت کنیم.

این استاد حوزه تصریح کرد: طلاب باید روی روش مطالعه در دین تمرین و ممارست داشته باشند؛ باید منابع شناختی یعنی عقل و وحی را به خوبی بشناسند و به آنها هم عمل کنند.

ایشان با ذکر این مطلب که نقش مربی نیز در تقویت ایمان و طی این مسیر بسیار مهم است، گفت: غیر از تقویت فکر باید انگیزههای خود را تغییر دهیم تا یک میل منحرف ما را از میل به معلم و حوزه و دین واندارد.

رییس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) خاطرنشان کرد: تنوع طلبی در دین کار عقلانی نیست و انسان را به هلاکت می رساند در مقابل ثبات در دین مطلوب است و باید در آن ثابت باشیم.

آیت الله مصباح یزدی یکی از راه های مصون ماندن در مقابل لغزش ها را تعریف صحیح و دقیق از دین دانست و گفت: اگر حد و مرز آن را ندانیم ممکن است در تعریفها و حدود آن به تردید و شک برسیم و آن وقت است که دیگر نمی توانیم دین داری مان را به ثبات برسانیم.

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • هادی IR ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۳
    0 0
    بدبختی ما زمانی شروع شد که قرآن را زمین گذاشتیم و اسلحه را برداشتیم و با نام خدا ودفاع از او که نیاز ندارد جنایت کردیم
  • saeed IR ۲۳:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۹
    0 0
    سران آمریکا هدف اصلی شان، منافع شخصی خودشان است. شعارهایی مانند: آزادی بیان، حقوق بشر، صلح و... تنها نقابی است برای آنکه چهره واقعیشان در افکار عمومی شناخته نشود. چون حرف های به ظاهر زیبایی می زنند اما در عمل زمانی که به ضررشان باشد، مخالف آن رفتار می کنند. آمریکایی ها فقط نوکر حرف گوش کن می خواهند به خاطر همین حتی به دولت مصدق که آدم دین داری هم نبود، رحم نکردند. بیشترین و بدترین جنایت ها، جنگ ها، کودتاها، کشتارها و... به صورت مستقیم و غیر مستقیم توسط آمریکا و دوستان غربی اش اتفاق افتاده است. به عنوان نمونه آیا می دانید بزرگ ترین صنعت آمریکا، صنعت نظامی و اسلحه سازی است؟ حال اگر در دنیا جنگ، ناامنی، تهدید و... وجود نداشته باشد، چه اتفاق و بلایی بر سر این صنعت و اقتصاد آمریکا می آید؟! چنین کشوری حقیقتا به دنبال صلح و آرامش در جهان است؟! سران آمریکا برای حفظ منافع خود حتی به مردمشان هم رحم نمی کنند، چه برسد به مردم کشورهای دیگر. چرا خرید و فروش و حمل اسلحه در آمریکا آزاد است؟ در حالی که طبق آمارها سالانه حدود سی و شش هزار درگیری با سلاح گرم در آمریکا اتفاق می افتد، که تنها موارد اندکی از آنها رسانه ای و منتشر می شوند. آزاد بودن استفاده از اسلحه آیا به نفع امنیت مردمشان است یا به سود شرکت های اسلحه سازی؟! یا در جنگ جهانی دوم، دولت ژاپن اعلام کرد حاضر است تسلیم شود، اما آمریکایی ها به بهانه های واهی آن را قبول نکردند تا بتوانند بمب های اتمی تازه ساخته شده خود را بر روی مردم ژاپن آزمایش کنند و چند صد هزار انسان بی گناه را به نابودی کشاندند!! آیا حقیقتا در آمریکا می توان از صهیونیست ها انتقاد کرده و یا آزادانه پژوهشی علمی در خصوص هلوکاست انجام داد؟! این یعنی گرگ هایی که دارند برای مردم جهان نقش چوپان را بازی می کنند...