شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۵ شوال ۱۴۴۵ | May 4, 2024
حجت الاسلام سید محمد رضا شریعتمدار

حوزه/ معاون موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا (ع) بابیان این که عید قربان احیای سنت اسلامی است گفت: گر مردم می‌دانستند که قربانی کردن در روز عید قربان چقدر خاصیت دارد، همه مردم قرض می‌کردند و این قربانی را انجام می‌دادند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید محمدرضا شریعتمدار در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری«حوزه»؛ با اشاره به آیات «إِنَّا أَعْطَيْناكَ الْكَوْثَرَ» «فَصَلِّ لِرَبِّكَ وَ انْحَرْ» اظهار داشت: امر به اقامه نماز و قربانی درراه پروردگار دو دستور الهی بر بندگان است.

وی بابیان این که پیامبر (ص) مأمور به انجام هر دو عبادت اقامه نماز و قربانی بودند افزود: قربان یعنی نزدیک شدن بنده به خداوند؛ همان‌طوری که در روایت مشهور امام صادق واردشده است «الصَّلَاةُ قُرْبَانُ كُلِّ تَقِی»، لذا قربانی کردن یعنی نزدیک شدن بندگان به محبوب خود است.

معاون پژوهش موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا (ع) با اشاره به روایتی در اهمیت قربانی کردن تصریح کرد: نبی مکرم اسلام(ص) در روایتی می‌فرماید: اگر مردم می‌دانستند که قربانی کردن در روز عید قربان چقدر خاصیت دارد، همه مردم قرض می‌کردند و این قربانی را انجام می‌دادند.

این استاد موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا (ع) ادامه داد: صله‌رحم؛ دستگیری از مستمندان از وظایف مسلمین است.

وی اظهار داشت: مستحب است قربانی حج به سه قسمت تقسیم شود،  یک‌سوم را صاحب قربانی بخورد، یک‌سوم آن را نیز به فقیر دهد و یک‌سوم دیگرش را به مؤمنان هدیه بدهد، بهتر است قسمتی از قربانی را خود صاحب قربانی بخورد اگرچه واجب نیست. البته برخی از علما این مسئله را واجب عنوان کرده‌اند.

معاون پژوهش موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا (ع) بابیان این که «عید است و باید جشن گرفت» خاطرنشان کرد: توجه به معیشت نیازمندان؛ مستمندان و ضعیفان اعم از خویشاوندان و غیره ... از ویژگی‌های عید قربان است.

این استاد موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا (ع) بابیان این که عید قربان احیای سنت اسلامی است تأکید کرد: سنت حسنه قربانی، در بین خانواده‌ها با تغییر ذائقه‌ها روبه رو شده که  باید با تبیین و روشنگری این سنت حسنه مجدد در جامعه احیا گردد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین شریعتمدار ضمن هشدار به فراموشی سنت‌های حسنه در جامعه اسلامی بیان داشت: متأسفانه؛ تهاجم فرهنگی و حضور شبکه‌های ماهواره‌ای در خانه‌ها موجب کمرنگ شدن سنت‌های حسنه‌ای همچون قربانی کردن می‌شود.

وی ماهواره را یکی از آسیب ها ذکر کردو  افزود: آوردن و نصب گیرنده‌ های ماهواره‌ای، بنیان‌گذاری سنت سیئه در خانه‌ها هست که خیلی از خانواده‌ها با عدم آگاهی از پایه‌ریزی  آن از عواقب آن بی خبریم.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha