جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۹ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 17, 2024
عید غدیر

حوزه/ غدیر، حلقه وصل بندگان با پروردگارشان پس از انقضاء نبوت و ارسال رسل و پل ارتباطی استفاده بهینه از قرآن و معارف الهی است.

حجت الاسلام فتحعلی محقق در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در شیراز با اشاره به این جایگاه غدیر، ابراز داشت: رسالتی که رسول خدا(ص) در غدیر خم انجام داد، اطاعت امر خدا بود و حج آن سال، گرچه به «حجة الوداع» شهرت یافته است، لکن در متون کهن، از آن به «حجة الابلاغ » هم تعبیرشده که اشاره به همین فرمان «بلغ » است.

عضو جامعه روحانیت شیراز ادامه داد: جریان غدیر تنها یک رخداد تاریخی یا یک بحث روایی و سیاسی نیست و حتی به رغم تصور عموم، حد فاصل تشیع و تسنن مسئله خلافت نیز نیست؛ زیرا این دو مذهب بر سر وقوع حادثه تاریخی غدیر، یا صدور روایت آن و یا لزوم وجود امام و رهبر اختلاف ندارند. آنچه در این رهگذر مورد اختلاف است، نصب امام و ولی از سوی خدای متعال است.

وی اضافه کرد: شیعه این معنی را با توجه به دلایل قرآنی، روایی، تاریخی وعقلی اثبات می کند و معتقد است که باید خداوند «امام» را معین و منصوب کند؛ بنابراین، غدیر معرف ولایت است، یعنی مظهر ولایت کبرای الهی بر عالم و آدم است.

عضو جامعه روحانیت شیراز اظهار کرد: غدیر، حلقه وصل بندگان با پروردگارشان پس از انقضاء نبوت و ارسال رسل و پل ارتباطی استفاده بهینه از قرآن و معارف الهی است.

حجت الاسلام محقق با بیان این که غدیر سرفصل عقیده ای است که سرچشمه همه طاعت ها و نمود رسالت و نبوت همه انبیا است، افزود: غدیر کلمه ای است که پیشوند آن لاهوت و رسالت و پسوند آن امامت و ولایت است.غدیر جمله ای است که مبتدای آن توحید، خبرش معاد و ربطش ولایت است.

این استاد حوزه تاکید کرد: پس بر ما است که با درک ربط توحید، نبوت و ولایت همه عقاید، اخلاقیات و اعمال خود را با امیرالمومنین(ع) و اهل بیت(ع) بسنجیم و براساس آن رفتار کنیم.

وی تصریح کرد: امروز همه امت اسلامی به ویژه عالمان دین و مبلغان برای نجات بشریت راهی بهتر از معرفی اندیشه امامت و فرهنگ غدیر ندارند.

انتهای پیام

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha