جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۹ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 17, 2024
ایزدپناه

دبیر شورای فرهنگ عمومی استان قم گفت: این شورا با توجه به فرامین مقام معظم رهبری در سال جاری به دو موضوع خانواده و جمعیت و مدیریت جهادی می پردازد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین ایزدپناه امروز در نشست خبری با اهالی رسانه با اشاره به این که آحاد جامعه در خصوص فرهنگ عمومی، مسئول هستند، اظهار داشت: فرهنگ عمومی شعبه ای از امر به معروف و نهی از منکر است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم اجرای فرهنگ عمومی را برای ملت و دولت بسیار مفید دانست و گفت: همه حکومت ها و دولت ها فرهنگ عمومی دارند که مطابق با عقاید، باورها، دین و مذاهب حاکم بر جامعه آن ها است.

وی فرهنگ عمومی را تاثیرگذار در مسائل اجتماعی دانست و ابراز داشت: حاکمیت ها یکی از مهم ترین وظایف خود را اجرای پیوست فرهنگی در پروژها می دانند. 

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم با اشاره به این که تمام پروژه های عمرانی استان نظیر فرودگاه، مونوریل، مترو باید پیوست فرهنگی داشته باشند، اظهار داشت: پیوست فرهنگی باید در ارتقای فرهنگ عمومی موثر و نقش آفرین باشد و از آسیب ها جلوگیری نماید.

حجت الاسلام والمسلمین ایزدپناه با بیان این که مسئولان عالی استان قم دارای انگیزه های قوی برای حراست از سلامت و اعتلای فرهنگ عمومی هستند، تصریح کرد: از زمانی که مسئولیت دبیرخانه را برعهده گرفته ایم، شاهد همه نوع همکاری از سوی اعضای شورای فرهنگ عمومی بوده ایم.

وی با اشاره به اقدامات جلسه شورای فرهنگ عمومی در استان، گفت: طرح شاخص های فرهنگی استان یکی از موضوعاتی بود که در شورای فرهنگ عمومی استان مطرح و مورد تصویب قرار گرفت و معاونت برنامه ریزی استانداری مامور پیگیری شد تا با دستور نوبخت معاون برنامه ریزی و نظارت ریاست محترم جمهور شاخصه های فرهنگی استان اصلاح شود و برای سال آتی، شاخص های فرهنگی جدیدی برای تخصیص بودجه به فرهنگ استان اعمال شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم با بیان اینکه در نخستین جلسه شورای فرهنگ عمومی پیشنهاد شد این شورا در قالب قرارگاه فرهنگی انجام وظیفه که ابراز داشت: شورای فرهنگ عمومی به دیده بانی از مسائل فرهنگی، تحلیل و ارزیابی و اجرای مصوبات و بررسی ظرفیت اعضای شورا برای اجرای مصوبات می پردازد. 

وی یکی از مشکلات گذشته شورای فرهنگ عمومی را عدم ضمانت اجرایی مصوبات شورای فرهنگ عمومی عنوان کرد و ابراز داشت: در این راستا نیز گام هایی برداشته شده است تا مصوبات اجرایی شوند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم با اشاره به اینکه شورای فرهنگ عمومی استان با توجه به فرامین مقام معظم رهبری در سال جاری به دو موضوع خانواده و جمعیت و مدیریت جهادی می پردازد، اظهار داشت: خانواده زیربنای جامعه اسلامی است و فرهنگ و ارتباطات نظام مبتنی بر خانواده است و قم به عنوان مرکز مذهب تشیع به این بحث خواهد پرداخت و معاونت های استانداری این مسئله را پیگیری می کنند.

حجت الاسلام والمسلمین ایزدپناه با بیان این که یکی از  مصوبات شورای فرهنگی عمومی در خصوص آموزش پیش از ازدواج توسط اداره کل ورزش و جوانان اجرا شده است، گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی به شورای فرهنگ عمومی ابلاغ کرد شورایی برای توسعه فرهنگ و قرآن زیر نظر شورای فرهنگ عمومی انجام وظیفه کند.

وی با اشاره به اینکه تاکنون دو جلسه از شورای توسعه فرهنگ و قرآن در استان برگزار شده است، گفت: شورای فرهنگ عمومی در طی ده ماه گذشته دوازده مصوبه داشته است. 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم با اشاره به کاهش بودجه قرآنی کشور، اظهار داشت: دولت با مشکلات مالی مواجه است و بودجه ها نیز کاهش داشته است؛ استان نیز بودجه ای در زمینه قرآن به دلیل کمبود منابع مالی تخصیص نداده است.

حجت الاسلام والمسلمین ایزدپناه همچنین از تصویب شورای فرهنگ عمومی برای تدوین اطلس قرآنی استان خبر داد و گفت: مقرر شد سازمان تبلیغات این طرح را پیگیری کند که پروژه ای فراگیر و زیربنایی است.

وی با بیان این که یکی از رویکردهای اداره کل ارشاد حمایت از بخش خصوصی در زمینه قرآنی است، گفت: موسسات استان باید اتحادیه و تشکیلاتی پیدا کنند تا بیشتر به رفع مشکلات آن ها پرداخته شود.

حجت الاسلام والمسملین ایزدپناه با اشاره به اینکه شورای کارگروه توسعه قرآنی سه کارگروه آموزش عالی، آموزش عمومی و فرهنگ عمومی دارد، ابراز داشت: حوزه های علمیه، آموزش و پرورش و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مسئولیت این کارگروه ها را برعهده دارند.

وی با بیان اینکه چهارشنبه هفته اول هر ماه جلسات شورای فرهنگ عمومی برگزار می شود، گفت: با دستور امام جمعه قم مصوب شده است دبیر شورای فرهنگ عمومی در نشستی با خبرنگاران به تشریح مصوبات بپردازد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم در پایان با اشاره به اینکه تشکیل مرکز رصد و دیده بانی از مشکلات فرهنگی در استان مطرح شده است، ابراز داشت: تلاش خواهیم کرد از نظر اهالی رسانه نیز برای پیشبرد امور فرهنگی استفاده کنیم.

انتهای پیام/313 /33

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha