یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
لگنهاوزن

حوزه/ عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به اندیشه های فلسفی علامه طباطبایی گفت: اسلام سعادت را در ارتباط انسان با خدا تفسیر می کند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، دکتر محمد لگنهاوزن امروز (جمعه 23آبان)در همایش اندیشه های علامه طباطبایی در المیزان، گفت: در فلسفه اسلامی، نگاه ارسطویی مفهوم سعادت مبدل به سعادت دنیوی و اخروی می شود.

وی افزود: در این بین تفکرات ارسطویی سایه سنگینی بر تفکرات فلسفی غربی گذاشت و به همین شکل فلاسفه اسلامی نیز به تشریح و تبیین و مقایسه نظریه ارسطو و نگاه اسلامی و ارسطویی پرداختند.

عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: علامه سه نظام اخلاقی در حوزه سعادت را نام می برند که اولین گروه، ارسطوگرایان هستند که نگاه آنها نگاه سعادت دنیوی است.

وی افزود: نحله دومی که علامه طباطبایی به آن اشاره می کند تفکر مذهبی است که دارای تفکر سعادت اخروی است که این نگاه را ایشان در حوزه مباحث مرتبط با اعمال و نیات بیان می کنند.

لگلنهاوزن خاطرنشان کرد: دسته سومی که علامه در این رابطه اشاره می کند گروهی هستند که هدف آنها این دو نیست بلکه هدف آنها فقط خداست و آنها ذوب خدا هستند.

علامه طباطبایی قائل به لحوق بدن به نفس در معاد است

حجت الاسلام والمسلمین مرتضی خوش صحبت نیز در این  همایش گفت:  در بین متفکران و فلاسفه چند رویکرد در حوزه معاد جسمانی وجود دارد؛ گروه اول معاد جسمانی را انکار می کنند.

وی افزود: گروه دوم معاد را جسمانی و روحانی می دانند که قائل به عود ارواج به ابدان، اتصال روح به بدن مثالی منفصل و نظریه همراهی روح با بدن و لحوق ابدان به اروح است.

این مدرس خاطرنشان کرد: گروه سوم قائل به معاد جسمانی محض هستند که بر اساس اصل امکان اعاده معدوم و نظریه اجزا اصلیه هستند.

وی گفت: علامه در موارد متعددی بر دو ساحتی بودن انسان تاکید می کند و وی ساحت غیر بدن را جوهری مجرد به نام نفس یا روح می داند و آن را همان حقیقت انسان دانسته اند که با ضمیر من با آن اشاره می شود.

وی خاطرنشان کرد: ادله علامه در تجرد نفس از طریق ادله عقلی شامل عدم غفلت از خویش ها، عدم تغییر در نفس ها، بسیط و واحد بودن نفس ها و تجرد علم و ادراک و علم به خویشتن؛ نقد و رد دلایل مادی گرایان و همچنین استناد به قرآن از طریق آیه 42زمر، سجده 10 و11 و السجده 9 به ضمیمه .... می باشند.

این استاد دانشگاه یادآورشد: در رابطه با پیدایش نفس نسبت به بدن سه نگرش متکلمان و مفسران، فیلسوفان و مشا و حکمت متعالیه وجود دارد که علامه همگام با ملاصدرا و با استناد به برخی آیات قرآن بر حکمت تکاملی بدن و تحول آن به نفس مجرد تاکید می کند.

حجت الاسلام والمسلمین خوش صحبت اظهارکرد: علامه مضمون آیه “قُلْ یُحْییهَا الَّذی أَنْشَأَها أَوَّلَ مَرَّهٍ وَ هُوَ بِکُلِّ خَلْقٍ عَلیم را برهانی بر امکان حشر بدن می داند؛ اما در رابطه بر ضرورت حشر قائل له  این همانی روح و جسم می داند که از آیات الهی نتیجه گرفتند.

وی گفت: ایشان در بحث نسبت بدن اخروی با بدن دنیوی با تمسک به تجرد نفس و اصالت نفس و فناناپذیری آن به حل مشکل عینیت یا مثلیت بدن اخروی می پردازد؛ ایشان بین انسان دنیوی و اخروی یک ملاک عینیت و یک ملاک مثلیت ترسیم می کنند.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha