شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
نوری

حوزه/ حضرت آیت‌الله‎ نوری همدانی زمان شناسی و شناخت موقعیت را از وظایف طلبه امروز برشمردند و گفتند: حمایت و اطاعت از مقام معظم رهبری، فکر استمرار نظام اسلامی و روشن کردن مردم به این مسئله از دیگر وظایف طلاب است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» ،این مرجع تقلید  امروز در جمع طلاب و اساتید و کارکنان مدرسه امام مهدی موعود(عج) قم با ذکر این مطلب که طلبگی از پربرکت ترین و با فضیلت ترین کارهاست، اظهارداشتند:این مسیر، مسیری است که خداوند متعال برکات بسیاری را برای آن قرارداده است و ملائک بال های خود را فرش راه طلاب می کنند.

معظم له با اشاره به حضور همه جانبه طلاب در همه عرصه ها گفتند: طلاب در طول جنگ تحمیلی بیشترین قشری بودند که در جبههها حضور یافتند؛ زیرا همیشه خود را سرباز ولی عصر(عج) میدانند و در هرجا که امام بخواهد و نیازی به آنها باشد حضور مییابند.

اخلاق و اخلاص رمز موفقیت

ایشان افزودند: اخلاق و اخلاص اولین رموز موفقیت و توفیقات طلاب است واگر به زندگی وارستگان و عالمان ربانی نگاه کنیم می بینیم که ذره ای ریا و تکبر و غرور در آنها وجود نداشته است.

این مرجع تقلید بیان کردند: در حقیقت اخلاص اولین چیزی است که همه طلاب در زندگی خود باید رعایت کنند؛ اما رسیدن به جایگاه بزرگی که در انتظار طلاب است، نیازمند لوازم دیگری نیز می باشد که  از همه مهمتر، توکل و همچنین داشتن همت عالی است که همین همت عالی فرق و تفاوت بزرگان را با کسانی که نتوانستند کاری از پیش ببرند مشخص کرده است.

حضرت آیت الله نوری همدانی با ذکر این مطلب که درس اخلاق از مهمترین دروس است یادآورشدند: تا وقتی که طلاب به اخلاق عالیه متخلق نباشند نمیتوانند سرباز امام زمان(عج) باشند.

**عاقبت طلبه بدون اخلاق

ایشان گفتند: امام راحل فرمودند که اگر طلبه ای اخلاق را کنار بگذارد و فقط علم بیاموزد و به فکر رشد در حوزه مادی باشد و فکری و الهی نداشته باشد، مثل میرزا ابراهیم زنجانیها می شود که حکم اعدام شیخ فضل الله را امضا کرد.

این مرجع تقلید با بیان این که نماز شب از مهمترین وظایف طلاب در طول زندگی و تحصیلات است، گفت: اگر نماز شب از زندگی طلاب حذف شود آنان از برکات بسیاری در زندگی محروم خواهند شد و دیگر نورانیتی در آنها باقی نخواهد ماند.

ایشان گفتند: سیره علمای سلف در تربیت طلاب این گونه بود که اگر در گذشته طلبه آنها نماز شب نمی خواند او را به سرکلاس خود راه نمی دادند و می گفتند؛ تو شایستگی و نورانیتی که یک طلبه باید داشته باشد را نداری؛ پس طلاب باید اهل زهد و تقوا و بیداری در سحر باشند.

*رسیدن به مقام علمی اراده می‌خواهد

حضرت آیت الله نوری همدانی بیان داشتند: اگر کسی اراده داشته باشد می تواند به مقامات عالیه بزرگانی چون شیخ صدوق و شیخ مفید برسد و این بزرگان نیز در سایه همین تلاش طاقت فرسا به این جایگاه رسیدند که کتب شان امروز شمع راه ماست.

*ادبیات را قوی بیاموزید

این مرجع تقلید اظهارکردند: طلاب باید در دروس خود نیز در ابتدا به علم ادبیات مسلط شوند؛ چه صرف و چه نحو هر کدام نقش مهمی در فهم بیشتر طلاب در متون دینی دارد؛ همچنین طلاب باید بتوانند مطالب علمی و فرهنگی و ترویجی خود را ابتدا با خط خوش و دوم با هنر نویسندگی خود نوشته و منتقل کنند.

*طلاب زمانشناس باشند

ایشان افزودند: از دیگر وظایف طلاب میتوان به زمان شناسی  شناخت موقعیت و همچنین حمایت و اطاعت از مقام معظم رهبری اشاره کرد؛ طلاب باید همیشه به فکر استمرار نظام اسلامی باشند و در این راه مردم را نیز روشن کنند.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha