پنجشنبه ۱۰ خرداد ۱۴۰۳ |۲۲ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 30, 2024
شهاب الدین حسینی - اوقاف آذربایجان شرقی

حوزه / مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان شرقی گفت: انتشار اوراق وقف از یک سو و تغییرهای اجتماعی و اقتصادی جامعه از سوی دیگر سبب شده تا استفاده از ابزارهای نوین مالی اسلامی مورد توجه قرار گیرد.

حجت الاسلام سیدشهاب الدین حسینی، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تبریز، با اشاره به این که وقف یکی از بهترین و موثرترین اعمال خیرخواهانه است، تصریح کرد: افراد نیک اندیش و آگاه به فانی بودن دنیا، در وقف، قسمتی از اموال خویش را با اختیار خود از مالکیت شان خارج کرده و به مالک حقیقی آن، یعنی خداوند بلند مرتبه بر می گردانند تا مورد استفاده عموم قرار گیرد و منافع آن طی سالیان پس از حیاتشان نیز در راه تامین نیازمندی های مردم و تحقق عدالت اجتماعی مصرف شود.

وی با اشاره به این که وقف، سنت نبوی و سیره ائمه اطهار(ع) و نیکان و صالحان است، ابراز داشت: وقف یکی از مصادیق و جلوه های زیبای باقیات الصالحات است که مال و دارایی را باقی و پایدار نگه داشته و لباس عمل صالح بر اندام آن می پوشاند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان آذربایجان شرقی تاکید کرد: وقف، عقدی است که نتیجه آن حبس و نگهداری اصل مال و تسبیل یا رها سازی منفعت آن در امور عام المنفعه و در جهت نیات واقف است.

*مشارکت جمعی در موقوفات عام المنعفه

حجت الاسلام حسینی همچنین عرضه اوراق وقف را یکی از روش های نوین در وقف جمعی توصیف  و خاطرنشان کرد: با شناخت وقف و پی بردن به آثار و فضائل آن، بسیاری از مردم مشتاق وقف کردن می شوند، اما توان مالی چندانی ندارند تا به خیل واقفان بپیوندند، از این رو وقف جمعی و مشارکتی روش مناسبی است تا هر شخصی با هر توانی بتواند در ایجاد یک موقوفه عام المنفعه مشارکت و اهتمام جمعی داشته باشد.

وی با بیان این که اوراق وقف یکی از ابزارهای مالی اسلامی است که خریدار آن با میل و علاقه خویش و پرداخت مبلغ مشخصی در تامین مالی یک پروژه عام المنفعه مشارکت می کند، تصریح کرد: واقف نه تنها هیچ سودی در این مشارکت دریافت نمی کند، بلکه اجازه می دهد عین مالی که درنتیجه این مشارکت اقتصادی به وجود آمده، وقف گردد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان شرقی ادامه داد: از مهمترین اثرات و نتایج این اوراق فراهم آمدن فرصت وقف و مشارکت در ایجاد موقوفات جدید برای همه آحاد و اقشار جامعه با هر توان و استطاعت مالی از یک سو و مدیریت نیات و نیز جهت دهی به نوع و کارکرد موقوفات از سوی دیگر است.

حجت الاسلام حسینی خاطرنشان کرد: اوراق وقف، اوراق بهادارغیرانتفاعی و خیرخواهانه است که بر اساس قرارداد صلح به منظور وقف منتشر می شود، دارنده اوراق(مصالح) بخشی از اموال خود را بر اساس قرارداد صلح در اختیار بانی (متصالح) قرارمی دهد تا وی همراه سایر اموال صلحی طرح عام المنفعه ای را احداث کرده و سپس از طرف صاحبان اوراق وقف شرعی کند.

وی، بانی، ناشر، موضوع وقف، سرمایه گذاران یا واقفان، مصالح و امین و ناظر، عامل، مدیر پروژه و متولی را از ارکان وقف برشمرد و ابراز داشت: سقف ریالی اوراق در شعب بانک ها حداقل یک میلیون ریال یا یکصد هزار تومان است، از حد مبلغ مذکور تا هر میزان که مردم درخواست نمایند می توانند اوراق خریداری کنند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان شرقی با بیان این که از طریق شماره گیری کد#114*4*733* تلفن همراه امکان واگذاری وجه وجود دارد، تاکید کرد: مبالغ کمتر از مبلغ مذکور نیز از سوی ادارات اوقاف و امور خیریه محل در قبال دریافت رسید وجه یا گواهی وقف امکان پذیر خواهد بود.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا متولیان موقوفات مجازند در خرید اوراق وقف مشارکت کنند، گفت: در صورت رعایت موازین شرعی و منطبق بودن نیات و موافقت نماینده ولی فقیه و سرپرست سازمان اوقاف می توانند در خرید اوراق و اجرایی شدن طرح مشارکت کنند.

*ایجاد فرصت وقف برای همه افراد

حجت الاسلام حسینی با اشاره به هدف و ضرورت از انتشار اوراق وقف، گفت: هدف از انتشار اوراق وقف، کمک به جذب سرمایه های خیرخواهانه اندک افراد و فراهم ساختن فرصت وقف برای همه افراد و آحاد اقشار جامعه با هر توان مالی است.

وی افزود: این مسئله از یک سو و تغییرهای اجتماعی و اقتصادی جامعه از سوی دیگر سبب شده تا استفاده از ابزارهای نوین مالی اسلامی که در جهان اسلام تجربیات موفق استفاده از آن وجود دارد، مورد توجه قرار گیرد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان شرقی با اشاره به این که اوراق وقف، وقف را از محدودیت وقف ملک، رها ساخته و فرصت وقف های گروهی را برای افراد با سطوح درآمدی پایین فراهم می سازد، خاطرنشان کرد: با انتشار اوراق وقف، سازمان اوقاف و امور خیریه ضمن فراهم آوردن فرصت وقف برای همه به اعمال مدیریت و جهت بخشی به مدیریت موثر و تولیت و اداره صحیح موقوفه و نیز موضوع و نوع موقوفه پیش از شکل گرفتن وقفنامه می پردازد.

*مرجع انتشار اوراق وقف چه نهادی است؟

حجت الاسلام حسینی در پاسخ به این سوال که مرجع صدور مجوز انتشار اوراق وقف چه نهادی بوده است، اظهار داشت: بر اساس بند 45 ماده واحده قانون بودجه سال 1392 مصوب مجلس شورای اسلامی، سازمان اوقاف و امور خیریه مکلف است برای انتشار اوراق از بانک مرکزی مجوز لازم را اخذ کند که در این مورد مجوز بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و سازمان بورس و اوراق بهادار و شورای فقهی بورس صادر و از طریق بانک عامل، بانک ملت در شعب سراسر کشور به مردم و خیرین و متقاضیان مشارکت در این امر خیر عرضه می شود.

*احداث بیمارستان تخصصی سرطان؛ اولین طرح عرضه اوراق وقفی

مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان شرقی با اشاره به موضوع اولین طرح عرضه اوراق وقفی و مشخصات طرح مذکور تصریح کرد: موضوع طرح اوراق وقف، احداث بیمارستان تخصصی سرطان واقع در شهر ری، ظلع شرقی حرم مطهر حضرت عبدالظیم الحسنی(ع) است.

وی افزود: مساحت عرصه بالغ بر 11 هزار متر مربع و سطح زیر بنای 19 هزار و 675 متر مربع با تعداد 224 تخت بیمارستانی در 6 طبقه می باشد.

انتهای پیام

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha