شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
اتحادیه اروپا

اتحادیه اروپا با اصل دین اسلام مشکل دارد و فقط چهار کشور اروپایی اسلام را هم به عنوان دین رسمی خود پذیرفته اند...

شیخ عزیز حسن ویچ مفتی مسلمانان کرواسی در مصاحبه با سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، به وضعیت مسلمانان این کشور پرداخت و از رویکرد اتحادیه اروپا در بی توجهی به حقوق مسلمانان انتقاد کرد:

- لطفا درباره اوضاع مسلمانان کرواسی برای ما  صحبت کنید

الحمد لله مسلمانان کرواسی از بالاترین سطح حقوق خود بهره مند هستند و من دائما می گویم که وضعیت مسلمانان کرواسی از تمام کشورهای اروپایی بهتر است به گونه ای که نمونه و الگوی زندگی مسلمانان در اروپا است. من همیشه به کشورهای اروپایی مسافرت دارم و از اتحادیه اروپا هم خواسته ام که مانند کرواسی اسلام را هم به عنوان یک دین رسمی بپذیرند. اسلام از صد سال پیش دین رسمی کرواسی به شمار می رود و این بسیار برای اسلام و مسلمانان مهم است، زیرا کرواسی اکنون جزء اتحادیه اروپا است.

 

- پاسخ اتحادیه اروپا به پیشنهاد شما چه بوده؟

آنها با اصل دین اسلام مشکل دارند و فقط چهار کشور اروپایی اسلام را هم به عنوان دین رسمی خود پذیرفته اند و سایر کشورها اسلام را به عنوان دین رسمی نمی شناسند. این چهار کشور عبارتند از: اتریش، کرواسی، بلژیک و اسپانیا. اما سایر کشورهای اروپا اسلام را به عنوان دین رسمی نمی شناسند و این یک مشکل است هم برای مسلمانانی که در این کشورها زندگی می کنند و هم برای دولت های این کشورهای اروپایی.

 

- به نظر شما علت اصلی این مشکل چیست؟

پاسخ آنها این است که مسلمانانی که در کشورهای آنها زندگی می کنند اصلیت آنها متعلق به این کشورها نیست و مهاجر هستند اما ما در کرواسی اصیل هستیم. البته حقوق بشر اروپایی باید دین را در راستای احقاق حقوق بشر محترم بدارد، چون شما که یک مسلمان هستی باید از حقوق خود به عنوان مسلمان برخوردار باشی. برخی از این کشورها این سخن را می پذیرند اما برخی هم آن را باور ندارند.

 

- تعداد قابل توجهی از مسلمانان در کشورهای اروپایی، بومی هستند. مایه تاسف و تعجب اینجاست که کشورهای اروپایی حقوق همجنسگراها را محترم می دانند اما حقوق مسلمانان را نه!

مسلمانان برای گرفتن این حق ابتدا باید متحد شوند و صفوف خود را یکپارچه کنند و پس از آن می توان آنها را وادار کرد اسلام را به عنوان دین رسمی بپذیرند، زیرا جمعیت مسلمانان اروپا در حد یک امت است و می توانند از این جمعیت خود به عنوان یک امتیاز استفاده کنند. و در این راستا مسلمانان باید ابتدا متحد شوند.

 

- جمعیت مسلمانان کرواسی چقدراست؟

مسلمانان دو درصد جمعیت کرواسی را تشکیل می دهند اما از حقوق خود برخوردار هستیم و مسجد و مؤسسه اسلامی داریم. ما 23 مسجد و سه مرکز بزرگ اسلامی داریم و یک مدرسه اسلامی داریم. کرواسی انجمن نوجوانان و دارالافتای اسلامی و اوقاف و مرکز تبلیغات اسلامی دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha