چهارشنبه ۲ خرداد ۱۴۰۳ |۱۴ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 22, 2024
محمد علی مهدوی راد

حوزه/ محقق حوزوی گفت: پژوهشگران باید سنت علمای سلف و مراجع بزرگ را در اتقان فعالیت های علمی الگو قراردهند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجتالاسلام محمدعلی مهدوی راد، امروز در مراسم تجلیل از پژوهشگران مدرسه عالی معصومیه(س) با اشاره به اهمیت موضوع پژوهش در حوزه، اظهارداشت: پژوهش باید با سنت حوزوی و علمای بزرگ حوزه همراه باشد که این کار قطعا نیازمند رعایت لوازم خاص خواهد بود.

وی افزود: پژوهشگران باید سنت علمای سلف و مراجع بزرگ را در اتقان فعالیت های علمی الگو قراردهند؛ به این ترتیب که به هیچ عنوان، نباید هیچ بخشی از پژوهش را ساده انگاشت و مطالب ضعیف را به آن مباحث وارد کرد.

این پژوهشگر حوزوی با اشاره به این مطلب که پژوهش های امروزی با کمک رایانه بسیار ساده شده است، گفت: در گذشته که علمای ما از رایانه ها محروم بودند، بخش عظیمی از وقت خود را صرف گردآوری منابع می کردند که خود هشتاد درصد سختی کار بود.

این محقق حوزوی با ذکر این مطلب که این روزها رایانه به یک آفت بزرگ برای پژوهشگران مبدل شده است، اظهارکرد: رایانه تنها می تواند به ما کمک کند نه این که ما خود را ابزار رایانه کرده و فهم عمیق را از دست بدهیم.

وی اظهارکرد: از ویژگی های اصلی پژوهش می توان به اتفاق و جامعیت آن اشاره کرد؛ یک پژوهش هیچگاه صرفا یک بعد خاص ندارد؛ بلکه دارای ابعاد مختلف اجتماعی، سیاسی و علمی در حوزههای مختلف است که باید به همه جوانب آن اشاره کرد.

حجت الاسلام مهدوی راد گفت: یک پژوهشگر تا زمانی که مطالعه بالایی نداشته باشد به هیچ عنوان نمی تواند پژوهشگر خوبی باشد، زیرا یک فرد بی مطالعه حتی با منابع در دسترس رایانه ای هم نمی تواند پژوهشگر خوبی باشد، چون نمی تواند مطالبی که باید و شاید را از آن استخراج کند.

وی افزود: حساسیت از نشانه های اصلی پژوهشگران است و تا زمانی که یک پژوهشگر مطالعه ای نداشته باشد، نمی تواند حساسیتی هم داشته باشد.

این پژوهشگر حوزوی خاطرنشان کرد: نگاه تاریخی در پژوهش های دینی و تاریخی بسیار مهم است؛ زیرا اگر کسی نگاه تاریخی دقیقی نداشته باشد، مطمئنا در نتیجه گیری اشتباهات فاحشی انجام خواهد داد.

وی با اشاره به نگارش 14جلد کتاب توسط علامه شیخ جعفر مرتضی در زمان شیمی درمانی خاطرنشان کرد: این مسئله نشان می دهد که علمای ما از چه سنتی برای کار استفاده می کنند و از تک تک لحظات زندگی خود برای کار و تلاش بهره می بردند.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha