چهارشنبه ۹ خرداد ۱۴۰۳ |۲۱ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 29, 2024
امامزاده

حوزه / مرقد مطهر یکی از معتبرترین امامزادگان منطقه شمالغرب کشور، در وضعیت نامناسبی قرار گرفته و نیازمند توجه و رسیدگی مسئولان است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از تبریز، نسب امامزاده سید احمد(علیه اسلام) با يک واسطه به حضرت امام موسی كاظم(علیه السلام) مي رسد که آرامگاهش مورد توجه دوستداران اهل بيت(علیهم السلام) است.

در مورد نسب امامزاده سيد احمد(علیه السلام)،  علامه نسابه ابوالحسن العمری از شخصيت های قرن پنجم هجری قمری می نويسد:«سيد جليل القدر و عظيم الشأن احمد بن ابراهيم المرتضی ابن امام موسي كاظم(علیه السلام) در مرند سكنی گزيده است. به احتمال قوی سيد ابراهيم، پسر برادر حضرت امام رضا(علیه السلام) جزو همراهان سپاه شاه چراغ بوده كه پس از تفرق سپاه مذكور، سيد احمد به مرند رفته و در اين شهر زندگی نموده و صاحب فرزندانی نيز شده است تا اينكه در آخر نيمه نخست قرن سوم حدود سال های 250 ـ 245 هـ.ق در شهر مرند وفات يافته و در اين مكان به خاک سپرده شده است.

علامه نسابه ابن عنبه نيز از مهاجرت اين سيد موسوی به شهر مرند خبر داده اند و می نويسند كه وي در آنجا صاحب اولاد شده است اما از ذكر نام آنان مطالبي ننوشته است و وي از همراهان جناب شاهچراغ بوده است و علامه سيد كاظم يمانی، مادر امامزاده سيد احمد(علیه السلام) را ام ولد دانسته است.

مرقد مطهر امامزاده سید احمد(علیه السلام) مرند در دامنه تپه ای معروف به «داغ امامزاداسی» قرار گرفته است.

مرقد مطهر حضرت آیت الله علی اکبر مرندی(ره) یکی از علما و عارفان به نام این شهر نیز در این امامزاده قرار گرفته است.

آیت‌الله علی‌اکبر مرندی، در سال 1314 در شهرستان مرند استان آذربایجان شرقی، در خاندانی علمی به دنیا آمد. معظم له دروس مقدماتی را از محضر شیخ ملاعلی فراگرفت، سپس به حوزه علمیه تبریز منتقل گردید و بخشی از معارف الهی را از اساتید آن حوزه فرا گرفت. سپس جهت تحصیلات عالیه عازم حوزه علمیه نجف شده و دروس عالی فقه و اصول را از محضر حضرات آیات عظام شیخ محمد حسین اصفهانی، نائینی، ایروانی، آقاضیاء عراقی و آقاسیدابوالحسن اصفهانی فراگرفت و 15 سال مداوم در آن حوزه اقامت گزید. او مدت 10 سال تمام همراه دوست و هم حجره ای با صفا، مرحوم علامه طباطبایی(ره) در رشته سلوک و عرفان، از حضور عرفان نامی عصر، حضرات آیات سید حسین کوه کمری، بادکوبه‌ای و بالاخص مرحوم میرزا علی قاضی طباطبایی شربت عرفان و سلوک را چشید و به مرحله والایی از سیر و سلوک الهی نایل گردید.

ایشان احاطه و تسلط کامل بر احادیث مسایل فقهی و عرفانی داشتند و مقام علمی معظم له، مورد تایید مراجع عظام و علما بود و از مجتهدان عالی مقام به شمار می‌رفت. ایشان بیش از پنجاه سال تمام در منطقه کوچک و محدودی مثل مرند که نسبت به عظمت علمی و معنوی ایشان، بسیار کوچک بود اقامت ورزید، ولی سیل مشتاقان، علاقه مندان و سالکان راه، در هر فرصتی عازم زیارت معظم‌ له و کسب فیض و حل مشکل روحی به مرند می ‌رفتند و از محضر پرفیض ایشان مستفیض می شدند.

عمران بقاع متبرکه و امامزادگان، اولویت ویژه اوقاف

حجت الاسلام حسینی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان آذربایجان شرقی نیز گفت: این اداره کل آمادگی دارد تا در قالب سرمایه گذاری مشترک طرح جامع امامزاده سید احمد(علیه السلام) را اجرا کند.

وی با اشاره به اینکه توسعه، عمران و آبادانی بقاع متبرکه و امامزادگان بر اساس طرح جامع، یکی از اولویت های ویژه اوقاف است، افزود: این اداره کل آمادگی دارد با اعطای وام و درقالب طرح مشارکتی توسعه و عمران این امامزاده را انجام دهد.

حجت الاسلام حسینی طرح جامع امامزاده سید احمد(علیه السلام) مرند را شامل توسعه حرم، صحن، زائرسرا، ایجاد هتل و مجتمع تجاری خدماتی عنوان کرد و گفت: همت رئیس اوقاف شهرستان، مساعدت ویژه فرماندار و همکاری شهرداری می تواند اجرای این طرح را تسریع و به سرانجام برساند.

معتبرترین امامزاده شمالغرب کشور

معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان مرند، با اشاره به جایگاه امامزاده سید احمد(علیه السلام) مرند در بین مردم منطقه گفت: وضعیت فعلی این امامزاده در شأن این امامزاده و مردم مرند نیست.

تقی کرمی با شاره به اینکه امامزاده سید احمد(علیه السلام) با یک واسطه به ائمه اطهار(علیهم السلام) می رسد و از این لحاظ معتبرترین امامزاده شمالغرب کشور به حساب می آید، افزود: با این وجود به علت عدم بی توجهی، این امامزاده مظلوم واقع شده و با توجه به جایگاه و شان امامزاده، وضیت فعلی آن قابل قبول نیست.

وی به دفن آیت الله میرزاعلی اکبر مرندی در صحن امامزاده اشاره کرد و ادامه داد: این مکان متبرکه به نوعی باعث فخر و مباهات مردم منطقه است ولی متاسفانه وضعیت فعلی آن غصه دار است و باعث رنجش مومنین و متدینین شده است.

کرمی تاکید کرد: می طلبد که این آستان مقدس از مظلومیت خارج شود و در این راستا به همت رئیس اداره اوقاف مرند، همکاری مسئولین محلی و حمایت بیش از پیش مدیر کل محترم اوقاف و امور خیریه استان نیازمندیم.

فرماندار ویژه شهرستان مرند موقعیت جغرافیایی امامزاده و قرار گرفتن آن در بهترین و بلندترین نقطه مرند که به بام این شهر مشهور است را از مزیت های آن اعلام کرد و گفت: این امامزاده با توجه به پتانسیل های موجود و نیز قرار گرفتن در مسیر ارتباطی منطقه آزاد ارس و کشورهای ارمنستان و آذربایجان می تواند به یکی از مناطق توریستی و گردشگری مذهبی منطقه شمالغرب کشور تبدیل شود.

معاون استاندار آذربایجان شرقی از عزم جدی فرمانداری برای ساماندهی و حمایت از توسعه و عمران این امامزاده خبر داد و گفت: از تمامی دستگاه های شهرستان به خصوص اداره اوقاف مرند و شهرداری می خواهم تا در این خصوص با جدیت بیشتری عمل کنند و بر این اساس سعی داریم تا در طول مدت  مأموریت مان در فرمانداری مرند این طرح را اجرایی و به مردم منطقه هدیه دهیم.

مشارکت در عمران امامزاده سید احمد(علیه السلام)

همچنین سیدرضا هاشمی، شهردار مرند نیز با اشاره به وجود اراضی موقوفه در مرند از آمادگی شهرداری برای مشارکت در ساخت مجتمع های تجاری، خدماتی، مسکونی و اداری با اوقاف خبر داد.

وی افزود: آماده هستیم در عمران و آبادانی امامزاده سید احمد(علیه السلام) مرند با اداره اوقاف و امور خیریه همکاری کنیم.

گزارش: بیت اله احمدی

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha