دوشنبه ۷ خرداد ۱۴۰۳ |۱۹ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 27, 2024
حسن بنیانیان

حوزه/ عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این که قم باید پیشتاز توسعه و پیشرفت اسلامی باشدگفت: در فرهنگ سازی همه دستگاه ها نقش دارند و نباید گمان کنیم که تنها نهادهای فرهنگی مسئولیت دارند.

گزارش خبرگزاری «حوزه»، حسن بنیانیان، رییس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای عالی انقلاب فرهنگی،  شب گذشته در نشست ماهانه مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم، گفت: وجود مبارک حضرت معصومه(س)، حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها و مراجع عظام این شهر را به یک شهر علمی مبدل کرده و فرصت عظیمی را برای انتشار فرهنگ اسلامی ایجاد کرده است که باید از این ظرفیت استفاده کرد.

رییس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: تمدن اسلامی یک موضوع بسیار مهم است که باید به آن توجه کرد؛ تمدن اسلامی در واقع عملکرد بیرونی مفاهیم ذهنی درباره فرهنگ اسلامی است.

وی افزود: رهبر معظم انقلاب، در این ارتباط مفاهیم بسیار عالی مطرح کرده اند که باید نخبگان و سطوح خاص جامعه به خوبی آن را درک کرده و به آن عمل کنند؛  عدم درک علمی فرهنگ از سوی نخبگان جامعه مشکل اصلی فرهنگ کشور است.

بنانیان یادآورشد: دین در کشورهای غربی در حد یک روز و در یک سالن کلیسا خلاصه می شود ولی تفکر اسلامی به دنبال ایجاد تمدن اسلامی است که این تمدن در حوزه تفکر شیعی به طور کامل لحاظ شده است.

وی گفت: رشد و پیشرفت تمدن اسلامی در شهر مقدس قم بر رشد حوزه‌های علمیه تأثیر می‌گذارد؛ باید بپذیریم که مشکلات شهر بر حوزه تاثیر می گذارد؛ به همین دلیل معتقدیم که قم باید پیشتاز توسعه و پیشرفت اسلامی باشد.

وی افزود: آزمایشگاهای علوم انسانی در حقیقت محل حضور و تحصیل طلاب هستند و این حوزه بزرگانی مثل شهید مطهری و بهشتی را تربیت کرده است که نظام غربی را شناخت ولی به هیچ عنوان شیفته آن نشد.

بنیانیان یادآورشد: در جامعه ما انتقال اعتقادات به خوبی انجام می شود، ولی در بحث نمادها وضعیت خوبی نداریم؛ تغییرات فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، پوشاکی، معماری، تعاملات روزمره، بهداشتی و... بر روی دیگر تغییرات اثر گذار است.

وی گفت:هنر اساتید حوزه و دانشگاه هستند که باید اثرگذاری هر بخش نسبت به بخش دیگر را صورت دهند؛ در این رابطه در سطوح سازمانی و مدیریتی جامعه و فرهنگ عمومی جامعه دارای مشکل هستیم ولی باید در این عرصه به شکل جدی رفتار کنیم.

رییس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای عالی انقلاب فرهنگی یادآورشد:از عوامل ایجاد دغدغه فرهنگی در میان مدیران می توان به ایجاد بینش و گرایش مورد نظر برای اصلاح موضوع در بین مدیران، آموزش و دادن مهارت لازم بین مدیران برای ایجاد تغییرات در محیط خود و اعمال اصلاحات در قوانین سازماندهی امور است.

بنیانیان با اشاره به این نکته که در ابتدای انقلاب مدیران دغدغه انقلاب را داشتند، ولی متأسفانه امروز این دغدغه در شیب ملایم از سوی برخی مسئولین در حال کم شدن است، گفت: تغییرات فرهنگی در هر جامعه به تغییرات آگاهانه و ناآگاهانه تقسیم می شود؛ در حقیقت ایجاد دانش و آگاهی، اعتقاد و باورهای قلبی، تمایل و علاقه درونی از جمله رفتارهای فرهنگی هستند که این کار در سطح کشور بسیار کم صورت می‌گیرد.

وی افزود: مسئول فرهنگ فرد فرد جامعه هستند و کسی نباید دیگران مسئول بداند و خود را از این حیطه معاف بدارد؛ در تقویت فرهنگ تک تک افراد و عوامل مختلف محیط جامعه مسؤول هستند، هیچ اتفاقی در هیچ شهری به ویژه قم رخ نمی‌دهد، مگر این‌که تأثیرات فرهنگی داشته باشد.

بنیانیان گفت: در فرهنگ سازی همه دستگاه ها نقش دارند و نباید گمان ببریم که در این بین تنها نهادهای فرهنگی مسئولیت دارند؛ رسالت دستگاهی مختلف این است که نقش آنها در فرهنگ مثبت شود، ما ناچاریم اصل 44 را اجرایی کنیم ولی باید کارفرمایان متدین تربیت کنیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha