سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
هتل عباسی

مسئول امور حقوقی و اوقافی حوزه علمیه اصفهان گفت: از مدارس علمیه وقفی اصفهان می توان به صدر بازار، صدر خواجو، جد کوچک و جد بزرگ، امام صادق(ع)، کاسه گران، مدرسه نیماورد و مدرسه نوریه اشاره کرد.

 حجت الاسلام هادی احمدی در گفت و گو با خبرنگار حوزه از اصفهان با اشاره ضرورت ترویج فرهنگ وقف، اظهار داشت: موضوع وقف بسیار مهم است، بنابراین تعریفی که در خصوص این موضوع می توان عنوان کرد این است که انسان مالی را حبس کرده و منافع آن را در راه خیر مصرف می کند.

وی، وقف را  میراث 1400 ساله شیعه دانست و ادامه داد: بخش مهمی از آنچه که نهضت اباعبدالله الحسین علیه اسلام را تقویت کرده فرهنگ وقف است، به طوری که مردم با وقف موقوفاتی برای روضه خوانی و عزاداری حضرت سیدالشهدا(ع)، قیام عاشورا را زنده نگه داشته اند.

مسئول امور حقوقی و اوقافی حوزه علمیه اصفهان تاکید کرد: در قرآن مجید و روایات نسبت به وقف توضیحاتی داده شده است، البته در قرآن مجید نسبت به این موضوع به صورت مستقیم اشاره ای نشده، اما می توان از برخی از آیات به موضوع وقف پی ببریم.

حجت الاسلام والمسلمین احمدی افزود: دو آیه از قرآن کریم به عنوان باقیات الصالحات، حدود 10 آیه به عنوان خیر و خیرات، حدود 15 آیه به عنوان صدقات و حدود 60 آیه به معنای انفاق آورده شده که معنا و مصداق اصلی این آیات مبحث وقف است.

وی اضافه کرد: خداوند وقف را به عنوان میدان مسابقه در خیرات معرفی نموده است، سوره مائده آیه 48 قرآن کریم می فرماید در خیرات از یکدیگر پیشی بگیرید که مصداق بارز ان همان وقف است.

مسئول امور حقوقی و اوقافی حوزه علمیه اصفهان بیان داشت: خداوند در آیات 46 سوره کهف و 76 سوره مریم با عنوان باقیات الصالحات، وقف را ماندگارترین، پرسودترین و پرثوابترین عبادت ها نامیده است.

وی اضافه کرد: روایت بسیار معروفی از امام صادق (ع) نقل شده است، ایشان می فرمایند؛ انسان وقتی از دنیا رفت دست او از هرچه که در دنیا وجود دارد کوتاه می شود مگر در سه مورد "آثار علمی و سنت حسنه ای که در دنیا بنیان می گذارد"، "اولاد صالحی که به مردم و جامعه خدمت می کند" و "صدقه جاریه" که همان وقف است  که موجب جاودانگی انسان می شود.

*مدارس موقوفه ای

حجت الاسلام والمسلمین احمدی با اشاره به موقوفات حوزه علمیه اصفهان، اظهار داشت: از جمله مدارس وقفی اصفهان صدر بازار، صدر خواجو، جد کوچک و جد بزرگ، امام صادق(ع)، کاسه گران، نیماورد و نوریه است که البته دو مدرسه کاسه گران و نوریه دارای متولی است؛ یعنی غیرمتصرفی اداره اوقاف است و تحت نظر متولی اداره می شوند.

مسئول امور حقوقی و اوقافی حوزه علمیه اصفهان با اشاره به این که مدرسه صدر بازار دارای موقوفاتی از جمله سرای حداد و پاساژ صدر است، ادامه داد: در خیابان وحید نیز مکانی وجود دارد به نام بیشه عبدالله خان، که آن مکان نیز وقف مدرسه صدر بازار است.

وی تصریح کرد: مقداری از مغازه های اطراف بازار نجارها و مقداری زمین کشاورزی در جرقویه نیز از جمله موقوفات حوزه علمیه اصفهان است.

*مدرسه صدر بازار، داراي حدود 400 رقبه است

وی با اشاره به این که مدرسه صدر بازار حدود 400 رقبه دارد، بیان داشت: حدود 200 رقبه این مدرسه  مزروعی است که درآمد ناچیزی دارد.

حجت الاسلام والمسلمین احمدی اجارات این موقوفات در گذشته را بسیار ناچیز دانست و تاکید کرد: با توجه به پیگیری امور حقوقی و اوقافی و پرسنل زحمتکش این واحد، اجاره این مکان ها تا حدودی افزایش یافته که نسبت به قبل در خور توجه است.

وی افزود: برای مثال می توان گفت مدرسه جد کوچک تعدادی از مغازه های اطراف و سه دانگ از تیمچه نبی و مدرسه صدر خواجو و نیز هم حمام شریف را دارد.

*باغ مستقر در مجموعه هتل عباسی از رقبات مدرسه امام صادق(ع) است

مسئول امور حقوقی و اوقافی حوزه علمیه اصفهان با اشاره به قدمت وقفیات حوزه علمیه اصفهان، بیان داشت: تا قبل از قرن دوم، مدارس در مساجد استقرار داشته، اما از قرن دوم و سوم به بعد مدارس از مساجد جدا شده و حالت مستقل پیدا کردند.

وی اضافه کرد: اغلب موقوفات و مدارس اوقافی که در حال حاضر موجود است به زمان صفویه باز می گردد که اوج شکوه و عظمت تشیع نیز به آن دوران تعلق دارد.

حجت الاسلام والمسلمین احمدی تصریح کرد: اگر از قرن دوم و سوم به بعد برای شهر اصفهان حدود 185 مدرسه علمیه بشماریم، به سبب وجود بلایای طبیعی اغلب آنها از بین رفته است.

وی به سرنوشت موقوفات اصفهان در زمان ظل سلطان اشاره کرد و گفت: متاسفانه وی تعرضات بسیار زیادی به موقوفات و مذهب کردو تمام آن را از بین برد.

مسئول امور حقوقی و اوقافی حوزه علمیه اصفهان اظهارداشت: وقف نامه هایی که در حال حاضر موجود است به زمان صفویه و قاجاریه بر می گردد، برای مثال مدرسه امام صادق(ع) که در گذشته آن را مدرسه سلطانی یا مادرشاه می نامیدند، به اواخر دوره صفویه مربوط می شود که آثار بسیار باشکوهی است.

حجت الاسلام احمدی مجموعه هتل عباسی اصفهان را در سراسر دنیا مشهور و معرف آثار تاریخی این شهر دانست و تصریح کرد: هتل عباسی که جنب مدرسه علمیه امام صادق(ع) قرار دارد از جمله رقبات این مدرسه است و قسمت باغ یعنی عرصه و عیان آن طبق اجاره نامه سال 1336، متعلق وقف است.

مسئول امور حقوقی و اوقافی حوزه علمیه اصفهان گفت: البته باید اذعان داشت که ما بر روی اجارات حسابی باز نکرده و تنها موضوعی که برای ما مهم بوده مباحثی مربوط به نقل و انتقالات و تغییر شغل است.

وی با تاکید بر اینکه عمده درآمد موقوفات مبتنی بر تغییر شغل، نقل و انتقالات و رسیدگی به تخلفات است، تصریح کرد: اگر کسی بخواهد تغییر شغل بدهد باید 3 درصد از ارزش سرقفلی و اگر کسی نیز بخواهد نقل و انتقالی صورت دهد باید 10 درصد از ارزش سرقفلی را به موقوقه پرداخت کند.

حجت الاسلام احمدی گفت: در حال حاضر شهرستان های نائین، سمیرم، خوانسار، شهرضا و اردستان بیشترین موقوفات حوزه علمیه استان را دارند.

وی اضافه کرد: در روزهای اخیر ما وقف جدیدی که خاص حوزه های علمیه باشد در استان اصفهان نداشته ایم اما موقوفاتی که وقف روضه خوانی های اباعبدالله(ع) شده بخشی از آن نیز برای موقوفات حوزه علمیه قرار داده شده است.

مسئول امور حقوقی و اوقافی حوزه علمیه اصفهان بیان داشت: به منظور وقف به حوزه علمیه سه مورد جدید مراجعه داشته ایم که یکی از آنها منزل مسکونی در خیابان آتشگاه، منزل مسکونی در خیابان کهندژ و منزل مسکونی در خوراسگان است، اما این سه مورد هنوز نهایی نشده و بخشنامه آن نیز تنظیم نشده است.

وی با اشاره به احیا و شناسایی موقوفه های اصفهان طی چند سال اخیر، اظهار داشت: مدرسه علمیه مریم بیگم واقع در خیابان چهارراه نقاشی که واقف آن یکی از زنان خیر زمان صفویه بوده، دارای سند شش دانگ عرصه و اعیان است اما متاسفانه اداره کل آموزش پرورش نسبت به آن تمکین به عمل نیاورده و آن را تخلیه نکرده است، بنابراین مجبور هستیم اقدامات حقوقی لازم را انجام دهیم.

حجت الاسلام والمسلمین احمدی به احیا و شناسایی برخی از مکان های موقوفه اشاره کرد و گفت: مدرسه ای که در زمان های قدیم به مدرسه شازده ها یا حکیم معروف بوده در خیابان حکیم پشت مدرسه صدر بازار اصفهان قرار گرفته و یکی از مکان هایی است که تاکنون شناسایی و احیا شده و عکس دو طبقه آن نیز به دادگاه ارائه شده است.

وی افزود: سابقه ثبتی این مدرسه که دارای سند 6 دانگ بوده به نام وقف و حوزه علمیه است، اما آموزش و پرورش 3 سال پیش این مدرسه را بالغ بر یک میلیارد تومان به شهرداری فروخت که در حال حاضر متصرف آن شهرداری است.

مسئول امور حقوقی و اوقافی حوزه علمیه اصفهان اضافه کرد: در حال حاضر اعیانی مدرسه حکیم تخریب شده و به عنوان پارکینگ از آن استفاده می شود که این موضوع نیز در دادگاه صالح در حال پیگیری است.

وی به مکانی دیگری به نام تربیت معلم حضرت زینب(ص) اشاره داشت و تاکید کرد: یکی از اماکنی که تاکنون شناسایی و احیا شده تربیت معلم حضرت زینب(ص) واقع در خیابان ابوذر بوده که دارای 6 هزار متر زمین و 6 هزار متر اعیانی است و زمین آن متعلق به مدرسه علمیه شمس آباد واقع در خیابان شیخ بهایی است، پرونده این مکان نیز در دادگاه مراحل نهایی خود را پشت سر می گذارد.

حجت الاسلام والمسلمین احمدی به دیگر اماکن احیا و شناسایی شده اصفهان اشاره کرد و افزود: مدرسه علمیه الماسیه که در گذشته به دست کسبه و مردم افتاده بود دیوار آن عقب رفته و به عنوان پارکینگ از آن استفاده می شد اما با پیگیری هایی که صورت گرفت دیوار این مدرسه به حالت سابق برگشته است.

وی تاکید کرد: سند 6 دانگ مدرسه الماسیه موجود است، بنابراین مقرر شد که یک ساخت و سازی بر روی آن انجام شود.

مسئول امور حقوقی و اوقافی حوزه علمیه اصفهان در پایان تصریح کرد: مدرسه علمیه فیضیه واقع در خیابان سروش نیز از دیگر اماکنی است که شناسایی و احیا شده که در این خصوص نیز اقدامات لازم را انجام می دهیم.

انتهای پیام

 

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha