شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
کد خبر: 342090
۱۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۷:۲۹
l

حوزه/ دانش پژوهان و محققان شش کشور از سه قاره آمریکا، اروپا و آسیا با حضور در مرکز نور از نزدیک با فعالیت های علمی، پژوهشی و تحقیقاتی مرکز نور آشنا شدند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، مسئول واحد خدمات فرهنگی مرکز نور در این دیدار با اشاره به آخرین محصولات نور، نرم افزار جامع التفاسیر را برای میهمانان معرفی کرد.

حجت الاسلام حامد مقیسه که در جمع  دانش پژوهان پنجمین دوره کوتاه مدت نمایندگی جامعة المصطفی در واحد تهران سخن می گفت، اظهارداشت: "جامع تفاسیر" با آخرین نیاز سنجی های روز جامعه تهیه و در اختیار علاقه مندان قرار دارد.

وی افزود: این نرم افزار شامل متن کامل 302 عنوان کتاب در قالب 1419 جلد در زمینه تفسیر، ترجمه آوانگاری، لغت و فرهنگ نامه قرآنی می باشد.

حجت الاسلام مقیسه  ادامه داد: در این نرم افزار 184 تفسیر فارسی و عربی در قالب 1225 جلد وجود دارد که از این تعداد 54 ترجمه فارسی شامل 21 ترجمه برگرفته از تفاسیر و 33 ترجمه مستقل به چشم می خورد.

وی ترجمه های خارجی را از بخش های دیگر این نرم افزار عنوان کرد و اظهار داشت: 47 ترجمه در 25 زبان خارجی از جمله؛ انگلیسی، فرانسوی، آلمانی، ایتالیایی، اسپانیولی، پرتغالی، لهستانی، روسی، بلغاری، آلبانیایی، بوسنیایی، ترکی استانبولی، اردو، ژاپنی، چینی، مالایی، بنگالی، هندی و سواحیلی از جمله ترجمه های خارجی این نرم افزار است.

مسئول واحد خدمات فرهنگی مرکز نور بیان داشت: متن کامل چهار عنوان تفسیر انگلسیی در30 جلد با امکان جستجو، پنج فرهنگ نامه معتبر قرآنی در 32 جلد، سه لغت نامه عربی به عربی در یک جلد و یک لغت نامه عربی به فارسی یک جلدی از دیگر قابلیت های این نرم افزار چند رسانه ای قرآن کریم است.

حجت الاسلام مقیسه وجود سه آوا نگاری انگلیسی در قرآن کریم و امکان جستجوی پیشرفته در ترجمه قرآن به 13 زبان زنده دنیا را از دیگر قابلیت های این نرم افزار برشمرد و افزود: تجزیه و ترکیب تمامی آیات قرآن و نمایش بیش از 1000 تصویر و بیش از60 قطعه فیلم مرتبط با آیات به تفکیک زبان در این نرم افزار وجود دارد.

این محقق و پژوهشگر حوزه علمیه قم در بخش دیگری از سخنان خود به قابلیت های صوتی این نرم افزار اشاره کرد و گفت: در این لوح فشرده، 159 قرائت مجلسی در بیش از 70 ساعت از اساتید مشهور مانند؛ عبدالباسط، مصطفی اسماعیل، منشاوی، سعید مسلم، غلوش، طبلاوی و شحات انور به همراه نمایش تصاویری ویژه آیات برخی از سوره ها به هنگام تلاوت، به غنای این نرم افزار قرآنی افزوده است.

وی، 15 ترتیل کامل قرآن از اساتید بنام، از جمله سعد الغامدی، منشاوی، پرهیزکار، عبدالباسط، مصطفی اسماعیل و امام جمعه و نیز قرائت تحقیق خلیل حصری را از دیگر قابلیت های این نرم افزار دانست و گفت: امکان قرائت ترتیل هر آیه به همراه قرائت ترجمه فارسی(فولادوند) و انگلیسی(قرائی) و به کارگیری فناوری "mp3  " در قرائت ها از دیگر بخش های موجود در این نرم افزار می باشد.

وی گفت: محتوای برنامه این نرم افزار شامل کتابخانه، دانش نامه و سایر امکانات است که امکانات کتابخانه شامل نمایش متن کامل 184 عنوان تفسیر از مذاهب مختلف اسلامی در 1225 مجلد مانند «من وحی القرآن»،«التبیان فی تفسیر القرآن»، «نور الثقلین»، «کشف الاسرار و عدۀ الابرار» و غیره و دسترسی به متن مورد نظر از طریق فهرست درختی و گزینشی است.

حجت الاسلام مقیسه ادامه داد: مرتب سازی و محدود کردن کتب برنامه براساس نام کتاب، مولف، قرن، زبان، مذهب و نوع ترجمه یا تفسیر، مقایسه متن تفاسیر عربی و ترجمه های فارسی آن ها، ارتباط آیه انتخابی با ترجمه و تفسیر از دیگر توانمندیهای این نرم افزار است.

وی به جستجوی ساده و ترکیبی در متن و فهرست قرآن اشاره کرد و گفت: امکانات دانش نامه نرم افزار قرآنی جامع تفاسیر شامل: دسترسی به متن 101 ترجمه قرآن به 26 زبان مختلف با امکان مقایسه و جستجو، انتقال به جایگاه دقیق تفسیر آیه دلخواه در متون تفاسیر و ارتباط آیِات با احادیث از جنبه های مختلف در این نرم افزار وجود دارد.

حجت الاسلام مقیسه اظهار داشت: در این نرم افزار ارائه ترجمه فارسی فولادوند و انگلیسی قرائی به صورت متن و صوت، قابلیت انتقال به بخش کتابخانه برنامه به منظور سامان دهی امر تحقیق و امکان محدود کردن ترجمه ها به صورت های گوناگونی از جمله؛ زبان، نام کتاب و مولف از دیگر امکانات دانش نامه این نرم افزار است.

وی خاطرنشان کرد: فهرست الفبایی اعلام موجود در اسباب نزول آیات و ارتباط آنها با آیات و متن تفاسیر، دسترسی به روایات مرتبط با آیات براساس نوع ارتباط (موضوعی، تفسیری، اسباب نزول و فضائل)، امکانات متنوع پژوهشی یادداشت و چاپ، نمایش و چاپ آیات با رسم الخط عثمان طه، انتقال مستقیم متن انتخابی به محیط ورد(word  ) و اطلاعات مفید درباره کتب برنامه و مولفان آنها از جمله قابلیت های دیگر این نرم افزار قرآنی چند رسانه ای است.

لازم به ذکر است، این دانش پژوهان از کشورهای آمریکا، انگلیس، ترکیه، سیرلانکا، آلبانی و پاکستان بودند.

انتهای پیام  313/17

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha