چهارشنبه ۲ خرداد ۱۴۰۳ |۱۴ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 22, 2024
حسن روحانی

حوزه/ اگر کسی به مقدسات اهانتی رواداشت باید با صدای واحد او را مطرود و محکوم کنیم/ نمی توان صرفا با شعار و تکرار کنفرانس ها به وحدت رسید/ سربُریدن آبروی اسلام و پیامبر(ص) از همه کشتار ها فجیع تر بود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، از تهران، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی، صبح امروز در بیست و هشتمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی، در سالن اجلاس سران تهران، با اشاره به این که وحدت به معنای دست برداشتن مذاهب از مذهب خود نیست، بلکه باید همه را به عنوان ررهروان سیره پیامبر(ص) ببینیم، گفت: اگر به حق و حقیقت برسیم، وحدت محقق می شود، در غیر این صورت وحدت حاصل نخواهد شد.

*مقصد مشترک

وی افزود: اگر چنین تصور کردیم که همه ما مقصدی داریم که منتهی به قرآن مجید و تسلیم در برابر اسلام و پیروی از سیره پیامبر(ص)، می شود، آن وقت وحدت امکان پذیر است.

رئیس جمهور با تاکید بر این که وحدت تنها با گفتن و تکرار کردن کلمه وحدت و حتی اعتصام به حبل الله با بیان صرف، حاصل نمی شود، ابراز داشت: باید همه ساز وکار خود را در مسیر وحدت به کار بگیریم؛ اگر یک کانال تلویزیونی یا رادیویی به نام دفاع از شیعه یا به نام دفاع از اهل سنت، در برابر دیگر مذاهب می ایستد، با صدای واحد باید او را محکوم کنیم.

*ضرورت طرد افراطیون

وی با تاکید بر این که اگر کسی به مقدسات اهانتی رواداشت باید با صدای واحد او را مطرود و محکوم کنیم، تصریح کرد: اگر به دنبال وحدت و اتحاد هستیم باید جهان اسلام همکاری های عملی خود را آغاز کند.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی افزود: در جامعه اسلامی که همه دنبال وحدت هستیم نمی توان با یک گروه ایثارگر و یک گروه مطالبه گر به هدف برسیم، بلکه هر دو گروه باید ایثار کنند تا به وحدت برسیم.

*وحدت با شعار محقق نمی شود

رئیس جمهور تصریح کرد: « وَ اَمرُهُم شُوری بَینَهُم »اختصاص به یک مذهب ندارد؛ " اَمرُهُم" یعنی امر مسلمین و شورا یعنی شورای امر بین المسلمین؛ نمی توان صرفا با شعار و تکرار کنفرانس ها به وحدت دست یافت، بلکه باید همکاری های اسلامی را آغاز کنیم.

وی تاکید کرد: باید از دوران کودکی فرزندان را عادت دهیم که هم دین خود را به رسمیت بشناسند؛ در دانشگاه و حوزه های علمیه و مدارس دینی باید همدیگر را به رسمیت بشناسیم؛ معنای وحدت این نیست که کسی از مسیر خود دست بردارد؛ معنای وحدت سعه صدر و مدارا و جوانمردی است.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: همه باید همدیگر را به عنوان مسلمان بشناسیم و قبول کنیم که "لااله الاّ الله"، به فلاح ختم می شود؛ اگر پیامبر(ص) ما فرمودند که "قولوا لااله الاّ الله تفلحوا". امروز نیز باید به آن ملتزم باشیم.

*تهدیدات را بشناسیم

وی با تاکید بر این که سیاسیون و نخبگان کشورهای اسلامی باید واقعیت وحدت را در زبان و عمل بپذیرند، ادامه داد: مسلمانان اگر شعار وحدت سر می دهند نباید روبروی هم بایستند؛ باید تضاد منافع را از بین ببریم و تهدیدات مشترک جهان اسلام را برای هم تبیین کرده و این تهدیدات را بشناسیم؛ باید قبول کنیم که وحدت و اتحاد به نفع ما فرزندان و کشور و امت ما خواهد بود؛ ما نه تنها در برابر یکدیگر مسئولیم حتی در مقابل سرزمین و آب و خاک و حیواناتی که در کشورهای اسلامی زندگی می کنند، مسئولیم.

*ویرانی اماکن اسلامی!

حجت الاسلام والمسلمین روحانی افزود: اگر احساس مسئولیت کردیم و ویرانی حلب و موصل را ویرانی ریاض و اردن دانستیم؛ اگر ویرانی شهرهای لبنان را ویرانی شهرهای پاکستان دانستیم، یعنی وحدت را حس کرده ایم؛ ما نسبت به اماکن کشورهای اسلامی مسئولیم، در حالی که این اماکن به اسم جهاد ویران می شود و برخی سکوت کرده و برخی کشورها نیز به این قاتلان پست کمک و یاری می کنند.

*چند سئوال اساسی

وی خاطرنشان کرد: آیا برای ما قابل قبول است که سال ها فلسطین زیر بمباران وحشیانه صهیونیست قرارداشته باشد؛ آیا برای دنیای اسلام قابل قبول است که ملتی 66 سال از دیار و وطن خود فاصله داشته باشد؟ آیا قابل قبول است که سال ها لبنان و سوریه در جنگ و ویرانی باشد؟ آیا برای ما قابل قبول است که صلاح الدین و موصل و غرب عراق در معرض یورش وحشیان باشد و افغانستان و یمن و پاکستان این چنین وضعی داشته باشد؟

*معنای امت واحده

رئیس جمهور یادآور شد: اگر به دنبال وحدت در دنیای اسلام هستیم، باید سنی در غزه، علوی در دمشق، زیدی در یمن، شیعه وسنی و کرد در عراق، شیعه و سنی در افغانستان و پاکستان و ...، همه را امت واحده بدانیم؛ اگر غم همه مسلمانان را غم خود دانستیم، آن گاه وحدت در دنیای اسلام امکان پذیر است.

*به نام دین سر بیگناهان را می بُرند!!!

حجت الاسلام والمسلمین روحانی تصریح کرد: گروهی غارتگر به نام دین و جهاد، با آبروی اسلام چه می کنند؛ نه تنها با مردم موصل، رقه، حلب، ، افغانستان و پاکستان، بلکه با آبروی پیامبر(ص) بازی می کنند؛ به نام دین سر می برند و بقاع و مساجد و کلیساها را نابود می کنند؛ دنیایی که قدم به قدم احساس می کرد کم کم راه نجاتی جز اسلام پیش روی او نیست و این که تمدن غرب نمی تواند همه نیازمندی های مادی و معنوی جهان امروز و فردا را تامین کند وآرام آرام نگاه به آیات قرآن کریم می کرد و در مقابل سیره پیامبر اسلام(ص) سرفرود می آورد، گروهی مزدور با چهره پیامبر(ص) و آیات نورانی قرآن چه کردند.

*باید مسیر اتحاد و یگانگی را برگزینیم

رئیس جمهور ادامه داد: سربریدن آبروی اسلام و پیامبر(ص) از همه این کشتار ها فجیع تر بود؛ امروز همه علمای اسلام باید دست به دست هم داده و برای وحدت امت اسلامی تلاش کنند؛ امروز باید سیدجمال و شلتوت و آیت الله العظمی بروجردی و امام خمینی (ره) را زنده کنیم؛ باید مسیر اتحاد و یگانگی را برگزینیم.

وی اضافه کرد: امروز جوانان مسلمان در دنیای غرب و شرق از کار یک گروه هتاک به اسلام و آدم کش، احساس شرم می کنند و مگر اسلام دین محبت و بخشش و رافت نیست؟ پس اینها چه می گویند؟

*اسلام؛ دین اعتدال

حجت الاسلام والمسلمین روحانی اظهارکرد: پیامبر اکرم(ص) و امام علی(ع) دین اسلام را اسلام اعتدالی و معتدل به دنیا معرفی کردند و ما نیز باید چنین کنیم؛ به دنیا بگوییم که اسلام دین افراط و خشونت نیست؛ اسلام دین مماشات و مدارا و سمحه سهله است.

*سیاست جمهوری اسلامی ایران

وی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران به عنوان قدرت منطقه ای جهان اسلام، با راهبری مقام معظم رهبری از هر گروه مسلمانی که در مقابل افراط و خشونت بایستد، حمایت می کند و در کنار مسلمانانی که برای آزادی سرزمینشان از دست غاصبین مبارزه می کنند قرار دارد و و از آنها دفاع می کند.

*برای دفاع از اسلام همه به صحنه بیاییم

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: دنیای استکبار به دنبال ایجاد تفرقه در دنیای اسلام است تا بر سرزمین ها و منابع مسلمین حاکم شود؛ آنها به دنبال سیادت بر ما هستند و ما نباید بنیشنیم و تفرقه را دامن بزنیم؛ باید از مسایل کوچک گذشته و به اهداف مهم نگاه کنیم؛ باید به یاری دین خدا به پا خیزیم؛ امروز روزی است که خداوند و دین خدا از ما می خواهد که به صحنه بیاییم و در مقابل ظالمان و مشرکان و مزدوران ایستادگی کنیم که اگر چنین راهی انتخاب کردیم خدا هم ما را یاری خواهد کرد.

انتهای پیام

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha