سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
رضا توکلی بازیگر

معمولا ما عادت داریم که نسبت به موضوعات دینی، ملی و انقلابی منفعل باشیم و تنها زمانی که فیلمی مغرضانه در این حوزه‌ها ساخته شد، نسبت به آن اعتراض کنیم.

رضا توکلی بازیگر سینما و تلویزیون در گفت‌و‌گو با خبرگزاری «حوزه» درباره تهاجم سینمای غرب نیست به انقلاب اسلامی در تولیدات نمایشی خود اظهار کرد: سینما و تلویزیون امروز دیگر تنها یک وسیله برای سرگرمی نیست، بلکه ابزاری است که قدرت‌های بزرگ از آن برای حمله به دیگر کشورهای جهان استفاده می‌کنند. این گفته را به وضوح می‌توان در بین تولیدات هالیوودی مشاهده کرد که به نوعی سربازان پیش قراول کاخ سفید هستند، حتی می‌توان گفت فیلم‌های آمریکایی معمولا قبل از حمله این کشور به دیگر کشورهای دنیا، ابتدا با زبان فیلم دنیا را آماده پذیرش این حمله می‌کنند.

وی افزود: برای مثال قبل از حمله به عراق می‌دیدم فیلم‌های مختلفی ساخته می‌شد و در آنها به وضوح مخاطبان جهانی را آماده می‌کرد، برای این که به این کشور حمله نظامی شود، به نحویکه وقتی این حمله روی داد، برخی از کشورهای دنیا نیز با آمریکا در این حمله همراهی کردند. این قدرت سینماست که به هر چیزی، حتی اگر صحیح نباشد، به نوعی مشروعیت می‌بخشد، اما ما آن را فراموش کرده و از قدرت آن غافل شده‌ایم.

*از قدرت سینما و تلویزیون غافل شده‌ایم

این بازیگر ادامه داد: وقتی می گویم ما از قدرت سینما و تلویزیون غافل شده‌ایم به این دلیل است که نتوانسته‌ایم به واسطه این رسانه فراگیر مبلغ فرهنک ملی  و دینی خود باشیم، زیرا اگر اینگونه نبود، امروز سینمای غرب به خود اجازه نمی‌داد، فیلم‌های موهنی چون «300» بسازد که در آن فرهنگ و تمدن ملت ما به سخره گرفته شود. این هجمه تنها با موضوعات ملی خلاصه نمی‌شود، بلکه به نوعی سینمای امروز غرب، اسلام ستیزی را محور تولیدات خود قرار داده است. برای نمونه می‌توان به سریال‌هایی چون «24» اشاره کرد که در اکثر فصل‌های آن، تروریست‌ها مسلمانان نشان داده شده‌اند.

وی اضافه کرد: آنها پا را فراتر نهاده و به بزرگترین فرد عالم هستی، حضرت رسول (ص)، هم هجمه می‌کنند و متاسفانه با تبلیغات فراوان آن را در سراسر دنیا به نمایش در می‌آورند، اما آیا توانستیه‌ایم کارهایی تولید کنیم که به نوعی پاسخگوی این شبهات باشد، مسلما جواب خیر است. در این میان باید فیلم «محمد(ص)» را فاکتور گرفت که به زودی روانه پرده می‌شود و به طور قطع کاری فاخر در حوزه معرفی چهره زیبایی پیامبر اسلام(ص) است.

بازیگر سریال «سفر سبز» ادامه داد: این فیلم باید الگوی ما در تولید کارهای فاخر باشد، البته من هنوز فیلم را ندیده‌ام، اما آن طور که از کسانی که کار را دیده یا بخش‌های از آن را تماشا کرده‌اند، شنیده‌ام، کاری فاخر است که به کودکی حضرت رسول(ص) به زیباترین شکل پرداخته است. در این زمینه ذکر یک مطلب را ضروری می‌دانم که هزینه این دست تولیدات به هیچ وجه ملاک نیست، چون اگر در این زمینه ما به درستی عملکرد داشته باشیم، دقیقا توانسته‌ایم از هنر استفاده صحیح را ببریم.

توکلی با بیان این که استفاده از صنعت دیگر کشورها برای تولید فیلم‌های فاخر اقدامی مثبت است، گفت: در این فیلم سینمایی از وجود عوامل فنی بین‌المللی استفاده شد که به عقیده من اقدامی تحسین برانگیز است، چون اگر ما بتوانیم با دیگر کشورهای دنیا ارتباطی مناسب در تولید فیلم‌های سینمایی داشته باشیم، در حقیقت توانسته‌ایم زمینه را برای رسیدن به هدفمان بهتر فراهم کنیم. 

*انقلاب را هنرمندانه معرفی نکرده ایم

وی متذکر شد: مطلب دیگری که ذکر آن را ضروری می‌دانم نشان دادن واقعیات انقلاب در آثار سینمایی آن هم به شکل فاخر است. حدودا دو سال پیش فیلمی تحریف شده به نام «آرگو» در سینمای آمریکا تولید شد که در آن به نوعی به تسخیر لانه جاسوسی پرداخته می‌شد، که در حقیقت این موضوع کاملا تحریف شده بود، اما سعی شده بود این دروغ‌ها به حرفه‌ای‌ترین شکل بیان شود تا بیننده آن را به نوعی بپذیرد. با این توضیح چگونه توقع داریم که مخاطب جهانی که از این واقعه تصویر درستی در ذهن ندارد، پی به دروغ بودن آن ببرد و به نوعی آن را نپذیرد.

*کم‌کاری سینما در حوزه تاریخ انقلاب

وی با بیان این‌که کم کاری در حوزه تاریخ‌نگاری انقلاب در سینما ، به معنای اجازه دادن به غربیان برای تولید فیلم‌هایی مغرضانه است، گفت: معمولا ما عادت داریم که نسبت به موضوعات دینی، ملی و انقلابی منفعل باشیم و تنها زمانی که فیلمی مغرضانه در این حوزه‌ها ساخته شد، نسبت به آن اعتراض کنیم، درصورتی که این گونه اعتراضات نمی‌تواند برای مردم عادی روشنگری لازم را داشته باشد. کم‌کاریهای برشمرده شده نیز در ابتدا از عدم سیاست‌گذاری صحیح در این حوزه نشئت می‌گیرد، چون  مسلماً بخش خصوصی به تنهایی قادر به ورود به این حوزه نیست و تنها با حمایت‌های دولتی است که ساخت چنین کارهایی امکان پذیر می‌شود.

این بازیگر سینما تاکید کرد: مطلب دیگر که باید به صورت همه جانبه مورد توجه قرار گیرد، این است که وقتی کار خوب و با کیفیتی در این حوزه تولید شد، باید به‌صورت همه جانبه حمایت شود، نه این که هر بخش و مرکزی که خود را در حوزه‌های مختلف متولی می‌داند نسبت به آن کار موضع گیری کند، چون وقتی خودمان نتوانیم از تولیدات خود حمایت کنیم، چگونه انتظار داریم که جهان از فیلم‌های مورد نظرمان حمایت کند. مطلب دیگر این که برخوردهای خصامانه با برخی از فیلم‌های دینی و انقلابی سبب می شود که فیلمسازان دیگر اشتیاق و جرات لازم را برای ورود به این حوزه را نداشته باشند.

وی با بیان این که هجمه‌های سینمای هالیوود نسبت به کشورمان تمامی ندارد، گفت: این که در سینمای هالیوود نسبت به تمدن، فرهنگ و دین ما نگاهی خصمانه وجود دارد، مربوط به دولتی خاص نمی شود، چون آنها با انقلاب اسلامی مشکل دارند، و می‌دانند به واسطه انقلاب اسلامی بسیاری از کشورهای مسلمان به بیداری رسیده‌اند و مردم آزاده جهان هر روز بیشتر مجذوب آموزه های زیبای انقلاب اسلامی می‌شود. برای همین از هر ابزاری برای رسیدن به خواسته خود استفاده می‌کنند.

وی در پایان این گفت‌و‌گو بیان کرد: متاسفم که می‌بینم این روزها بسیاری از جوانان ما مخاطب سریال های آمریکایی شده‌اند. کارهایی که در آنها به هیچ وجه، معیارهای ارزشی وجود نداد، بلکه تنها سعی شده به واسطه فن آوری و زیبایی تصویری، ذهن جوانان به تسخیر آنها درآید. برای مقابله با این جنگ نرم هم که بارها رهبر معظم انقلاب به آن تاکید داشته‌اند، حتما باید سیاستی دقیق اندیشیده شود.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha