سه‌شنبه ۸ خرداد ۱۴۰۳ |۲۰ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 28, 2024
ری شهری

حوزه/ رئیس موسسه دارالحدیث گفت: برای رسیدن به هدف الگوسازی برای سبک زندگی، باید پژوهش های تخصصی انجام شود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، آیت الله محمد محمدی ری شهری امروز در «همایش سبک زندگی اهل بیت(ع) که در مرکز  همایش های دفتر تبلیغات اسلامی بر گزارشد اظهارداشت: این همایش در راستای ارایه الگوی اسلامی پیشرفت می باشدکه مد نظر مقام معظم رهبری است.

وی افزود: برای رسیدن به هدف الگوسازی برای سبک زندگی، باید پژوهش های تخصصی انجام شود؛ در واقع برای رسیدن به این هدف باید کارها در سه مرحله انجام شود.

آیت الله ری شهری بیان کرد: مباحث سیره سبک زندگی پیامبر اکرم(ص) در هفت جلد در موسسه دارالحدیث منتشر می شود، زیرا این اسوه برای همه جهانیان کافی است زیرا ایشان امام الائمه(ع) است.

رئیس موسسه دارالحدیث خاطرنشان کرد: مرحله اول اثبات سیره اهل بیت(ع) است؛ البته باید در این زمینه سیره را از تاریخ نگاری بازشناسی کرد؛ برای اینکه رفتاری را به پیامبر و ائمه(ع) اثبات کنیم، این اثبات یا وثوق سندی می خواهد و یا صدوری.

وی گفت: آنچه به اهل بیت(ع) نسبت های رفتاری داده شده است سند ندارد و بیشتر در منابع تاریخی است و به این طریق ما باید به صدور وثوق صدوری برویم تا علم پیدا کنیم که این رفتار از اهل بیت(ع) صادر شده است.

آیت الله ری شهری بیان کرد: مرحله دوم چگونگی تحلیل و فهم دقیق سیره اهل بیت(ع) است؛ قرائنی که به ما برای فهم صحیح و تحلیل دقیق سیره اهل بیت(ع) کمک می کنند، شامل مواردی چون گردآوری خانواده حدیث، عرضه رفتار بر قرآن، سجنش اصول حاکم بر رفتار اهل بیت(ع)، هماهنگی با عقل و فطرت، زمان و مکان سیره، سنجس رفتار و گفتار اهل بیت(ع) و در نظر گرفتن سایر قرائن است.

وی گفت: مرحله سوم، مرحله الگوی سازی است، مهم است که بدانیم چگونه می توان از زندگی و رفتار اهل بیت(ع) در عرصه های مختلف الگوسازی کرد که الگوسازی پیشرفت ریشه در این مرحله دارد.

آیت الله ری شهری خاطرنشان کرد: الگویی که احصا می شود باید هم متناسب با شرایط امروز و هم قابل تحقق در دنیای امروز باشد؛ این قواعد به ما این امکان را می دهد که الگوی اسلامی پیشرفت را در زمینه های مختلف فردی، اجتماعی، سیاسی و... را محقق کنیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha