جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۹ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 17, 2024
یحیی عقیلی

حوزه/ جانشین ستاد کنگره شهدای روحانی کشور گفت: هر روز یک نفر از طلاب در طول جنگ تحمیلی هشت سال دفاع مقدس به شهادت رسیده است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، یحیی عقیلی در نشست تحلیلی خبری «روحانیت انقلابی؛ دیروز، امروز، فردا» در قم با اشاره به نقش مهم روحانیت در جبهه های جنگ تحمیلی گفت: قشر روحانیت ده برابر سایر اقشار جامعه شهید تقدیم انقلاب کرده است.

وی افزود: در جنگ تحمیلی 45هزار روحانی حضور عملیاتی و تبلیغی داشتند که از این تعداد 20 هزار روحانی در خط مقدم جبهه ها بودند.

جانشین  ستاد کنگره شهدای روحانی کشور خاطرنشان کرد: بر اساس آمار، در طول جنگ تحمیلی هر روز یک نفر از میان طلاب به شهادت رسیده است.

وی با بیان این که در  عملیات کربلای 5، 100 روحانی به شهادت رسیدند افزود: 4500 شهید روحانی از سوی ستاد کنگره شهدای روحانی شناسایی شده است که پس از بررسی های دقیق تر به 5هزار نفر می رسد؛شهدای روحانی انقلاب اسلامی از سال 42 به بعد، شهدای روحانی قبل از سال 42 تا عصر صفویه  و قبل  از آن  و نیز شهدای روحانی بین‌الملل از سوی این ستاد شناسایی می‌شوند.

عقیلی بیان کرد: در سال 95 یادواره شهدای روحانی کشور و در سال 97 یادواره شهدای روحانی جهان اسلام به همت نهادهای گوناگون برگزار خواهد شد؛ در این عرصه سعی شده است با شناسایی شهیدان روحانی برون مرزی همانند بحرین، عراق، سوریه، عربستان و کشورهای اروپایی در این زمینه گام برداریم.

وی گفت: در واقع شهدای روحانی به سه بخش شهدای فعال در عرصه فرهنگی در خارج از کشور از جمله شهید ابراهیمی در گویان قاره  آمریکا، حجت‌الاسلام گنجی طلبه و رایزن فرهنگی در کشور پاکستان، طلبه‌های غیر ایرانی چون کمال کورنسل که به قصد تحصیل در قم به ایران آمده و در جنگ تحمیلی به شهادت رسیدند و شهدای غیر ایرانی که درخارج از کشور دروس حوزوی دینی را مطالعه کرده و در کشورشان به فعالیت‌های انقلابی و مبارزاتی پرداخته‌اند و به مقام شهادت رسیدند، تقسیم می شوند.

عقیلی بیان کرد: از جمله شهدای گروه سوم می توان به شهدای بحرین، عراق، سوریه، عربستان و در زمان رژیم بعث عراق اشاره کرد.

وی گفت: در طول سال باید یک روز به نام شهدای روحانی در تقویم نامگذاری شود؛ این مساله در حالی است که در این کشور برای بسیاری مسایل چون درختکاری و.... روز مستقل وجود دارد.

عقیلی بیان کرد: زمان امام خمینی(ره) روز اول اسفند همگام با شهادت شهید محلاتی به نام روحانیت و جنگ نام گرفت؛ اما متأسفانه در  سال‌های اخیر این روز به فراموشی سپرده شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha