یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۶ شوال ۱۴۴۵ | May 5, 2024
8

حوزه/ مدیر اداره همایش های معاونت بین الملل حوزه های علمیه گفت: همایش بزرگ زباندانان حوزه، هفتم اسفند در قم برگزار می‌شود.

حجت الاسلام سید محی‌الدین قوامی در گفتگو با خبرگزاری «حوزه» با اعلام این خبر گفت: این همایش با همکاری نهادها و مراکز متعددی از جمله جامعة المصطفی العالمیه، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، بعثه مقام معظم رهبری، دبیرخانه انجمن های علمی حوزه، مرکز زبان حوزه، مرکز تخصصی زبان عربی، جامعه المرتضی، موسسه اندیشه شرق، موسسه آموزشی پژوهش امام خمینی، دفتر تبلیغات استان اصفهان، موسسه بین المللی مطالعات اسلامی، نمایندگی ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی، خبرگزاری «حوزه»، مرکز زبان دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام برگزار می گردد.

‌وی ا‌فزود: جهت غنای همایش زباندانان حوزوی چهار کمیسیون با موضوعات مرتبط طی روزهای آینده در قم و اصفهان برگزار خواهد شد.

* برگزاری چهار کمیسیون تخصصی

وی ادامه داد: نخستین  کمیسیون با موضوع «تقویت و توسعه زبان آموزی و روش های ایجاد انگیزه؛ رشد و موانع آن» به ریاست رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان در همان شهر، کمیسیون دوم با موضوع «بررسی روش های زبان آموزی و متون» به ریاست رییس مرکز زبان حوزه در قم، کمیسیون سوم  با موضوع «نیازسنجی و به کارگیری زباندانان حوزه» به ریاست معاون امور طلاب و دانش آموختگان حوزه در قم و  چهارمین کمیسیون با موضوع «آسیب های زبان آموزی در ایران و حوزه های علمیه و علل آن» به ریاست رییس مرکز آموزش زبان و فرهنگ جامعه المصطفی در قم برگزار خواهد شد.

دبیر همایش زباندانان حوزوی خاطرنشان کرد: از طلاب و فضلایی که در این موضوعات صاحب نظر هستند درخواست می کنیم مقالات و نقطه نظرات خود را ارائه دهند تا در کمیسیون ها مورد استفاده قرار گیرد.

حجت الاسلام قوامی افزود: گزارش عملکرد کمیسیون های چهارگانه در همایش زباندانان ارائه خواهد شد.

وی با بیان اینکه این همایش موجب آشنایی بیشتر مسئولین و طلاب زباندان خواهد شد اظهار داشت: مسؤلین حوزوی و نهادهای فرهنگی با طلاب زباندان آشنا خواهند شد و طلاب هم با ظرفیت های موجود در داخل و خارج از کشور در عرصه تبلیغ معارف دینی آشنا خواهند شد.

* نمایشگاه مراکز حوزوی فعال در زمینه زبان آموزی

دبیر همایش زباندانان حوزوی خاطرنشان کرد: نمایشگاه مراکز حوزوی فعال در این عرصه نیز در کنار همایش برگزار می شود و از صبح چهارشنبه ششم اسفند تا عصر پنج شنبه میزبان بازدیدکنندگان خواهد بود.

مدیر اداره همایش های معاونت بین الملل حوزه افزود: همایش زباندانان هفتم اسفند ماه با حضور یا پیام یکی از مراجع تقلید برگزار می شود و از جمله سخنرانان این همایش می توان به آیت الله حسینی بوشهری حجج اسلام و المسلمین قرائتی، قمی معاون بین الملل دفتر مقام معظم رهبری و زمانی معاون بین الملل حوزه اشاره کرد.

* برگزاری دوره های آموزش زبان در سراسر کشور

وی با اشاره به سایر فعالیت های این اداره گفت: در برگزاری همایش «علما و بیداری اسلامی» نقش بسیار فعال و چشمگیری داشتیم و دبیرخانه علمی همایش در معاونت بین الملل حوزه بود و شش ماه اداره همایشها در این زمینه فعال بود.

حجت الاسلام قوامی افزود: از آنجایی که تجهیز یک مبلغ به زبان از ضرورت های انکار ناپذیر است اقدام به برگزاری دوره های آموزش زبان در مدارس علیمه و مراکز مختلف کرده ایم؛ البته  امیدواریم  مسئله آموزش زبان به طور کامل به معاونت آموزش منتقل شود و با قرار گرفتن آموزش زبان به عنوان یکی از دروس اصلی حوزه از پراکندگی موجود جلوگیری شود.

مدیر اداره همایش های معاونت بین الملل حوزه ادامه داد: تاکنون در استان ها و شهرهای مختلفی از جمله قزوین، کاشان، شهرکرد، دورود، بابل و سیستان و بلوچستان دوره های آموزش زبان را برگزار کرده ایم و آمادگی داریم از برگزاری دوره های زبان آموزی در تمام استان ها حمایت کنیم.

وی افزود: در 25 مرکز حوزوی در کشور از جمله انجمن های علمی، موسسه بهداشت معنوی، مرکز مطالعات اسلامی و هفته نامه افق حوزه و خبرگزاری حوزه دوره های آموزش زبان عربی و انگلیسی با حمایت اداره همایش های معاونت بین الملل حوزه برگزار شده است؛ دور های تابستانی هم به صورت قرنطینه در مناطق خوش آب و هوا برگزار می شود.

حجت الاسلام قوامی گفت: همچنین چندین همایش توجیهی و ترغیبی در زمینه ضرورت حضور روحانیت شیعه در عرصه بین الملل و یادگیری زبان های خارجی برگزار کرده ایم.

* تاثیر مثبت سفرهای علمی بر زبان آموزی

وی با اشاره به تاثیر سفرهای علمی اساتید به خارج از کشور در فراگیری زبان گفت: وقتی اساتید حوزه از سفرهای علمی خارج از کشور بازگشتند با اهمیت یادگیری زبان کاملا آشنا شده بودند و لذا مشتاق برگزاری کلاس زبان بودند که باتوجه به زمان و براساس نیازشان دوره های مختلف آموزشی برگزار کردیم.

حجت الاسلام قوامی خاطرنشان کرد: اساتیدی که درس های پر رونقی داشتند و در طول سال یکبار هم درباره یادگیری زبان صحبت نمی کردند وقتی به کشورهای دیگر رفتند و مشاهده کردند نمی توانند معلومات خود را منتقل کرده یا از منابع و تجربیات دیگران استفاده کنند پس از بازگشت خواهان برگزاری کلاس زبان بودند حتی در مواردی اساتید با سنین بالا تقاضای یادگیری زبان داشتند.

مدیر اداره همایش های معاونت بین الملل حوزه با اشاره به برگزاری دوره های کوتاه مدت و تکمیلی آموزش زبان در خارج از کشور اظهار داشت: دور های تکمیلی زبان را در کشورهای لبنان و عراق برگزار کردیم و این موضوع را با هماهنگی معاونت امور طلاب و دانش آموختگان توسعه خواهیم داد.

وی در پایان با اشاره به برگزاری دوره های دانش افزایی بین الملل گفت: این دوره ها در قم و شهرهای مختلف با هدف آشنایی طلاب و اساتید با فرهنگ و مراکز دینی سایر کشورها برگزار می شود.

انتهای پیام 20/313

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha