چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۲ شوال ۱۴۴۵ | May 1, 2024
درع الجزیره

حوزه/ بقای رژیمی همچون آل خلیفه مرتبط است با قدرت ایستادگی عربستان در برابر قدرت فزاینده و رو به رشد ایران در منطقه که آمریکا را به پذیرش خود مجبور ساخته است.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، پایگاه منامه پست بحرین در تحلیلی سیاسی به بیان نقش عربستان در بحران های منطقه پرداخت که ترجمه متن این تحلیل تقدیم می شود:

اتفاقات این روزهای بحرین اتفاقاتی عادی نیست و بر کسی پوشیده نیست که با افزایش تنش های منطقه در سوریه و عراق و یمن، پرونده بحرین نیز در چند ماه گذشته بحرانی تر شده و در عین حال نباید از این واقعیت نیز غافل بود که تمام این اتفاقات در دایره درگیری در دو جبهه بزرگ صورت می گیرد؛ یک جبهه به دنبال بازگشت ثبات به منطقه عربی است و جبهه دیگر تلاش می کند آتش فتنه و درگیری منطقه را روشن نگاه دارد.

در سوریه چه خبر است

ابتدا از سوریه شروع کنیم که اولین میدان جنگ جهان عرب است و این روزها شاهد جنگی همه جانبه میان دو محور یاد شده در این کشور هستیم؛ جنگی که تمام منطقه را به دو جبهه تقسیم کرده و محل اظهار نظرهای متفاوت در این باره شده است و همین جنگ است که موجب بحرانی شدن تمام عرصه ها و رشد فزاینده جریان افراط گرای مدعی اسلام شده است.

این جریان های افراطی که با حمایت و پشتیبانی غرب و برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس، منطقه را به فساد کشیده اند، در ابتدا توانستند موجی از هراس و وحشت نسبت به خود در ملت های منطقه ایجاد کنند که همین امر باعث رشد و گسترش سریع آنها بر مناطق وسیعی شد. اما پیروزی های محور مقاومت در برابر غرب و استبداد حاکمان خلیج فارس تمام معادله ها را بر هم زد و معادلات جدیدی را رقم زد که دشمنان مقاومت آن را در حساب های خود در نظر نگرفته بودند و بدین ترتیب محور مقاومت منطقه توانست خسارت های فراوانی به جنبش های افراطی وارد سازد و آنها را از بسیاری از مناطق اشغال شده خارج سازد.

بدین ترتیب اتفاقات و پیروزی های سوریه در عراق نیز تکرار شد چون سناریو عراق نیز کاملا مشابه سناریو سوریه بود و همان حماقت ها در عراق نیز تکرار شده بود و نتیجه ها نیز مشابه بود و به شکست جنبش های تروریستی افراطی وابسته به غرب و کشورهای خلیج فارس و عربستان منجر شد.

گفتگوی ایران و آمریکا

این شکست های پی در پی و متکرر مانعی شد برای گسترش نفوذ عربستان در منطقه و عاملی شد تا آمریکا سیاست های خود را به طور ریشه ای مورد بازنگری قرار دهد و نظر خود را تغییر دهد و از این رو تصمیم گرفت با محور پیروز منطقه وارد گفتگو شود و همین موجب شد سعودس ها احساس شکست و زیان بیشتری بکنند.

گفتگوی ایران و آمریکا تمامی حامیان افراط در منطقه را نگران کرد و مقامات عربستان را در تنگنا قرار داد. عربستان از سویی بنا ندارد وجود ایران مقتدر را در منطقه بپذیرد و از سوی دیگر نمی تواند جلوی اراده آمریکا برای گفتگو با ایران و رسیدن به توافق نهایی بایستد.

عربستان می داند با اینکه عنوان این گفتگوها برنامه هسته ای ایران است، اما شامل پرونده های مهم منطقه نیز می شود همین موجب نگرانی و هراس عربستان شده چون عربستان همواره به دنبال بحرانی کردن اوضاع منطق و دامن زدن به خونریزی است و این توافق خواهد توانست مانع بزرگی برای برنامه های فتنه جویانه عربستان در منطقه باشد.

اوضاع بحرین

در اینجا باید توجه ویژه ای به بحرین داشته باشیم. بحرین شامل مجموعه ای از اتفاقات است که باعث شده درگیری های بحرین به مرحله ای پرخطر و پیچیده نزدیک شود. چندی پیش نیز اجرای همه پرسی عمومی در بحرین و نتایج این همه پرسی گسترده باعث شد پایه های نظام آل خلیفه بلرزد و پس از آن نیز تحریم انتخابات پارلمان و شهرداری ها توسط مردم باعث شد اوضاع بحرین به سوی افراط بیشتر نظام نسبت به معارضان به پیش برود.

نتایج همه پرسی مردمی بحرین به سود ملت بحرین بود و نشان داد که ملت در جهت صحیح حرکت می کنند و همین نتایج باعث شد که نظام آل خلیفه به حماقت های پی در پی دست بزند و رفتارهای دیوانه وار از او سر بزند. نظام آل خلیفه در این راستا به منزل شیخ علی سلمان حمله کرد و اتهامات باطلی به وی نسبت داد و به سیاست بازداشت مردم و حتی زنان و کودکان و حملات وحشیانه به شهروندان و شکنجه زندانیان ادامه داد.

تمامی این اقدامات نشان دهنده سردرگمی نظام بحرین است که تحت اثیر اوضاع منطقه و شکست های پی در پی عربستان در منطقه قرار گرفته و باعث شده عربستان بخواهد تلافی این همه شکست را در جبهه ای که در آن قدرت ظاهری بیشتری دارد جبران سازد تا شاید بتواند افکار عمومی را این گونه توجیه کند که هنوز هم مقداری برگ برنده در دست دارد که بتواند از آنها استفاده کند به ویژه پس از ناتوانی و شکست عربستان در پرونده سوریه و ناامیدی از پرونده عراق و شکست سخت در پرونده یمن، اکنون عربستان امید زیادی به بحرین دارد و مساله بحرین را برای خود مساله مرگ و زندگی می داند.

بنابر این عربستان به آل خلیفه دستور می دهد که به ظلم و ستم خود ادامه دهند (البته آل خلیفه نیز به این ظلم و ستم بی میل نیست) تا از این طریق نظر آمریکا و ایران را به این نکته جلب کند که عربستان همچنان اهرم های فشاری در دست دارد و هیچ توافقی را نخواهد پذیرفت مگر اینکه در آن شریک باشد. این در حالی است که آمریکا هم از میزان خطر عربستان و قدرت چانه زنی او آگاه است؛ عربستانی که اکنون در تمام جبهه ها در مقابل ایران شکست خورده و آمریکایی ها نیز بر همین اساس به این نتیجه رسیده اند که ایران قدرتمند ترین طرفی است که می تواند پیروز تمام درگیری های منطقه باشد.

قدرت ایستادگی عربستان در مقابل ایران

از این رو ما بر این باوریم که ادامه خشونت های آل خلیفه در برابر ملت انقلابی بحرین نتیجه مجموعه شکست های پی در پی ارباب این نظام فروپاشیده است و این خشونت ها واکنش طبیعی نظامی است که ضربات متعددی را دریافت کرده و اکنون همچون گاو رمیده ای است که به جان مردم افتاده و آماده است تا هر اقدامی را برای حفظ خود انجام دهد غافل از اینکه بقای چنین نظامی با این حملات و خشونت ها تضمین نمی شود بلکه بقای رژیمی همچون آل خلیفه مرتبط است با قدرت ایستادگی عربستان در برابر قدرت فزاینده و رو به رشد ایران در منطقه که آمریکا را به پذیرش خود مجبور ساخته است..

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha