چهارشنبه ۹ خرداد ۱۴۰۳ |۲۱ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 29, 2024
نظری منفرد

حوزه/ استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه برخی نگاهشان به مرگ منفی است در حالی که اولیا خدا نگاه شان به مرگ مثبت بوده است گفت: اگر انسان در مکتب قرآن و رسول خدا (ص)تربیت شد جهت‌گیری‌های او در زندگی متفاوت می‌شود و ‌به مرگ به دید مثبت نگاه می‌کند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام و المسلمین نظری منفرد امشب در مراسم بزرگداشت درگذشت  همشیره گرامی آیت الله العظمی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی که  در حسینیه امام خمینی(ره) قم با حضور مراجع و علما برگزارشد اظهار داشت: سنت الهی در نظامی که ما زندگی می‌کنیم بر فرسودگی استوار است، همه چیز در این دنیا در حال فرسوده شدن است که یکی از آن‌ها انسان است.

وی با بیان اینکه از بزرگ‌ترین کره در عالم هستی تا کوچک‌ترین ذره جهان در حال فرسوده شدن است گفت: روزی خورشید فروزان نیز به خاموشی می‌رود و باید بدانیم که این سنت الهی است و انسان نیز از این قانون مستثنی نیست.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه عمر انسان یک قوس نزولی دارد و یک قوس صعودی، افزود: انسان تا 30 سالگی در قوس صعودی قرار دارد و از سن 30 سالگی تا 40 سالگی دوران رکود انسان است و از 40 سالگی به بعد این قوس تبدیل به نزولی می‌شود و کم کم همه چیزهایی که به انسان داده می‌شود از او گرفته می‌شود.

وی بیان کرد: زمانی که انسان کودک است کاری نمی‌تواند انجام دهد و قدرتی ندارد و زمانی که به سن پیری می‌رسد همه داده‌های او دوباره گرفته می‌شود.

حجت الاسلام و المسلمین نظری منفرد با بیان اینکه انسان‌ها فراموش می‌کنند که روزی از دنیا خواهند رفت ابراز داشت: یکی از مشکلاتی که در دنیا بشر با آن مواجه است، مشکل آلزایمر است و گاهی افراد به جایی می‌رسند که حتی اسم فرزندانشان را نیز فراموش می‌کنند و این همان انسانی است که زمانی بسیار قوی بود که نشان می‌دهد که این دنیا جای ماندن نیست.

وی با اشاره به اینکه مرگ از اموری است که انسان‌ها به آن علم دارند و در آن هیچ شبهه‌ای وارد نیست گفت: همه انسان‌ها می‌دانند که روزی خواهند مرد، ولی به گونه‌ای عمل می‌کنند که گویی با ابزارهایی که در اختیار دارند می‌توانند در این دنیا بمانند.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: برای اینکه انسان متوجه شود که این دنیا ماندگار نیست، راه‌هایی را برای ما گذاشته‌اند که یکی از این راه‌ها فکر و اندیشه است و انسان با فکر و اندیشه می‌تواند به این نتیجه برسد که چه باید بکند.

وی با بیان اینکه امیرالمؤمنین(ع) فرمودند؛ دو دسته به دنیا نگاه می‌کنند، یک دسته، دنیا چشم او را کور می‌کند و دسته دیگر چشم او را بینا می‌کند گفت: گاهی مشاغل زندگی آن‌قدر انسان را مشغول می‌کند که فراموش می‌کند که بایستی برود در حالی که ممکن است که مرگ در چند قدمی او باشد.

حجت الاسلام و المسلمین نظری منفرد با بیان اینکه مرگ در هر جایی ممکن است به سراغ انسان بیاید گفت: در ایام عید و نوروز مردم به مسافرت می‌روند و بر اساس گزارشات عده‌ای در این سفرها جان خود را از دست می‌دهند در حالی فکر نمی‌کردند که در این مسافرت جان خود را از دست بدهند.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به روایتی از پیامبر اکرم(ص) افزود: رسول خدا(ص) زمانی که شنیدند که اسامه بن زید کالایی را خریده است و برای پرداخت پول آن 3 ماه فرصت گرفته است فرمودند، وای بر اسامه، مگر او می‌داند که تا 3 ماه دیگر زنده است یا خیر.

وی در ادامه گفت: پیامبر(ص) فرمودند، وقتی پلک‌های من باز می‌شوند مطمئن نیستم که به جای خود باز می‌گردد یا خیر.

حجت الاسلام و المسلمین نظری منفرد با بیان اینکه برخی نگاهشان به مرگ منفی است در حالی که اولیا خدا نگاه شان به مرگ مثبت بوده است گفت: اگر انسان در مکتب قرآن و رسول خدا (ص)تربیت شد جهت‌گیری‌های او در زندگی متفاوت می‌شود و ‌به مرگ به دید مثبت نگاه می‌کند.

وی با اشاره به اینکه امام حسن عسکری(ع) سفارش کرده‌اند که زیاد یاد مرگ کنید ابراز داشت: یاد مرگ موجب می‌شود که انسان به کارهای گذشته‌اش فکر کند و سعی کند که کاستی‌های زندگی‌اش را جبران کند.

استاد حوزه علمیه قم در پایان ضمن تسلیت به رهبر معظم انقلاب و بازماندگان عنوان کرد: از خداوند می‌خواهیم بانو سیده فاطمه خامنه‌ای را غریق رحمت خویش گرداند و ایشان را با حضرت زهرا (س) محشور فرماید.

انتهای پیام/313/30

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha