شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۵ شوال ۱۴۴۵ | May 4, 2024
زاهدی پور

حوزه/اسلام با توجه به جامعیت خود، هرگز حقوق اجتماعی زن را نادیده نگرفته و حق کار را برای او منع نکرده است، بلکه تاکید اسلام بر کارهای متناسب و در شان لطافت و حساسیت عاطفی زن است و او را از قرار گرفتن در محیط خشنی که متناسب روحیه مرد می باشد منع کرده است.

حجت الاسلام حسینعلی زاهدی پور، در گفتگو با خبرنگار گروه استان های خبرگزاری «حوزه»، با اشاره به جایگاه زن در اسلام، اظهارداشت: در جامعه بشری از زمان آغاز حیات بشری تا کنون ، نظرات و عقاید مختلفی در ارتباط با تفاوت های مرد و زن وجود داشته است. متاسفانه اغلب این تفکرات و تئوری ها بر مبنای برتری مرد بر زن استوار است و هرگز نگاهی واقع بینانه به زن به عنوان نوع بشر نشده است، اما با ظهور اسلام ، رسول اکرم ( ص ) با رفتار و گفتارش مقام زن را ارج نهاد و با معرفی برترین و والاترین الگوی زن مسلمان به جهانیان یعنی حضرت  فاطمه زهرا (سلام ا... علیها ) ، دیدگاه اسلام را نسبت به " زن" تبیین نمود.

وی با بیان اینکه اسلام تفاوتی بین زن و مرد قائل نبوده و تنها ملاک برتری بشر تقوی و ایمان توصیف می کند، افزود:در دوران جاهلیت و قبل از اسلام نه تنها زنان جایگاهی در جامعه نداشتند بلکه وجود آنان  برای خانواده ها نوعی ننگ به حساب می آمد که نمونه بارز آن همان زنده به گور کردن نوزادان دختر بود.

امام جمعه شهرستان ماه نشان، ادامه داد: البته امروز هم این نگاه متاسفانه در جوامع غیر اسلامی مخصوصا در غرب به زن وجود داشته و زن نه تنها جایگاهی  در جامعه ندارد بلکه صرفا به عنوان یک کالا به آن نگریسته شده و  به وسیله ای برای تحقق اهداف نظام سرمایه داری تبدیل شده است.

وی تصریح کرد: اما در اسلام نگاه به زن ، نگاه تربیتی و پرورشی یک جامعه و حتی یک تمدن است، یک زن مثل حضرت زهرا(س)، حضرت مریم و مادر حضرت موسی(ع) می تواند فرزندانی تربیت نماید که دنیا را تکان داده و آموزه های الهی را  در زمین بگسترانند.

این استاد حوزه زنجان، خاطرنشان ساخت: اما متاسفانه در  از دوره رنسانس و با ظهور دوران انقلاب صنعتی در اروپا، جامعه غرب برای تامین نیروی کار خود ، به سوی زنان رفت و با هزاران ترفند آنها را از خانه بیرون کشاندهو به متن جامعه صنعتی آلوده آن دوران وارد نمود ، اتفاقی که متاسفانه در نسل بشر نهادینه شد و تا پایان نسل بشر قطعا این اتفاق نامبارک خواهد ماند.

وی تصریح کرد: در همان زمان ، عده ای از زنان در مقابل این اقدام جامعه صنعتی ایستادگی کردند ولی نظام سرمایه داری با طراحی نظریات پوچ جامعه شناختی چون فمنیست، و بیان برابری کاذب زن و مرد در عرصه کار، چنان در بین جامعه بانوان نفوذ کرد که هنوز هم اثرات مخرب آن وجود دارد.

حجت الاسلام زاهدی پور، در پایان خاطرنشان ساخت: البته  اسلام با توجه به جامعیت خود، هرگز حقوق اجتماعی زن را نادیده نگرفته و حق کار را برای او منع نکرده است، بلکه تاکید اسلام بر کارهای متناسب و در شان لطافت و حساسیت عاطفی زن است و او را از قرار گرفتن در محیط خشنی که متناسب روحیه مرد است منع نموده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha