چهارشنبه ۹ خرداد ۱۴۰۳ |۲۱ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 29, 2024
نظری آستان مقدس حضرت معصومه

حوزه/ مدیر مرکز اسناد آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(سلام الله علیها) گفت: این مرکز با هدف حفظ اسناد آستان مقدس تشكيل شده، چرا که اسناد پل ارتباطی گذشته به حال و آینده بوده و نشان دهنده هویت و فرهنگ ملي ایران است.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین نظری به مناسبت 19 اردیبهشت روز ملی اسناد اظهارداشت: سند در اصطلاح به هر شيئي که دارای اطلاعات ذی قیمت باشد، اطلاق می شود كه به صورت اسناد مکتوب، دیداری و شنیداری و تاريخ شفاهي و در برنامه الكترونيكي و به صورت نرم افزار ساماندهي می شود.

وی افزود: اسناد شفاهی طی مصاحبه با اشخاص معتبر که گفته آن ها سند است، تولید شده و مي تواند اينجا بيايد.

حجت الاسلام والمسلمین نظری گفت: اهمیت اسناد در این است که روشنگر هویت فرهنگی، تاریخی و ملی ملت ها و جلوه هویت و سابقه فرهنگی اقتصادی آنها است.

وی افزود: آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(سلام الله علیها)، در دوره تولیت جدید، با این هدف اسنادش را که بخشی از اسناد ملی ایران هستند، به صورت یک بانک اطلاعات دیجیتال حفظ ، تنظیم و بهره برداری می کند.

رئیس مرکز اسناد آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(سلام الله علیها) گفت: اسناد حرم شامل موارد متعددی مانند اسامی ائمه جماعات، موقوفات، املاک، مکاتبات آستان، اطلاعات و خاطرات مدیران آستان، اجاره نامه ها و یا رسید پرداخت وجه الاجاره ها، اطلاعات پيرامون ساخت و سازها و تحولات حرم و... می‌باشد.

حجت الاسلام والمسلمین نظری گفت: یکی از ثمرات کار مرکز اسناد آستان این است که محققین و پژوهشگرانی که نیاز به برخی اطلاعات آستان مثل ابنیه، موقوفات و اهداف واقفین دارند، می‌توانند از مرکز اسناد آستان بهره مند شوند.

وی خاطرنشان کرد: یک نمونه از سوابق اسناد که می‌تواند برای محققین جالب باشد، این است که، در سال 1305 هجری شمسی مساله سالروز ولادت و وفات حضرت فاطمه معصومه(سلام الله علیها) بین مرحوم متولی باشی، تولیت آستان و شیخ عباس قمی به صورت مکاتبه مطرح بوده است.

رئیس مرکز اسناد آستان مقدس ادامه داد: از همه کسانی که در آستان و یا خارج از آستان با موضوع اسناد مرتبط هستند، درخواست داریم اطلاعات وقایع و خاطرات خود را مکتوب کنند تا برای آینده ماندگار و باقی بماند. اگر چه تصور مي شود يادداشت روزانه امری ساده و کم ارزش است اما برای آینده ارزشمند خواهد بود.

حجت الاسلام والمسلمین نظری گفت: ثبت خاطرات شفاهی خادمین با سابقه آغاز شده و با مراکز اسناد آستان قدس رضوی، انقلاب اسلامی و سایر مراکز اسناد، وارد مذاکره شده ایم تا از تجربیات و توانمندی‌های آنان برای حفظ، تدوین و بهره برداری از اسناد آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(سلام الله علیها) با استفاده از ابزارها و روش‌های نوین استفاده نماییم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha