جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۹ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 17, 2024
حجت‌‌الاسلام محمدتقی ربانی

حوزه/ مدیر مرکز آموزش های مهارتی مدیریتی دانش آموختگان آسیب شناسی، آسیب زدایی و توانمندسازی فعالیت های دانش آموختگان حوزوی در عرصه های اجتماعی را یکی از اهداف راه اندازی این مرکز عنوان کرد.

حجت الاسلام والمسلمین محمدتقی ربانی در گفتگو با خبرگزاری «حوزه»، به ضرورت راه اندازی مرکز آموزش های مهارتی مدیریتی دانش آموختگان حوزه های علمیه اشاره کرد و گفت: در حوزه های علمیه آموزش های مرسومی وجود دارد که به تبیین و انسجام بخشی معارف و آموزش های دینی پرداخته، به وسیله آن، طلاب و روحانیون از دین دفاع کرده و به تبیین و ترویج آن می پردازند.

وی ادامه داد: اشخاصی که در حوزه های علمیه به بلوغ علمی می رسند، با دو راه می توانند دانش و توانمندی خود را برای جوامع هدف و مخاطب خود ارائه دهند که نخستین راه آن، روش آزمون و خطاست که در مساجد، منابر و اجتماع حضور پیدا کرده و کم کم به جایگاهی دست پیدا کنند.

مدیر مرکز آموزش های مهارتی مدیریتی دانش آموختگان افزود: راه دوم، تعریف برنامه و روش های علمی در مجموعه آموزش های حوزوی برای حضور دانش آموختگان در جامعه است تا بتوانند به صورت کاربردی به فعالیت بپردازند.

مدیر انجمن مهدویت حوزه ابراز داشت: بحمدالله آموزش های کاربردی در معاونت تبلیغ برای حوزویان راه اندازی شده؛ اما عرصه حضور دانش آموختگان حوزوی محدود به تبلیغ نیست؛ لذا ضرورت داشت که برای فضاهای دیگر نیز مباحثی علمی، تعریف و آموزش هایی به طلاب داده شود.

حجت الاسلام والمسلمین ربانی با بیان این مطلب که مرکز آموزش های مهارتی مدیریتی دانش آموختگان از سال 1393 راه اندازی شده، خاطرنشان ساخت: این مرکز با اهتمام شورای عالی حوزه های علمیه، مدیر حوزه و شورای معاونین راه اندازی گردید، در همین راستا توقع این بزرگواران این است که با قوت کار را ادامه داده و نقش آفرین باشیم.

*اهداف راه اندازی مرکز آموزش های مهارتی مدیریتی دانش آموختگان

این کارشناس مهدویت با اشاره به اهداف راه اندازی مرکز آموزش های مهارتی مدیریتی دانش آموختگان، بیان داشت: "توانمند سازی مهارتی برای حضور در صحنه های اجتماعی"، "ارتقاء و به روز رسانی روحانیون شاغل در عرصه های اجتماعی"، "آسیب شناسی و آسیب زدایی فعالیت های دانش آموختگان در عرصه های اجتماعی" و "تعریف آموزش های کاربردی و مهارتی در حوزه و پرداختن به آن به عنوان امری ضروری و لازم" از اهداف راه اندازی این مرکز بوده است.

* حاکمیت بخشی به نظام اسلامی، یکی از برکات حوزه بوده است

وی با اشاره به انتظارات بالا از حوزویان پس از پیروزی انقلاب اسلامی، تصریح کرد: حاکمیت بخشی به نظام اسلامی، یکی از برکات حوزه های علمیه بود که طبیعتا در این راستا بسیاری از امور در عرصه های اجتماعی و حکومتی به عهده حوزویان قرار می گرفت.

مدیر مرکز آموزش های مهارتی مدیریتی دانش آموختگان بیان داشت: حضور در مدیریت های سیاسی جامعه، قوه های سه گانه، مدیریت های فرهنگی و ... از جمله مناصبی است که از حوزویان مطالبه می شود.

مدیر انجمن مهدویت حوزه ادامه داد: امروز مراکزی که از خدمات و توانمندی حوزویان بهره مند می شوند، گستره وسیعی در داخل و خارج از کشور دارند؛ پس روحانیون باید توانمند شده و با آموزش های خاص در این زمینه ها مشغول باشند.

حجت الاسلام والمسلمین ربانی افزود: امروز به اندازه ای عرصه ها و فرصت های اثربخشی و خدمت رسانی دینی برای حوزه پراکنده است و جای تعجب دارد که یک مجموعه دینی به این مقدار بتواند مؤثر باشد.

وی با اشاره به اینکه آموزش های دانش آموختگان حوزوی را در 2 شاخه تعریف کرده ایم، اظهار داشت: آموزش های دانش آموختگان پیش از ورود به عرصه های نقش آفرینی و آموزش های ارتقاء و به روزرسانی روحانیون نهادها و ارگان ها، دو شاخه آموزش این مرکز می باشد.

*سیاست ما خروج حوزویان از فضای حوزوی نیست

مدیر مرکز آموزش های مهارتی مدیریتی دانش آموختگان با اشاره به برخی از سیاست های این مرکز، ابراز داشت: ایجاد فضای خروج از حوزه و دوری از اجتهاد از سیاست های این مرکز نبوده و به دنبال آن هستیم تا  طلابی که در فهم عمیق دین زحمت کشیده اند، در حوزه مانده و خدمت کنند.

مدیر انجمن مهدویت حوزه ادامه داد: تمرکز بر روی افرادی است که وجودشان در بیرون از حوزه، تأثیرگذارتر است.

حجت الاسلام و المسلمین ربانی با بیان این مطلب که به آموزش های مرسوم در حوزه ورود نخواهیم داشت، خاطرنشان ساخت: توانمندسازی روحانیون در مهارت های ابلاغ دین، نقش آفرینی دینی آنان در جامعه و آسیب زدایی و کاستن خطاها و لغزش افراد شاغل و متصدی فعالیت های اجتماعی از جمله برنامه های ما برای روحانیون در این مرکز می باشد.

*چه اشخاصی می توانند در دوره های مهارتی مرکز شرکت کنند؟

وی در پاسخ به این سؤال که چه اشخاصی می توانند در دوره های مهارتی این مرکز شرکت کنند، تصریح کرد: طلابی که سطح 2 خود را به پایان رسانده اند، می توانند در این دوره ها شرکت کرده و مهمترین ابزار ما برای ارتباط با این عزیزان، اداره دانش آموختگان حوزه می باشد.

مدیر مرکز آموزش های مهارتی مدیریتی دانش آموختگان بیان داشت: یکی از دوره هایی که ضرورت برگزاری آن احساس می شد، دوره اصول و ادبیات مکاتبات سازمانی بود که سال گذشته با حضور تعداد محدودی از روحانیون برگزار شد.

مدیر انجمن مهدویت حوزه یکی از سرفصل های ارائه شده در مرکز آموزش های مهارتی مدیریتی دانش آموختگان را مدیریت عنوان کرد و گفت: فراگیری اصول کلی مدیریت و مدیریت فرهنگی، دو مقوله ای است که در سرفصل مدیریت به روحانیون عرضه می شود.

حجت الاسلام والمسلمین ربانی اظهار داشت: ما در این مرکز آموزش های سفارشی دستگاه های گوناگون را نیز برای روحانیون آن نهاد داریم؛ همانند موضوع ذبح که برای عزیزان در جهاد کشاورزی برگزار می کنیم.

وی افزود: مهارت افزایی بیان احکام، از دیگر سرفصل های آموزشی این مرکز می باشد.

مدیر مرکز آموزش های مهارتی مدیریتی دانش آموختگان ابراز داشت: یکی از جوامع هدف این مرکز، خود سازمان حوزه است که بسیار گسترده بوده، عوامل انسانی فراوانی داشته که برخی از آسیب های آن، با مهارت افزایی مرتفع خواهد شد.

مدیر انجمن مهدویت حوزه با بیان این مطلب که روحانیونی که قصد اشتغال در یکی از سازمان ها را دارند، باید در دوره های آموزشی مرکز آموزش های مهارتی مدیریتی دانش آموختگان شرکت کنند، خاطرنشان ساخت: امروز از سازمان های بسیاری درخواست برگزاری دوره برای روحانیون را داریم که نشان دهنده تأثیرگذاری این مرکز می باشد.

*تشکر از رسانه حوزه

حجت الاسلام والمسلمین ربانی در پایان ضمن تشکر از رسانه حوزه، تصریح کرد: حوزویان باید با این مرکز آشنا و در دوره های آن شرکت کنند تا بتوانند حضوری تأثیرگذار تر در عرصه اجتماعی داشته باشند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha