دوشنبه ۷ خرداد ۱۴۰۳ |۱۹ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 27, 2024
حجت الاسلام والمسلمین حسینخانی

حوزه/ معاون تهذیب حوزه های علمیه، از اجرای طرح جامع «تربیت توحیدی» خبر داد و گفت: نظام جامع معاونت تهذیب در طرح تحولی حوزه، در حال تدوین بوده و إن شاءالله در آینده ای نزدیک به بهره برداری خواهد رسید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اهواز، حجت الاسلام والمسلمین هادی حسینخانی، در جمع اساتید و مدیران مدارس علمیه اهواز، با اشاره به آثار قرب الهی در اعمال و فعالیت های افراد، اظهار داشت: تلاش کنید کارها و فعالیت های فرهنگی که در مدارس علمیه انجام می دهید، برای رضای خدا و قرب او باشد؛ چرا که اگر پروردگار متعال بخواهد توفیقاتی را نصیب شما کند، صرفا به دلیل همین فعالیت های فی سبیل اللهی خواهد بود.

وی از طرح تحولی و نظام جامع حوزوی سخن گفت و افزود: نظام جامع معاونت تهذیب در طرح تحولی حوزه، در حال آماده سازی بوده و إن شاءالله در آینده ای نزدیک به بهره برداری خواهد رسید.

حجت الاسلام والمسلمین حسینخانی افزود: در طرح تحولی معاونت تهذیب مرتبط با نظام جامع حوزوی، آیین نامه تربیتی تا سال چهارم درس خارج به نگارش در آمده و همچنان نیز تدوین آن ادامه دارد.

*اجرای طرح «تربیت توحيدي»

معاون تهذیب حوزه های علمیه کشور، در ادامه از اجرای طرح «تربیت توحيدي» خبرداد و افزود: در این طرح کلیه فعالیت های تربیتی مدرسه بر روی یک مسأله متمرکز شده و بدین صورت، از بیان مطالب و پیام های پراکنده به طلاب که نتیجه ای جز سرگردانی و گسستگي مطالب در ذهن او به بار نمی آورد، جلوگیری شده و طلاب را در مسیری که بیشترین اثرگذاری را در پی خواهد داشت، هدایت می کنیم.

*مدرسه حقانی، نقطه شروع طرح «تربیت توحيدي»

وی، خداباوري و ایمان به پروردگار متعال را یکی از مسائل اصلی در طرح تربیت توحیدی خواند و با بیان اینکه مدرسه علمیه حقانی قم، مرکز اجرای این طرح است، بیان داشت: مدرسه حقانی در قم، به عنوان نقطه شروع این کار انتخاب شده و تا کنون فعالیت های خوبی همچون برگزاری جلسات مستمر با بهترین کارشناسان تربیتی نیز صورت گرفته، که امیدواریم در صورت موفقیت، از آن به عنوان الگویی موفق در مدارس علمیه سراسر کشور یاد کرد و اجرایی ساخت.

*اعزام معاونان حوزه به اردوهای جهادی

حجت الاسلام والمسلمین حسینخانی، ضمن ابراز خرسندی از اردوها و تبليغ جهادی طلاب مدارس علمیه خوزستان، به برنامه های جاری حوزه در این زمینه اشاره کرد و گفت: قرار است برای گسترش تبلیغ در سطح کشور، تعدادی از معاونین حوزه های علمیه به صورت انفرادی و هدفمند به روستاهای محروم می روند و پس از بازدید میدانی از منطقه، رویکردهایی را برای ساماندهی و گسترش فعالیت های تبلیغی اتخاذ می کنند.

معاون تهذیب حوزه های علمیه کشور، با اشاره به آثار و برکات تبلیغ جهادی در مناطق محروم، تصریح کرد: باید تبلیغ جهادی را گسترش داد؛ چرا که در اردوهای جهادی، طلاب به سبب توجه بیشتر به معنویات، ارتباط با مردم و تحمل سختی ها، پرورش معنوی یافته و نسبت به حضور عادی در حوزه، چندین برابر رشد میکند.

وی از برنامه های انجام شده در خصوص تقویت بنیه های تهذيبي اساتید مدارس علمیه سخن گفت و افزود: در دو سال گذشته فعالیت های خوبی با برگزاری اردوهای تهذيبي مشهد مقدس صورت گرفت، اما اگر بتوانیم دوره های تهذيبي را در برای استان ها به صورت مجزا برگزار کنیم، به یقین آثار بیش از پیشی در پی خواهد داشت.

*لزوم استفاده از طلاب در اجرای برنامه های تهذیبی

حجت الاسلام والمسلمین حسینخانی، فعالیت طلاب در زمینه های تهذیب و به دست گرفتن امورات مدرسه را بسیار اثر گذار خواند و افزود: اگر بتوانیم از ظرفیت طلاب برای انجام برنامه های تهذیبی استفاده کنیم، آثار بسیار مطلوبي حاصل می شود؛ چراکه طلاب در متن کار کردن تهذیبی ساخته شده و بدین صورت نیز معاونین تهذیب مدارس بهتر می توانند بر فعالیت ها نظارت داشته و هدایتگری کنند.

*دروس اخلاقی در کتب اصلی حوزه نهادیه خواهد شد

معاون تهذیب مرکز مدیریت حوزه های علمیه کشور، در پایان از تصویب طرح «ورود کتب اخلاقی به دروس اصلی حوزه»، خبرداد و اظهار داشت: در نظر داریم برای هر شش پایه مدارس علمیه بلند مدت، چندین کتاب اخلاقی آماده کنيم، که تا کنون کتاب «آداب ۱ و ۲» ویژه طلاب پایه اولی تدوین شده و مابقی نیز به زودی به نگارش در خواهند آمد و بدین صورت همان مطالبي که در کلاس های اخلاق مطرح مي شود، به صورت سازماندهی شده و دقیق در قالب کلاس های رسمی حوزه، به طلاب ارایه خواهد شد.

انتهای پیام

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha