شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۵ شوال ۱۴۴۵ | May 4, 2024
لاریجانی

حوزه/ رئیس مجلس شوراي اسلامي گفت: جامعيت و انصاف علمي برجسته ترين خصوصيت آيت الله اميني مي باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري «حوزه»، علي لاريجاني عصر امروز درمراسم  تجليل از آيت الله اميني و بزرگداشت آيت الله معرفت (ره) در قم اظهارداشت: آيت الله اميني يكي از علماي معاصر مي باشد كه ويژگي ها و خصوصيات ايشان ممتاز و الگوي همگان مي تواند باشد.

رئيس قوه مقنّنه افزود: اگر در كتب آيت الله اميني نگاهي بيندازيد درخواهيد يافت كه نوع نگاه ايشان در سطح كلان تفكر اسلامي بوده و تك ساختي نيست.

وي ادامه داد: آیت الله امینی در تاليفات خود اضلاع متعدد و مختلف جامعه را شناسايي و مورد بررسي قرار داده و به زباني ساده و همه فهم براي جامعه به رشته تحرير در آورده است.

تعشق به نويسندگي

نماينده مردم قم در مجلس شوراي اسلامي با اشاره به ويژگي هاي برجسته آيت الله اميني گفت: «تعشق به نويسندگي»، « استفاده از زبان ساده در نگارش»، « انصاف علمي»، «اعتدال در همه زمينه هاي زندگي فردي و اجتماعي»، « نگاه طبيبانه به مسائل» و « القاي مسائل ديني از طريق اخلاق» مهمترين ويژگي هاي بارز و ارزشمند اين عالم بزرگ مي باشد.

دكتر لاريجاني ادامه داد: آيت الله اميني نيز همانند شهيد مطهري به كار نويسندگي تعشق داشتند و هرگز از نوشتن خسته نمي شوند، بطوريكه ايشان در بخش از زندگي نامه خود ديگران را به نوشتن و يادداشت برداري توصيه كرده اند.

رئيس مجلس شوراي اسلامي تصريح كرد: سادگي نگارش،‌ هنر، وي‍ژگي خاص آيت الله اميني است بطوريكه مخاطبين تاليفات ايشان در هر گروه سنّي مي توانند از غناي علمي آن كتاب بهره وافي ببرند.

وي گفت: علّو  روحي آيت الله اميني در تاليفات وی بسيار برجسته است بطوري كه بخشي از كتب شان در باره كودكان ،‌جوانان و نوجوانان مي باشد و هرگز اين اقدام را براي خود كسرشأن نمي دانند.

وي در بخش ديگري از سخنانش به وي‍ژگي « انصاف علمي» آيت الله اميني اشاره كرد و افزود: اگر در آثار این محقق تدّبر كنيد خواهيد ديد كه انصاف و روحيه اعتدال در تاليفات ايشان موج مي زند و فكر معتدل ايشان كمك موثري به فهم بهتر مطالب مي كند.

دكتر لاريجاني ادامه داد: بهره آيت الله اميني از اساتيد بنام و بزرگ حوزه علميه در اصفهان و قم از ايشان استادي ممتاز در زمينه اخلاق ساخته است، بطوريكه اگر طلاب و دانشجويان زندگينامه ايشان را مطالعه كنند بسياري از آموزه هاي اخلاقي برگرفته از دين مبين اسلام را درخواهند يافت .

نگاه طبيبانه  آیت الله امینی به  مسائل پيراموني خود

رئيس خانه ملت بيان داشت: طي سالهاي جاري و از ديرباز كسانيكه كه به نوعي با آيت الله اميني مرتبط بوده اند به وضوح ديده اند كه ايشان نگاه طبيبانه اي نسبت به مسائل پيراموني خود دارند و حتي اگر زندگينامه ايشان را مطالعه كنيد ايراداتي به خود گرفته اند و راه علاج آن را مطرح كرده اند.

وي افزود: آيت الله اميني اگر مشكلي را در جامعه و حتي محيط هاي كوچك تر ملاحضه مي كند ضمن اعلام آن مشكل راه علاج و برون رفت از آن را مطرح مي كنند و اين يكي از بارزترين خصوصيات ایشان مي باشد.

نماينده مردم قم در مجلس شوراي اسلامي اظهارداشت: استفاده كاربردي از اخلاق به منظور ترويج و گسترش آموزه هاي ديني يكي ديگر از تخصص هاي آيت الله اميني استكه در تاليفات ايشان به خوبي واضح است كه ن از مسائل اخلاقي براي پيشبرد اهداف اسلامي بهره كافي برده اند.

نوآوری در آثار آیت الله معرفت مشهود است

رئیس مجلس شورای اسلامی  در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به خدمات علمی و قرآنی آیت الله معرفت گفت: آیت الله معرفت (ره) همیشه در حال تعلیم و مطالعه بودند و نوآوری به عنوان مهمترین شاخصه آثار ایشان واضح و مشخص است.

وی اظهارداشت: ایشان به عنوان یک محقق و پژوهشگر قرآنی آثار و برکات زیادی را به جامعه علمی کشور عرضه داشته اند و این برکات بر کسی پوشیده نیست.

رئیس قوه مقننه افزود: بکارگیری روایات در فهم بهتر آیات نورانی قرآنی ابتکاری بود که آیت الله معرفت به خوبی از عهده آن برآمدند.

دکتر لاریجانی ادامه داد: حدود 400 تا 500 آیه پیرامون احکام است و این درحالیست که آیت الله معرفت معقتد بود همه کتاب مقدس قرآن کریم آیات الاحکام است.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی افزود: آیت الله معرفت آیات قرآن را دارای دانش و بینش شریعت می دانست و معتقد بود این 400 تا 500 آیه بیشتر به دانش شریعت مربوط می شوند و مابقی به بینش و حکمت شریعت اختصاص دارد.

 

خبرنگار: یوسف شعبانعلی

 

 

 
 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • رکنی IR ۰۰:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۷
    0 0
    سلام عبارت "تک ساختی" نادرست است، آقای لاریجانی عبارت "تک ساحتی" را به کار برد.