جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۹ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 17, 2024
نصرت الله آیتی

حوزه/ عضو انجمن مهدویت حوزه علمیه قم ، ترویج فرهنگ اصیل مهدویت را راه مقابله با نحله های انحرافی و مدعیان دروغین آخرالزمانی عنوان کرد.

حجت الاسلام نصرت الله آیتی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، به تشریح دلایل گرایش برخی افراد به فرقه ها و نحله های انحرافی و ضاله پرداخت و گفت: افرادی که به نحله ها و فرقه های انحرافی گرایش پیدا می کنند ، چند دسته هستند که باید این ها را از یکدیگر تفکیک کرد، لذا در همین راستا راهکارهای مقابله نیز متفاوت خواهد بود.

وی افزود: دسته ای به دنبال عوامل حقیقی و نیازهای واقعی نیستند و به تعبیر حکیمانه علامه جوادی آملی این افراد شبهه علمی ندارند بلکه دچار شهوت عملی هستند.

این محقق و پژوهشگر حوزوی ادامه داد: در واقع این طیف از افراد ، نه از سر این که نیاز حقیقی داشته باشند و نیازهایشان پاسخ داده نشده بلکه به این خاطر به عضویت فرقه های انحرافی آخرالزمانی در می آیند که در این ها به هر حال پوسته ای از دین هست و لذا حس دین طلبی و دین خواهی آن ها به صورت کاذب ارضا می شود و از آن سو ، در این گونه فرقه ها زمینه ها برای ارضای شهوت های مادی و دنیوی وجود دارد.

وی همچنین ابراز داشت: بخش دیگری از گروندگان یا کسانی که به فرقه های انحرافی تمایل پیدا می کنند که اتفاقاً طیف وسیعی از آن ها را هم شامل می شود ، به این خاطر است که حس می کنند یا نیازی از نیازهایشان در این فرقه ها پاسخ داده می شود یا احساس می کنند مشکل و یا پرسشی از آن ها رفع می شود؛ این افراد به نوعی می خواهند خلاهایی که در زندگی شان می بینند را با حضور در این فرقه ها پُر کنند.

عضو هیئت علمی پژوهشکده مهدویت موسسه آینده روشن در ادامه صحبت های خود با بیان این که طبعاً راه مواجهه و هدایت این دو دسته با یکدیگر متفاوت است، گفت: آنچه مهم و ضروری است این که برای ترویج فرهنگ و اندیشه اصیل مهدویت در جهانی که صداهای فراوان دیگری هم وجود دارد و گرایش به آن ها هم کم نیست باید بیش از این ها بکوشیم.

وی خاطرنشان کرد: بی شک ما اگر قرائتی از اندیشه مهدویت ارایه کنیم که بتواند خلاهایی از زندگی آدم ها را پر کند و به سوالات و نیازهای آن ها پاسخ دهد، توانسته ایم در این راستا موفق باشیم.

حجت الاسلام آیتی با اشاره به رسالت سنگین حوزه های علمیه در این باره بیان داشت: اگر ظرفیتی در اندیشه مهدویت است که قطعاً هست باید فعال شود تا تفحص ها را پُر کند و ما بتوانیم نیازهایی که مردم کوچه و بازار و به خصوص جوان ها دارند را به خوبی و متناسب با اقتضائات روز پاسخگو باشیم.

وی تصریح کرد: این ظرفیت ها باید اولاً شناخته شده و ثانیاً هم این که ما به قرائت درست و صحیح دست یابیم تا شاهد ترویج اندیشه مهدویت در دنیای کنونی به نحو مطلوب باشیم.

عضو هیئت علمی پژوهشکده مهدویت موسسه آینده روشن افزود: به هر حال باید به طریقی مانع از گرایش جوان ها به فرقه های انحرافی و مدعیان دروغین مهدویت باشیم و در این خصوص اگر احیاناً جذابیتی در بین فرقه های دیگر است شاید بخشی از دلایل این مساله به ما برمی گردد که به خوبی اندیشه و فرهنگ مهدویت را برای جامعه جا نیانداخته ایم.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha