پنجشنبه ۳ خرداد ۱۴۰۳ |۱۵ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 23, 2024
ابوالحسن مهدوی

حوزه/ عضو مجلس خبرگان رهبري گفت: حفظ حرمت ماه رمضان برهمگان لازم است و ‌به هيچ وجه نبايد روزه خواري علني حتي به بهانه های مسافر و بيمار و كودك انجام شود.

 به گزارش خبرگزاري «حوزه»، از اصفهان، آيت الله سيد ابوالحسن مهدوي، در ادامه سلسله جلسات اخلاقی در ماه مبارك رمضان، اظهار كرد: در قرآن كريم  و در سوره بقره، يك مجموعه 5آيه اي پيرامون روزه گرفتن و آداب روزه داري وجود دارد.

وي با بیان این که رابطه بين روزه و تقوا يك رابطه مشخص و محسوس  است، ابراز داشت: نخستين رابطه اين است كه  اراده و صبر شخص روزه دار در برابر مشكلات  و سختي ها بيشتر مي شود، چنين كسي بهتر و بيشتر مي تواند فرمان نفسانيت و شيطان را زير پا قرار دهد و در برابر انجام گناه «نه» بگويد.

عضو خبرگان رهبری تصريح كرد: تاثير و رابطه  دوم روزه و تقوا آن است كه روزه به واسطه آن كه پنهاني ترين عمل است، يك عمل خالص محسوب مي شود، در حقيقت روزه مجموعه اي از ترك چندين امر چون خوردن، آشاميدن، دروغ گفتن و ... است.

وي در توضيح  رابطه سوم  روزه با تقوا، گفت: براساس روايات و احاديث غضب و شهوت دو عامل مهم هستند که انسان را به ويژه  نسل جوان را به لبه و پرتگاه سقوط مي كشاند. كسي كه روزه مي گيرد مي تواند در مقابل  حرام و گناه خود را كنترل كند و روح او به نحوي تربيت و پرورش مي شود كه راحت تر مي تواند چشم خود را در برابر ناموس ديگران و گناهان كبيره ببندد.

امام جمعه موقت اصفهان در تبیین رابطه چهارم و روزه وتقوا، يادآورد شد: شخص روزه دارعلاوه بر صيام جسمي، صيام روحي را هم بايد رعايت كند و به آن توجه داشته باشد، چرا كه دراثر اين رعايت، دل انسان حالت منقطع از غير خدا پيدا مي كند وهر انقطاعي از مبدا اتصال به مقصد را به دنبال دارد.

عضو مجلس خبرگان رهبري با تاکید بر این که شب هاي قدر، فضيلت ماه مبارك رمضان را چندين برابر كرده، افزود: تبلور تمسك به ثقلين، در شب های قدر ماه رمضان اتفاق می افتد و خداوند در ماه مبارك رمضان از فرد روزه دار هم پذيرايي جسمي و هم پذيرايي روحي مي كند.

وي در پايان تصریح کرد: حفظ حرمت ماه رمضان برهمگان لازم است و ‌به هيچ وجه نبايد روزه خواري علني حتي به بهانه های مسافر و بيمار و كودك انجام شود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha