دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۷ شوال ۱۴۴۵ | May 6, 2024
حجت الاسلام حسن عرفان

حوزه/ استاد حوزه علمیه قم با بیان این که ماه مبارک رمضان ، بهترین فرصت برای رهایی از رذایل اخلاقی و خوشبو شدن به فضایل اخلاقی است، بر لزوم قدردانی از این فرصت طلایی تاکید کرد.

حجت الاسلام والمسلمین حسن عرفان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، با بیان این که پیام ماه مبارک رمضان در راستای خودسازی و تقرب انسان به خدا، امساک به معنای خودداری است، ابراز داشت: البته امساک در یک بُعد شامل امساک از خوردن و آشامیدن است اما در معنای وسیع تر فراتر از امساک از محرمات و مبطلات، ناظر به امساک از مشتهیات است یعنی این که انسان به جایی برسد که از چیزهای خواسته شده و آرزو کرده شده نیز چشم پوشی کند.

*مهار افسار نفس؛ لازمه حرکت در جاده سلوک

وی افزود: همین معنای وسیع است که به ویژه به روزه دار ماه ضیافت الهی ، زمینه ساز سلوک اخلاقی او می شود و لذا انسان با خودداری جدی از هوس گرایی و تمایلات نفسانی و پوشیدن زره تقوا و ایمان می تواند از منجلاب هوا و هوس دنیوی رهایی یافته و به ساحل امن آرامش و سعادت حقیقی برسد.

این استاد حوزه یادآور شد: در انجام فریضه روزه، ابتدا از مبطلات و محرمات دوری می کنیم و در وهله بعد از هواهای نفسانی و تمنیات دوری می کنیم تا در مسیر سلوک و طریق الی الله قرار بگیریم و موفق باشیم.

*ائمه(ع) و اولیای الهی این گونه بودند...

این مبلغ بین المللی حوزه علمیه که تاکنون سفرهای تبلیغی متعددی به کشورهای مختلف داشته، در ادامه بیان داشت: شاید برخی از هوا و هوس ها حرام هم نباشند اما کسی که می خواهد سلوک داشته باشد باید به این نکات توجه کند کما این که ائمه اطهار(ع)، اولیای الهی و بزرگان ما این گونه بوده اند و این راهی است برای کسانی که می خواهند به مقامات و درجات عالیه اخلاقی و معنوی نائل شوند؛ در واقع اولیا و بزرگان با تمرین و ممارست بسیار و البته قبل از هر چیز توکل بر خدای متعال، در برابر هوس هایی که آنان را تحریک می کرد، مقاومت می کرده و نفس خود را مهار می کردند.

*ماجرای حضرت امیر(ع) و میل به جگر

وی گفت:درباره حضرت امیر(ع) نقل است که ایشان روزی به امام حسن (ع) فرمودند،  میل به جگر پیدا کرده ام ، برایم جگری آماده کنید. همان طور که می دانید جگر خوردن نه مکروه است و نه حرام، اما با این حال مشهور است که حضرت علی (ع) فقط عید قربان گوشت میل می کردند و بقیه روزهای سال را با اندکی نان و نمک بسنده می کردند. خلاصه آن که خانواده حضرت خوشحال شدند که امیرمومنان(ع) می خواهد جگر تناول کنند، اما همین که طعام آماده شد حضرت میل نکرده و فرمودند، آن را به فقرا و ایتام بدهید، یا در جای دیگری نقل است که برای حضرت فالوده ای آوردند که گویا ایشان نیز انگشتی در آن چرخانده، اما بعد خطاب به طعام فرمودند، خوش رنگی و خوش بو، اما من از تو میل نمی کنم.

*جمله عجیب مرحوم آیت الله العظمی مرعشی نجفی

حجت الاسلام و المسلمین عرفان خاطرنشان کرد: ببینید این مساله خیلی مهم است و بزرگان ما این گونه بودند و مسیر سلوک را این طور می پیمودند و حتی از مشتهیات ، همان طور که عرض کردم پرهیز داشتند. در احوالات مرحوم آیت الله العظمی مرعشی نجفی است که ایشان به صراحت می گوید من از اول سن تکلیف با هوای نفسم مخالفت کردم.

از خیلی چیزها باید دوری کرد تا چیزی به ما بدهند!

وی افزود: ما نیز باید بکوشیم به سهم و توان خود در خوردن و دیدن و شنیدن و حتی سفر کردن و به ویژه گفتن ، مراقب هوای نفس باشیم و بدانیم که باید از خیلی چیزها امساک کنیم تا در پیمانه ما چیزی بریزند.

*بهترین روزه کدام است؟!

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به حدیثی از مولی الموحدین(ع) بیان داشت: امام علی(ع) می فرماید: «روزه قلب بهتر از روزه زبان است و روزه زبان بهتر از روزه شكم است.»

*با روزه گرفتن در گرما، عطش و فقر خود را در قیامت به یادآوریم

استاد اخلاق حوزه علمیه قم با اشاره به این که چند سالی است ماه مبارک رمضان در فصل گرم سال قرار گرفته است، گفت: تردیدی نیست که تحمل تشنگی و گرسنگی آن هم در گرمترین و طولانی ترین روزهای سال بسیار دشوار است اما باید به یاد داشته باشیم که گرمای روز قیامت و عطش روز قیامت بسیار طاقت فرساترست و شاید به همین خاطر هم باشد که امام رضا(ع) می فرماید: «مردم به انجام روزه امر شده اند تا درد گرسنگى و تشنگى را بفهمند و به واسطه آن فقر و بيچارگى آخرت را درک کنند.»

*از فرصت طلایی  روزهای آخرماه رمضان غافل نشویم

وی با اشاره به این که ماه رمضان بهترین فرصت برای دوری از رذایل اخلاقی و تقویت مکارم اخلاقی در وجود آدمی است، تصریح کرد: بکوشیم از فرصت های طلایی  روزهای باقی مانده و بی نظیر ماه مبارک رمضان به سادگی و از روی غفلت عبور نکنیم و این را هم بدانیم اگر خدای متعال وعده بخشش، رحمت و مغفرت در ماه رمضان را داده، به یقین این مساله با معرفت و درک حقیقی از فضائل این ماه تحقق پذیر است.

*غفلت در این ماه بی نظیر ، چرا؟!

وی اضافه کرد: متأسفانه گاهی دیده می شود که عده‌ای به علت غفلت از این فضائل معنوی، تنها رنج و سختی روزه‌داری در ماه رمضان را عاید خود می کنند، در حالی که مؤمن واقعی تشنگی و گرسنگی را نشاط معنوی برای خود می داند و از رهاورد روزه‌داری به دنبال تقرب به درگاه حضرت حق تعالی است.

*فرشته خو و ملکوتی می شویم اگر...

حجت الاسلام و المسلمین عرفان بیان داشت: مرحوم صاحب جواهر در کتاب شریف خود می فرماید: "در ماه رمضان، انسان فرشته خو و ملکوتی می شود"؛ وقتی این گونه است چرا از این فرصت بی نظیر برای ملکوتی شدن خود بهره نبریم و همچنان در غفلت باقی بمانیم و حال آن که حضرات معصومین(ع) به ما آموخته اند که رمضان، ماهی است که خداوند در آن حسنات را می‌افزاید و گناهان را محو می‌کند و درجات را بالا می‌برد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha