جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۹ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 17, 2024
حجت الاسالم احمد مبلغی

حوزه/: رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی گفت: ما می توانیم از تجربیات بدست آمده در خلال این مذاکرات برای یک گفتگوی جهان اسلامی برای حل معضلات اساسی دنیای اسلام و ایجاد یک وحدت و انسجام استفاده کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین  احمد مبلغی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» به تشریح اهمیت مذاکرات هسته ای و ارزیابی عملکرد تیم مذاکره کننده و لزوم بهره برداری هرچه بهتر از فضای حاصل شده در جهت تقویت اقتصاد ایران پرداخت.

وی گفت: در توافقی که حاصل شد، یک نقطه کانونی وجود دارد که قابل توجه است و آن این است که در جریان این مذاکرات هسته ای قدرت چانه زنی ایران به صورت مطلوب و خوب آشکار شد و در طی این مذاکرات حساس قاطعیت و استقامت ملت ایران در دستیابی به حقوق هسته ای خود کاملا برای همگان روشن شد.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی پیروزی در عرصه گفتگو و دفاع از حقوق هسته ای ملت ایران را یکی دیگر از جنبه های مثبت مذاکرات هسته ای عنوان کرد و خاطر نشان ساخت: اینکه ملت ایران و تیم مذاکره کننده هسته ای در یک مقطع خاص و حساس، عزتمندانه از حقوق خود دفاع کند و به نتیجه مطلوب خود برسد یک پیروزی و ظهور قدرتمند در عرصه گفتگو ست؛ چرا که از اول انقلاب تا کنون چنین گفتگویی با این وسعت و حساسیت در کشور وجود نداشته است.

وی افزود: امروزه قدرت دیپلماسی و گفتگو در عرصه های سیاسی خود یک قدرت مهم محسوب می شود و جمهوری

اسلامی ایران ثابت کرد که ظرفیت خوبی از حیث دیپلماسی دارد و قدرت های جهان همواره به این عظمت و قدرت ایران اسلامی آگاه تر خواهند شد.

*گفتگو در اسلام همواره یک اصل بوده است

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه همواره در اسلام، گفتگو به عنوان یک راهکار مهم مطرح بوده است گفت: پیامبرگرامی اسلام(ص)  در سیاست خارجی خود و برای دعوت دیگران به اسلام گفتگو را یک اصل قرار داده بودند و سیره حضرت امیر المومنین علی(ع) نیز نشان می دهد که ایشان به گفتگو اهمیت زیادی می دادند.

*ایران اسلامی هیچ گاه از منافع ملی خود کوتاه نمی آید

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی خاطر نشان ساخت: در خلال مذاکرات هسته ای برای همگان مشخص شد که جمهوری اسلامی همواره بین دو بخش غیر قابل اغماض و به تعبیر دیگر خطوط قرمز و بین مسائل قابل گفتگو و قابل اغماض تفکیک قائل می شود و به هیچ عنوان بر سر مسائل اساسی خود حاضر به گفتگو و مذاکره نیست  و در چنین فضایی برای همگان مشخص شد چنین نیست که ایران اسلامی از منافع ملی و چارچوب حقوقی خود کوتاه بیاید و یک گفتگوی منفعل را دنبال کند.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی فرصت پیش آمده در جریان مذاکرات هسته ای را یک تجربه خوب و عملی برای جمهوری اسلامی دانست و افزود: ما می توانیم از تجربیات بدست آمده در خلال این مذاکرات برای یک گفتگوی جهان اسلامی برای حل معضلات اساسی دنیای اسلام و ایجاد یک وحدت و انسجام به نفع جهان اسلام و ملت های مسلمان استفاده کنیم.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی برطرف شدن تحریم ها را از دیگر نتایج مثبت مذاکرات هسته ای عنوان کرد و خاطرنشان ساخت: باید از فرصت پیش آمده نهایت استفاده را جهت توسعه اقتصادی و رفع مشکلات کلان کرد و با برنامه ریزی صحیح و هوشمندانه از  این فرصت به نفع اقتصاد کشور بهره برد.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی در پایان با بیان اینکه در یک مذاکره منطقی توقع این که یک طرف به طورکامل پیروز شود و طرف مقابل بهره ای نبرد، یک توقع بیجا و نامعقول است گفت: این گفتگو ها و مذاکرات حساس هسته ای به همگان و افکار عمومی دنیا ثابت کرد که جمهوری اسلامی ایران هیچ گاه به دنبال ساخت سلاح هسته ای نبوده و نیست و برای اثبات این مطلب نیز به صورت معقول حاضر به قبول شرایط و محدودیت هایی شده است.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha