جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۹ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 17, 2024
ائمه

حوزه/ همان گونه که امام رضا(ع) با تمام وجود محو اسلام و ترویج مکتب ناب اسلام بودند، شیعیان آن حضرت نیز باید ایشان را الگوی خود قرار دهند و حقایق اسلام و مکتب اصیل ولایت را برای دیگران تبیین کنند.

حجت الاسلام سید عبدالرضا حسینی فرد، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری«حوزه» در اهواز، با اشاره نقش امام رضا(ع) در ترویج اسلام ناب در میان تفکرهای متعدد آن روز، بیان داشت: امام رضا(ع) با توجه به شرایط زمانی خویش، چند کار برجسته انجام داده و با توجه به اینکه جهان اسلام در آن روز شرق و غرب عالم را فراگرفته و وسعت جغرافیایی و سیاسی فوق العاده ای داشت، توانستند به نحوی اقدام کنند که اسلام حقیقی به جهانیان معرفی شود.

وی با اشاره به درخشش بی نظیر امام رضا(ع)، میان تفکرات گوناگون، اظهار داشت: در آن زمان، با توجه به این که ترجمه علوم مختلف کشورها و تمدن های دیگر در اوج خود قرار گرفته و نحله ها و مکاتب مختلف با اقدامات خود سردرگمی عجیبی را میان علما و نخبگان جامعه ایجاد کرده بودند، امام رضا(ع) به شخصه وارد شده و همچون خورشید تابناکی حقیقت ناب اسلامی و مکتب تشیع را به دنیا معرفی کردند.

این محقق حوزوی، وجود جنگ ها و نزاع های شدید سیاسی را از دیگر رویدادهای عصر امام رضا(ع) معرفی کرد و گفت: امام(ع) با هدایت فکری مسلمانان موفق به خاموش کردن آتش جنگ های سیاسی، فرقه ای و قومی شده و بدین سبب منافع امت اسلامی را حفظ کردند.

*حضور امام رضا(ع) در ایران آغازگر فصل جدیدی در ترویج اسلام حقیقی بود

وی با اشاره به آثار و برکات حضور امام رضا(ع) در ایران، خاطر نشان کرد:‌ حضور هشتمین پیشوای شیعیان در ایران، سبب آشنا شدن ملت ها با حقانیت اصیل اسلام شده و آن دسته از مردمانی که فقط اسمی از این دین و آیین شنیده بودند، با حضور امام رضا(ع)، مسلمان شدند.

حجت الاسلام حسینی فرد ادامه داد: حضور امام رضا(ع) در ایران تأثیر بسزایی در همسایگان ایران همچون هند، پاکستان و سایر بلاد گذاشته و فصل جدیدی در آشنایی مردم آسیای میانه با معارف اهل بیت (ع) را آغاز کرد.

وی با اشاره به فضیلت حضور در حرم امام رضا(ع) و زیارت مضجع شریف ایشان، خاطرنشان کرد: نخستین اثر زیارت امام رضا(ع) ایجاد و پیوند ارتباطی معنوی و عاطفی میان زائر و حضرت شمس الشموس است که بدین وسیله افق جدیدی به روی انسان گشوده شده و به نوعی او را به معراج السعاده مولا می برد.

*آشنایی با سیره امام رضا(ع) برای تبلیغ تشیع بسیار ضروری است

این استاد حوزه تصریح کرد: همان گونه که امام رضا(ع) با همه وجود محو اسلام و ترویج مکتب ناب محمدی بودند، زائران آن حضرت نیز باید حضرت را الگوی خویش قرار داده و تلاش کنند تا حقایق اسلامی و مکتب اصیل ولایت را برای دیگران تبیین کنند که البته این مسئله مستلزم مطالعه و شناخت کافی از سیره امام رضا(ع) است.

*نقش بی بدیل مبلغان حوزه های علمیه در ارایه آزموه های اسلامی به سبکی جدید

حجت الاسلام حسینی فرد، در پایان، مهمترین ویژگی امام رضا(ع) را استفاده از علم منطق و مذاکره برای معرفی مکتب اهل بیت به جهانیان عنوان کرد و اظهار داشت: اگر ما با حقایق امامت و اهل بیت آشنایی بیشتری پیدا کرده و آن را به دیگران معرفی کنیم، جهانیان هیچ گریزی از پذیرش تمام عیار تشیع نخواهند داشت، چرا که زیبایی های کلام و حقایق مطرح شده از سوی ائمه هدی(ع) همه  مردم را به سوی خود جذب می کند؛ به همین دلیل بیان مطالب اهل بیت(ع) به صورتی زیبا و قابل درک برای مردم، سبب فراگیر شدن آموزه های ناب اسلامی در جهان می شود و در این راستا حوزه و روحانیت نقش بی بدیل و مهمی را عهده دار هستند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha