جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۹ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 17, 2024
حامد نيازي فرق و ادیان اصفهان

حوزه/ مسئول دبيرخانه اديان و فرق حوزه علميه اصفهان گفت: این دبيرخانه به دنبال مقابله روش مند با جریانات انحرافی است.

حجت الاسلام حامد نيازي، مسئول دبيرخانه اديان و فرق حوزه علميه اصفهان، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اصفهان پيرامون چرايي و چگونگي تشكيل  این دبيرخانه كه گامي موثر در عرصه مقابله با فرق ضاله و  انحرافي به خصوص بهاييت و بابيت ، و نیز توجه و تقويت طلاب بر امر اديان توحيدي، می باشد، سخن گفت؛ ماحصل این گفت و گو در ادامه تقدیم می گردد.

 ضرورت تشکیل دبیرخانه ادیان و فرق در حوزه علمیه اصفهان چه بود؟

بدون شک یکی از رسالت های مهم حوزه و روحانیت ، صیانت از عقاید و باورهای دینی مردم می باشد که این امر در طول تاریخ حوزه علمیه به صورت جدی مورد اهتمام علمای دین بوده است.

دوران ما شباهت‌های زیادی با دوران امام صادق (علیه السلام) دارد، دوره امام صادق (علیه السلام) دوره رویش و پیدایش فرقه ها و نحله های گوناگون در جامعه اسلامی بود که برخی از آنها وارداتی بودند ، برخی از سوء برداشت های قرآنی و اسلامی نشأت گرفته و برخی نیز التقاطی بودند.

امام و شاگردان ایشان به صورت جدی با این جریانات مقابله می کردند،  بنابراین وضعیت امروز ما از آن دوران پیچیده تر بوده که یکی از علل آن، امکان برقراری ارتباط آسان و امن با طبقات مختلف جامعه است، زیرا جریانهای انحرافی از طریق انواع رسانه ها مانند ماهواره ، اینترنت و تلفنهای هوشمند به راحتی با جامعه هدفشان رابطه برقرار می کنند و به واسطه این ابزارهای رسانه ای بسیاری از ارتباطات قابل رصد نیستند.

 آيا توجه به شیعه فرق و اديان براي نخستين بار در حوزه اصفهان كشور اتفاق افتاده است؟

خير،مقام معظم رهبری چند سالی است که ضرورت پرداختن جدی به مسأله ادیان و فرق انحرافی را تذکر داده و حوزه را متوجه این امر خطیر نموده اند، اگرچه مسأله ادیان و فرق مدتی است در حوزه علمیه قم مورد توجه واقع شده اما اصفهان به خاطر گذشته تاریخی و بافت فرهنگی اش از اهمیت خاصی در این زمینه برخوردار است و وجود دبیرخانه ای مستقل درباره ادیان و فرق را طلب می نمود.

روش مناسب براي مقابله با تشكيلات فرق ضاله چيست؟

امروزه که تمام این جریان های انحرافی به صورت تشکیلاتی فعالیت می کنند نمی توان بدون بهره مندی از نظم تشکیلاتی به مقابله با آنها پرداخت ، خوشبختانه در حوزه، طلاب فراوانی داریم که در زمینه ادیان و فرق، مطالعه و فعالیت داشته اند اما جهت تجمیع توان رویارویی و مواجهه با فرقه هایی که همگی تشکیلاتی ، با برنامه و سازمانی فعالیت می كنند، نیازمند به مجمعی بودیم تا فعالان و علاقه مندان به فعالیت در موضوع ادیان و فرق گرد هم آمده و به مقابله روش مند با این جریانات انحرافی بپردازند ، بنابراین همت معاونت تهذیب و تبلیغ مرکز مدیریت حوزه علمیه اصفهان تعدادی از فعالان ادیان و فرق اصفهان گرد هم آمدند تا با تشکیل دبیرخانه ادیان و فرق به رسالت حوزه در این زمینه تحقق ببخشند.

دبیرخانه از چه زمانی رسماً فعالیت خود را آغاز کرد و چه اهدافی دارد؟

دبیرخانه از اواخر سال 1393 شکل گرفت و اساسنامه آن پس از جلسات مکرر به تصویب رسید، سیاست های کلی اساسنامه دبیرخانه در چند محور خلاصه می شود، نخست تأکید بر استفاده از ظرفیت‌های بالفعل طلاب اصفهان و پرورش استعدادهای ایشان در زمینه ادیان و فرق ؛ سپس  تأکید بر افزایش مقاومت فکری مردم با افزایش سطح معرفت دینی ایشان ؛ تأکید بر رصد و مواجهه تشکیلاتی و تبلیغی در برابر ادیان و فرق انحرافی. البته رسالت حوزه انجام کارهای امنیتی و عملیاتی نیست، این امور دستگاههای خاص خودش را دارد ، وظیفه ما پیشگیری و درمان انحرافات فکری و عقیدتی است، برخی در خطر آسیب بوده و تعدادی هم در شبکه های این جریانات گرفتار شده اند و البته هر دو دسته را باید با سعه صدر ، هوشمندی و برنامه ریزی مدیریت کرد تا مشکل حل شود.

مخاطب شما در دبیرخانه چه کسانی هستند و فعالیتهای شما چه افرادی را شامل می شود؟

مخاطب فعالیت‌های ما شامل اقشار مختلف مردم، مبلغین و روحانیون و حتی برخی مسئولین مؤثر در جامعه و مدیران با مسؤولیت‌های مهم اجتماعي می باشد،  امروز به برکت فعالیت بخش تبلیغ و تهذیب حوزه ، مبلغان فراوانی در نقاط مختلف شهر و استان مشغول به امر تبلیغ و ارشاد مردم اند.

 روحانیون مستقر ، ائمه جمعه و جماعات در نقاط مختلف استان و طلاب علوم دینی شبکه گسترده ای هستند که یکی از مخاطبان جدی دبیرخانه ادیان و فرق می باشند، از سوی دیگر مردم و اصناف مختلف و اقشار گوناگون آنها از مخاطبان دبیرخانه محسوب می شوند، شما می دانید برخی از اقشار مردم مثلا دانش آموزان دبیرستانی و دانشجویان به شدت گرفتار شده در شبکه های ابلیسی ادیان و فرق اند، در اصناف مختلف نیز وضعیت متفاوت است ؛ برخی از اصناف بیشتر در معرض تبلیغات جریانهای انحرافی قرار می گیرند که ذکر آنها در اینجا لازم نیست. دبیرخانه ادیان و فرق برای این مخاطب گسترده برنامه دارد و در چشم انداز دبیرخانه این برنامه ها بررسی شده اند.

از زمان تأسیس دبیرخانه تا کنون چه فعالیت‌هایی انجام داده اید ؟

البته می دانید که زمان زیادی از تأسیس دبیرخانه نمی‌گذرد اما با این حال فعالیت‌های خوبی انجام شده است، در مرحله اول طرح فراخوان جذب علاقه مندان و فعالان ادیان و فرق را در حوزه علمیه اصفهان انجام دادیم که ثبت نام کنندگان طی دو مرحله مصاحبه به عضویت اولیه کارگروههای فعال دبیرخانه درآمدند و قرار است در هفته آینده برای آنها دوره آموزشی – کاربردی عمومی برگزار شود.

پذیرفته شدگان این مرحله به عنوان اعضای ثابت کارگروه‌های تخصصی قلمداد می شوند، یکی دیگر از اقدامات ما طرح رصد ادیان و فرق در استان اصفهان است، از جمله فعالیت‌های دیگر دبیرخانه برگزاری اردوی سیاحتی – علمی به یزد بود که با موضوع بررسی زرتشتیت انجام شد. همایش "جغرافیای هجوم 1 " با موضوع جریانهای تکفیری و وهابیت نیز برگزار شده، همایش های جغرافیای هجوم دو و سه نیز با موضوع مسیحیت و زرتشتیت در حال برنامه ریزی است، از دیگر اقدامات دبیرخانه برگزاری دوره های آموزشی در موضوع ادیان و فرق در مدارس علمیه می باشد.

گفت وگو: سيد امير حسين ابطحي

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha