چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۲ شوال ۱۴۴۵ | May 1, 2024
حجت الاسلام مهدی ابوطالبی

حوزه/ عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) از راه اندازی رشته های جدید در راستای اسلامی سازی علوم انسانی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام مهدی ابوطالبی، تربیت طلاب مؤسسه امام خمینی(ره) در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری را یکی از مهمترین بخش های اداره تحصیلات تکمیلی معاونت آموزش این مؤسسه دانست.

وی اظهار داشت: فعالیت های اداره تحصیلات تکمیلی معاونت آموزش مؤسسه امام خمینی (ره) از برگزاری آزمون ورودی (کتبی)، مصاحبه و سنجش و برگزاری دوره‏ های آموزشی، آغاز و با تصویب طرح‏ پایان‏ نامه ‏های ارشد، برگزاری آزمون جامع در دوره دکتری، تصویب طرح‏ رساله‏ های دکتری، برگزاری دفاع و پیش دفاع در مقطع ارشد و برگزاری جلسه و سمینار در دوره دکتری ادامه می یابد.

*آغاز فعالیت های علمی مؤسسه امام از 40 سال قبل

مدیر تحصیلات تکمیلی معاونت آموزش موسسه امام خیمنی(ره) با اشاره به زمان آغاز فعالیت های آموزشی، سوابق و پیشینه مؤسسه امام خمینی (ره)، ابراز داشت: این مؤسسه فعالیت علمی خود را قریب به 40 سال پیش در ساختمان بنیاد باقرالعلوم(ع) آغاز و پس از 20 سال به صورت رسمی مدارک مؤسسه از سوی وزارت علوم صادر و در نتیجه تعداد بسیاری فارغ التحصیل در مقطع کارشناسی دارد که برای ادامه  تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری با یکدیگر به رقابت می‏ پردازند.

حجت الاسلام ابوطالبی افزود: بنابر این سابقه، حجم برگزاری آزمون‏ های ارشد و دکتری در این مؤسسه بسیار بالاست و بیشتر آزمون‏ ها در مقطع ارشد و دکتری در حال انجام می باشد.

*به دنبال کیفی سازی تحصیلات تکمیلی مؤسسه هستیم

وی خاطرنشان ساخت: به غیر از ارتقاء کمی، به دنبال کیفی سازی تحصیلات تکمیلی در مؤسسه می باشیم؛ به همین دلیل در پایان‏ نامه‏ ها و رساله‏ های دکتری به کیفیت اهمیت بالایی می دهیم؛ چراکه ثمره تحصیلات دانشجویان در پایان‏ نامه‏ های آنان متبلور می‏ شود.

مدیر تحصیلات تکمیلی معاونت آموزش موسسه امام خمینی(ره) افزود: ارتقاء سطح علمی پایان‏ نامه از بدو تصویب موضوع آغاز و تا پایان دفاع از آن، ادامه پیدا خواهد کرد؛ چراکه اگر موضوع مناسبی به تصویب برسد، قطعاً در سطح علمی پایان‏ نامه تاثیرگذار است.

عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی(ره) تصریح کرد: به منظور تقویت موضوع پایان نامه ها و تصویب طرح‏ ها، شوراهایی را در مدیریت تحصیلات تکمیلی راه اندازی کرده ایم که متشکل از نمایندگان گروه‏ های گوناگون موسسه است که پس از تصویب موضوعات در شورای علمی هرگروه، مجدداً این موضوعات و طرح‏ها را بررسی می‏ کنند تا از اتقان و استحکام بیشتری برخوردار شود.

*آشنایی با شوراهای علمی مؤسسه امام خمینی(ره)

حجت الاسلام ابوطالبی به شوراهای مؤسسه امام خمینی(ره) اشاره کرد و گفت: «شورای گروه‏ های حقوق، اقتصاد، علوم سیاسی، مدیریت و جامعه‏ شناسی»، «شورای گروه کلام، فلسفه، ادیان و عرفان»، «شورای گروه‏ های مربوط به روان‏ شناسی، علوم تربیتی، تربیت مربی اخلاق و گرایش‏ های اخلاق در مدرسی معارف اسلامی» و «شورای گروه تاریخ، علوم قرآنی و تاریخ اندیشه معاصر» شوراهای این مؤسسه را تشکیل می دهند.

وی بیان داشت: در صدد آن هستیم که اعضای هیأت علمی و گروه‏ ها، توانمندی و اتقان علمی لازم را برای بررسی طرح‏ ها داشته باشند تا این طرح‏ ها با قوت بیشتری در گروه‏ ها به تصویب رسیده و دیگر نیاز به شورای تحصیلات تکمیلی نباشد.

مدیر تحصیلات تکمیلی معاونت آموزش موسسه امام خیمنی(ره) افزود: لازمه توانمندی بیشتر اعضای هیأت علمی، برگزاری دوره‏ های آموزشی ضمن خدمت برای اعضا و دانش‏ پژوهان است تا شیوه‏ های تحقیق، پژوهش و پایان‏ نامه نویسی را  بیش از پیش آموخته و به‏ کار گیرند.

*اسلامی سازی علوم انسانی از برنامه های مؤسسه می باشد

عضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی(ره) با تأکید بر اسلامی سازی علوم انسانی در راستای تقویت پایان نامه ها،  اظهار داشت: باید موضوعاتی به تصویب برسد که در راستای اسلامی سازی علوم انسانی باشد؛ به ویژه برای رساله دوره دکتری که فرصت مناسبی برای آن وجود داشته و هزینه بالایی هم دارد.

حجت الاسلام ابوطالبی افزود: این دقت و تلاش در مؤسسه وجود دارد که به بخشی از رسالت اصلی موسسه که همان اسلامی‏ سازی علوم انسانی است عمل شود؛ البته در این راستا هماهنگی های لازم با گروه‏ ها انجام شده تا موضوعات مرتبط در این حوزه طراحی و پایان‏ نامه‏ ها و رساله‏ ها متناسب با اسلامی‏ سازی علوم انسانی تدوین گردد.

وی ابراز داشت: از برنامه های این اداره، برگزاری کارگاه های پایان نامه نویسی برای طلاب است تا بتوانند به روشی صحیح این کار را انجام دهند.

*افزایش طول سنوات دانش پژوهان؛ یکی از مشکلات مؤسسه امام خمینی(ره)

مدیر تحصیلات تکمیلی معاونت آموزش موسسه امام خیمنی(ره) یکی از مشکلات مؤسسه را افزایش طول سنوات برخی از دانش پژوهان دانست و خاطرنشان ساخت: به دنبال آن هستیم که به طور جدی زمان بندی برنامه‏ های آموزشی، تدوین پایان‏ نامه‏ ها و طرح‏ ها را به صورت دقیق، زمان‏ بندی و به شکل استاندارد داشته باشیم تا دانش‏ پژوهان با مشکل روبه‏ رو نشده و بتوانند به موقع در آزمون جامع شرکت نمایند.

عضو هیئت علمی مؤسسه امام خمینی (ره) تصریح کرد: امروز برخی از عناوین رشته های تحصیلی و پایان نامه های مؤسسه، ناظر به اسلامی‏ سازی علوم انسانی است و در این عرصه گام های خوبی برداشته شده است.

حجت الاسلام ابوطالبی بیان داشت: در راستای اسلامی سازی علوم انسانی، دکترای فلسفه سیاسی اسلامی برای نخستین‏ بار در مؤسسه امام خمینی(ره) مطرح شده که در وزارت علوم نیز به تصویب رسید و هم اکنون درحال اجراست.

وی در پایان اظهار داشت: دکترای فلسفه اقتصاد، دکترای فلسفه تعلیم و تربیت، رشته دانش اجتماعی معاصر مسلمین، دکترای فلسفه اخلاق تطبیقی و ... از جمله مقاطع و رشته های جدید در مؤسسه می باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha