شنبه ۲۶ خرداد ۱۴۰۳ |۸ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 15, 2024
سیدعلی سجادی زاده - دانشگاه علوم اسلامی رضوی

حوزه/اهمیت قربانی کردن حضرت اسماعیل(ع) توسط حضرت ابراهیم(ع)، اشاره به این موضوع دارد که انسان می بایست در راه رسیدن به خدا حتی از فرزند خود که جزء پاره تن پدر است.

حجت الاسلام سجادی زاده، استاد حوزه علمیه مشهد مقدس و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در مشهد، با بیان این مطلب که رسالت اصلی هر دینی، رساندن انسان به سعادت است. گفت: سه مولفه اصلی که می توان برای تمامی ادیان مطرح کرد شامل، داشتن باورها، اخلاق و عمل است. حضرت ابراهیم(ع) تبلور یافته تمام این مولفه های دین خداست. حضرت ابتدا رویایی را در خواب مشاهده کرد، بعد آن را با پسرش در میان گذاشت و نظر او را پرسید و تصمیم جدی بر اجرای فرمان بسیار سخت الهی گرفت.

این استاد درس خارج حوزه علمیه مشهد مقدس با اشاره به عید قربان و قربانی کردن تعلقات، گفت: اهمیت قربانی کردن حضرت اسماعیل(ع) توسط حضرت ابراهیم(ع)، اشاره به این موضوع دارد که انسان می بایست در راه رسیدن به خدا حتی از فرزند خود که جزء پاره تن پدر است و نماد اوج تعلقات انسان به هر چیز غیر خداست را می بایست ذبح و قربانی کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی تصریح کرد: حجاج برای ذبح گوسفند تا آخر ماه ذی الحجه فرصت دارند، و اگر کسی نتوانست قربانی کند، باید معادل 10 روز را روزه بگیرد. در روز عید فطر، پدر خانواده باید فطریه را پرداخت کند، این در حالی است که در حج، هر فرد خود مسئول قربانی دادن است.

وی در اهمیت قربانی گفت: در روایاتی که نسبت به اهمیت قربانی دادن، بیان شده است که قربانی، شرط گذر از پل صراط است و حتی توصیه شده شخصی که توانایی مالی برای قربانی دادن ندارد، باید قرض بگیرد، در حالی که قرض گرفتن در اسلام کراهت دارد.

حجت الاسلام سجادی زاده در ادامه خاطر نشان کرد: در روایاتی این گونه نقل شده زمانی که حیوان را ذبح می کنند، نگاه کن و از درون نفست را ذبح کن و از خود بگذر، زمانی که اولین قطره خون از قربانی بر روی زمین چکیده شد، تمامی گناهان حاجی آمرزیده خواهد شد

این استاد درس خارج حوزه علمیه مشهد مقدس با اشاره به حادثه کربلا، اذعان کرد: امام حسین علیه السلام با یاران خود در حج بودند و یاران ایشان که در واقع در حج، هوای نفس خود را قربانی کردند، توانستند به شعور و معرفتی بسیار عظیم برسند که در رکاب حضرت به شهادت برسند. امام حسین علیه السلام نیز قربانی های خود که عزیزترین و بهترین افراد روی زمین بودند را از مکه به کربلا می برند و یک ماه بعد در راه اسلام قربانی می کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha