جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 10, 2024
تصاویر/نشست مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه

حوزه/ در آستانه ماه محرم، نشست مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم شب گذشته در سالن اجتماعات جامعه مدرسین حوزه علمیه قم برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» در این جلسه پس از بیان مباحث عمومی توسط حجت الاسلام والمسلمین سعیدی نایب رئیس مجمع و اعضای هیئت مدیره مجمع ،برخی از نمایندگان به بیان مباحث عمومی پرداختند.

موضوع اصلی این طرح، رای گیری برای تصویب طرح تعیین شناسه رشته برای مدارک حوزوی بود که پس از طرح اولیه نمایندگان طلاب به بیان نظرات موافق و مخالف خود پرداختند.

حجت الاسلام محمودی رئیس کمیسیون حوزه و دانشگاه بیان کرد: کمیسیون حوزه و دانشگاه این طرح را آماده کرده و در واحد تدوین آیین نامه، جلساتی برگزار شد تا این طرح تبیین شود.

وی افزود: طلبه ای که ده سال درس خارج خوانده است و برای تدریس در دانشگاه نیازمند یک مدرک سطح عالی است با این طرح، کد تخصصی شناسه مدرکی دریافت می کند که بتواند در دانشگاه تدریس کند.

حجت الاسلام محمودی بیان کرد: هر طرحی که در این مجمع ارایه می شود طرح های استقراضی که از دانشگاه ها گرفته شده باشد نیست، این طرح بر مبنای طرح حوزوی است.

وی  افزود مهم است که موانع نشر معارف اهل بیت(ع) از بین برود و در این راستا بیان داشت:40 جلسه برای برنامه ریزی این طرح برگزار شده است؛ هدف آن  استفاده از پایان نامه های حوزوی  و همچنین از  علمیت لازم برخوردار باشند.

وی گفت: عنوان پایان نامه های  فقه و اصول عمومی است و برای تمام رشته ها که پایان نامه می نویسند این عنوان برای طلاب درج می شود؛ از 1500 کد رشته ای که در دانشگاه ها و مدارک علمی موجودند، موضوعاتی انتخاب کردیم که با محتوای دروس حوزه  از 100 درصد تا 80 درصد تطابق دارند.

حجت الاسلام محمودی بیان کرد: این کد قرار است که با کدهایی که در عرصه علمی است هماهنگ باشد که زحمات طلاب در عرصه های مختلف تبلور داشته باشد و طلاب با علوم حوزوی در عرصه دانشگاهی وارد شوند و بتوانند به راحتی در این عرصه ها تلاش علمی خود را دنبال کنند.

وی گفت: در این طرح به دنبال این نیستیم که در دروس دانشگاهی ذوب شویم و قطعا این اتفاق نمی افتد و درس های ما دانشگاهی نمی شود؛ اگر این طرح تصویب شود و شورای عالی نیز این طرح را تصویب کند طلاب برای احقاق شایستگی های علوم حوزوی وارد دانشگاه می شوند.

وی اظهارکرد: اگر این طرح اجرا شود گرایش جوانان به حوزه بیشتر خواهد بود، زیرا می دانند که این مدارک استانداردهای نظام آموزشی سطح عالی کشور را دارد؛ تصویب این گونه طرح ها باعث می شود که افرادی که وارد حوزه می شوند از نخبگان دبیرستان ها باشند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha