چهارشنبه ۱۶ خرداد ۱۴۰۳ |۲۸ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | Jun 5, 2024
حجت الاسلام ناصر رفیعی

حوزه/ عضو هیئت علمی جامعه المصطفی با اشاره به اینکه مسئله امامت امری عقلی است، تصریح کرد: به فرض اینکه کاری به غدیر نداشته باشیم، آیا عقل حکم می کند مدیریت جامعه با امام حسین(ع) باشد یا با یزید فاسق فاسد؟

به گزارش خبرگزاری«حوزه» حجت الاسلام والمسلمین رفیعی شامگاه چهارشنبه در مراسم سوگواری هیئت رزمندگان اسلام قم که در مجتمع امام خمینی(ره) برگزار شد، حضرت علی اکبر(ع) را الگوی جوانان دانست و اظهار داشت: فرزند ارشد امام حسین(ع) در ظاهر و اخلاق شبیه ترین به رسول اکرم(ص) بود.   

وی با اشاره به بخشی از رجز حضرت علی اکبر(ع) مبنی بر اینکه « به خانه خدا سوگند كه ما به نبّی(ص) نزديكتر و اولی هستيم»، ابراز داشت: این عبارت کوتاه یک دایره المعارف و دوره عقیدتی است.

این عضو هیئت علمی جامعه المصطفی با اشاره اینکه در همه دنیا براساس نظام اولویت، افراد رتبه بندی می شوند، تصریح کرد: قرآن کریم در تبیین اولویت اداره حکومت اسلامی تصریح دارد که این امر باید براساس شاخصه های علم، عصمت، تقوا و جهاد باشد.

*رجز حضرت علی اکبر(ع) تبیین کننده امامت  

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی با اشاره به اینکه رجز حضرت علی اکبر(ع) مسئله امامت و جایگاه اهل بیت(ع) را مطرح می کند، گفت: آیا عقل می پذیرد که در اداره جامعه مسئله اولویت مطرح نباشد؟؛ آیا افرادی که نیاز به هدایت دارند باید جامعه را اداره کنند یا کسانی که منشا هدایت هستند؟

*مسئله امامت عقلانی است

استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه مسئله امامت امری عقلی است، تصریح کرد: به فرض نیز که کاری به غدیر نداشته باشیم، آیا عقل حکم می کند مدیریت جامعه با امام حسین(ع) باشد یا با یزید فاسق فاسد؟

*منهاج السنة یا منهاج البدعة!

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی با اشاره به نقل حدیث متواتر «عَلِيٌّ مَعَ الْحَقِّ وَ الْحَقُّ مَعَ عَلِيٍّ»، گفت: ابن تیمیه تئورسین وهابیت در قرن هشتم در کتابی با عنوان «منهاج السنة» که به عقیده بنده «منهاج البدعة» می باشد با کمال پررویی می گوید این حدیث سند ندارد در حالی که بیش از 130 کتاب شیعه و سنی این حدیث را نقل کرده اند.

وی با اشاره به حدیث نبوی «علی با حقّ است و حق با علی؛ هر کجا علی باشد، حق هم آن جاست»، ابراز داشت: در کربلا فرزند امیرالمومنین(ع) را می کشند و می گویند از بغض علی(ع) بود.

*پنج شاخصه امامان حق

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی با اشاره به آیه 73 سوره انبیاء «وَجَعَلْنَاهُمْ أَئِمَّةً يَهْدُونَ بِأَمْرِنَا وَأَوْحَيْنَا إِلَيْهِمْ فِعْلَ الْخَيْرَاتِ وَإِقَامَ الصَّلَاةِ وَإِيتَاء الزَّكَاةِ وَكَانُوا لَنَا عَابِدِينَ»، اظهار داشت: براساس این آیه ویژگی امامان حق این است که مردم را دعوت و هدایت به سوی خدا کرده و خود اهل انجام خیرات و برپاداشتن نماز و پرداخت زکوة و بندگی خدا هستند.

*اعتقاد علامه طباطبایی به مسئله امامت

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی با اشاره به اینکه علامه طباطبایی(ره) در تفسیر آیه 73 سوره انبیاء تصریح دارد که امامت، انتصابی است و خدا باید انتخاب کند، ابراز داشت: براساس آیه مذکور، آیا یزید و معاویه مردم را به سوی خداوند هدایت و دعوت می کنند؟

وی با اشاره به اینکه کتاب های فراوانی از سوی غیرشیعیان در تشریع ابعاد شخصیت امیرالمومنین(ع) نگارش شده است، افزود: مناقب و فضایل امیرالمومنین(ع) در احادیث اهل تسنن و دانشمندان غیرشیعه نظیر جرج جرداق مسیحی متجلی است.

*انتقاد به کسانی که غدیر را زیر سوال بردند

این استاد حوزه با انتقاد از کسانی که بلافاصله بعد از رحلت رسول اکرم(ص) در سقیفه گردهم آمدند و غدیر را زیر سوال بردند، گفت: آیا اسلام برای تعیین حاکم و جانشین رسول الله به این سادگی برنامه ریزی می کند؟  

* مدیریت غیرمعصوم برجامعه خلاف عقل است

این عضو هیئت علمی جامعه المصطفی با تاکید بر اینکه موضوع امامت مسئله عقلی و فطری است، گفت: عقل سلیم نمی پذیرد، مدیریت جامعه با غیرمعصوم باشد.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی در پایان با تاکید بر اینکه مدیریت جامعه از سوی فقیه در دوره غیبت امری عقلی است، ابراز داشت: ولایت فقیه، ولایت عقل و علم و تقوا و عدالت است و علما حاکمان دوره غیبت هستند.

انتهای پیام/313/33

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha